H HerrOso skrev:
Hoppas inte Lantmäteriet sa att gränsen hade juridiskt gällande koordinater, för det finns inte i Sverige (om det inte kommit en lagändring nyligen som jag isåfall helt har missat).
En lagligt bestämd gräns kan ha koordinater angivna i akten, som tex pekar ut en stenmur som gräns.
 
Om du har problem med grannens beteende samt själv inte kan påvisa var tomtgränsen går, då känns det som att det är på dig att fixa utsättning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L LabLord skrev:
Granne köper fastighet brevid vår. Beslutar sig sedan för omfattande renovering med drivor av byggavfall, sten osv som inkräktar alltmer på vår tomt.

Till saken hör att tomtgränsmarkeringar inte finns så med andra ord så behöver man ta ut Lantmäteriet för att fastställa tomgränser?!

När jag påpekat detta anser han mig vara agressiv samt att mäklaren minsann sagt var tomtgränsen går. Hos lantmäteriet står det till och med utryckligen att gränsdragningen inte alltid är exakt.

Tidigare ägaren talade klart och tydligt om var gränsen gick vilket vi givetvis respekterade men nu gäller inte detta längre. Så frågan är vem som ansvarar för att korrekta tomtgränser följs?

Är det mitt ansvar eller den nya ägaren, att ha koll på tomtgränser när stora byggnationer utförs? Är det acceptabelt att man skall behöva vara delaktig i grannens renoveringar?

Till råga på allt så har vi även en anslutning till fastigheten via en Servitutsväg. Detta är ett officialservitut samt enda anslutning till vår fastighet. Detta har heller inte varit något problem tills nu då den nya grannen hävdar att denna skall tas bort?
Servitut går inte att ensidigt "tas bort" enligt en grannes begäran, det är mer komplicerat än så.... Kolla med byggnadskontoret eller lantmäteroiet vad som gäller vid just din fastighet,
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L LabLord skrev:
Ringde Lantmäteriet och hör å häpna, de hade juridiskt bindande koordinater för tomtgränsen. Har fått dessa mailade till mig nu. Hur tar man ut koordinater exakt? Misstänker att en vanlig GPS inte är speciellt exakt?
Har du koordinaterna fixar troligen kommunens lantmätaren att sätta ut markeringarna. Hade själv ett fall där telia, kabellagning, grävt upp min markering. Där bad jag lantmätaren på kommunen att visa vad den skulle stå. Han sa att det slår högst och i sämsta fall, ett par centimeter med den GPS utrustning han hade.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Om du har problem med grannens beteende samt själv inte kan påvisa var tomtgränsen går, då känns det som att det är på dig att fixa utsättning.
tycker det låter märkligt. Du menar alltså att om man inte har en aning om var tomtgränsen går så är det bara att gasa på så får grannen ta smällen? Enligt Lantmäteriet så delas kostnaden.
 
L LabLord skrev:
tycker det låter märkligt. Du menar alltså att om man inte har en aning om var tomtgränsen går så är det bara att gasa på så får grannen ta smällen? Enligt Lantmäteriet så delas kostnaden.
Nej, så gör ingen vettig människa. Men en vettig människa kanske själv tolkar angivna koordinater rätt/fel, och utnyttjar det man tror är ens tomt. Om grannen har en annan uppfattning, så är ju den uppfattningen troligen ungefär lika rätt/fel. Så lika stor rätt som grannen har att lägga byggmaterial/skrot på "sin" tomt, lika stor rätt har du att ex. lägga en jordhög på "din" tomt. Den av er som vill stoppa den andre får bevisa att den andra gör fel.

Däremot har du ingen rätt att ta bort grannens prylar från "din" tomt, eller lägga den där jordhögen på grannens prylar, det vore egenmäktigt förfarande. Och det är det oavsett var gränsen går, så där har grannen en lättare bevisbörda.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Men om det nu finns koordinater, så borde det räcka med en gränsvisning, som inte behöver kosta så mycket.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, så gör ingen vettig människa. Men en vettig människa kanske själv tolkar angivna koordinater rätt/fel, och utnyttjar det man tror är ens tomt. Om grannen har en annan uppfattning, så är ju den uppfattningen troligen ungefär lika rätt/fel. Så lika stor rätt som grannen har att lägga byggmaterial/skrot på "sin" tomt, lika stor rätt har du att ex. lägga en jordhög på "din" tomt. Den av er som vill stoppa den andre får bevisa att den andra gör fel.

Däremot har du ingen rätt att ta bort grannens prylar från "din" tomt, eller lägga den där jordhögen på grannens prylar, det vore egenmäktigt förfarande. Och det är det oavsett var gränsen går, så där har grannen en lättare bevisbörda.
Det är ju lite det här som är problemet. Grannen blev alltså gruvligt förbannad, då jag föreslog, att eftersom ingen med säkerhet vet var tomten går, så bör vi kanske fastställa gränserna? Innan det blir ett inferno av byggavfall, schaktmassor osv. Det tyckte inte han. Att ovanpå detta dessutom hävda att ett Officialservitut, det är bara att ta bort...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L LabLord skrev:
Det är ju lite det här som är problemet. Grannen blev alltså gruvligt förbannad, då jag föreslog, att eftersom ingen med säkerhet vet var tomten går, så bör vi kanske fastställa gränserna? Innan det blir ett inferno av byggavfall, schaktmassor osv. Det tyckte inte han. Att ovanpå detta dessutom hävda att ett Officialservitut, det är bara att ta bort...
Hur stor "tomtöverträdelse" rör det sig om? Och är det något som är väldigt nära ditt hus, eller är det något som stör dig med av ren principsak?

Med tanke på hur grannen beter sig när du försöker prata med honom, så är det väl egentligen 2 val du har att göra.
- Antingen låta det vara, om det kan tänkas röra sig om ett mindre övertramp.
- Ta det vidare med LM och kräva att dom mäter ut var gränsen går och sedan ta smällen med dels en faktura från dom, och förmodligen en rosenrasande granne som även han kommer få en faktura.

Finns förmodligen inte någon annan väg att gå.

Det hela kan ju faktiskt var så att han har helt rätt efter att LM varit där och mätt, och att du tappar en eller flera meter av "din" tomt, då gamla ägare inte alls behöver ha någon susning om var gränserna går, men att dom förmodligen inte brytt sig nämnvärt och bara antagit att "här går gränsen" och båda grannarna har varit nöjd med det.
Så är det lite hos oss, vi har ingen aning om var exakt gränsen går, och vi har slängt upp ett staket mot grannen som inte har något problem med det.
 
  • Gilla
Piratsyrran
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Hur stor "tomtöverträdelse" rör det sig om? Och är det något som är väldigt nära ditt hus, eller är det något som stör dig med av ren principsak?

Med tanke på hur grannen beter sig när du försöker prata med honom, så är det väl egentligen 2 val du har att göra.
- Antingen låta det vara, om det kan tänkas röra sig om ett mindre övertramp.
- Ta det vidare med LM och kräva att dom mäter ut var gränsen går och sedan ta smällen med dels en faktura från dom, och förmodligen en rosenrasande granne som även han kommer få en faktura.

Finns förmodligen inte någon annan väg att gå.

Det hela kan ju faktiskt var så att han har helt rätt efter att LM varit där och mätt, och att du tappar en eller flera meter av "din" tomt, då gamla ägare inte alls behöver ha någon susning om var gränserna går, men att dom förmodligen inte brytt sig nämnvärt och bara antagit att "här går gränsen" och båda grannarna har varit nöjd med det.
Så är det lite hos oss, vi har ingen aning om var exakt gränsen går, och vi har slängt upp ett staket mot grannen som inte har något problem med det.
I nuläget ett par meter. Vilket inte hade varit några problem. Men med den attityden så förlorar jag hellre ett par meter tomt än att ha något som helst samröre med människan. Enligt min mening är det väsentliga att veta vad som gäller.
 
  • Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
L LabLord skrev:
I nuläget ett par meter. Vilket inte hade varit några problem. Men med den attityden så förlorar jag hellre ett par meter tomt än att ha något som helst samröre med människan. Enligt min mening är det väsentliga att veta vad som gäller.
Då har du ju svaret på vad du ska göra där. Kontakta LM för att göra en utmätning av tomtgränsen så är saken ur världen. En framtida rejäl osämja är väl att vänta. Men det kanske väger upp problemet. För någon annan väg lär ju knappast gå att lösa det här på.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varför en framtida rejäl osämja? Detta är väl något man bör vara beredd på om man köper en fastighet samtidigt som man kräver att grannar runtomkring enbart skall böja sig för ens vilja? Finns ju inget normalt över detta beteende överhuvudtaget, inte i min värld iaf. Dock bryr jag mig inte ett dugg huruvida jag är kompis med grannen eller ej. Håller de sig på sin tomt med sina grejer så ser jag inget problem.
 
  • Gilla
Borgir och 3 till
  • Laddar…
L LabLord skrev:
Varför en framtida rejäl osämja? Detta är väl något man bör vara beredd på om man köper en fastighet samtidigt som man kräver att grannar runtomkring enbart skall böja sig för ens vilja? Finns ju inget normalt över detta beteende överhuvudtaget, inte i min värld iaf. Dock bryr jag mig inte ett dugg huruvida jag är kompis med grannen eller ej. Håller de sig på sin tomt med sina grejer så ser jag inget problem.
För om han blir skogstokig av ett enkelt samtal om just gränsen så kommer han förmodligen bli ännu mer oresonlig och galen om han får en ev faktura på mellan 5-25.000kr.

Men som sagt, du har ju svarat på frågan själv med svaret ovan, kontakta LM och be dom mäta ut gränsen så har du svart på vitt var just gränsen går. Svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
När lantmäteriet gör en fastighetsbestämning där det saknas koordinater så utgår dom mer från dokument över de ursprungliga förrättningarna, tecken i naturen och vad som verkar rimligt utifrån fastighetens ursprungliga användning än den befintliga kartan. Vi gjorde en sådan i sommarstugan inför en avverkning på grannfastigheten och då flyttades ena sidan 4-5 meter (till vår fördel) eftersom det fanns rester av en gammal gärdsgård där som man ansåg hade utgjort gränsen Det syns också skillnad på skogen på respektive sida om gärdsgården med barrskog på utsidan och läv på insidan vilket indikerar att den före detta jordbruksfastighet jag har har sträcks sig dit. På en annan sida flyttades gränsen in så att en väg som enligt kartan låg på våran fastighet hamnade på skogsfastigheten. Det är ändå skogsägaren som behöver den vägen, så det blir enklast så.
 
  • Gilla
robert_m och 2 till
  • Laddar…
Jag blir förvirrad här, vad är det jag missar?

Det är ett väldigt tjat om att kontakta LM för att få en gränsbestämning, men de har ju skickat koordinaterna (även om jag inte lyckats utläsa om TS fått dem ännu)? Ska man då inte få dem utmarkerade, tex av kommunens mättjänst, innan man börjar dividera med LM om att koordinaterna inte duger och att de måste göra en ny mätning?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.