Hej
Min son hyrde en lägenhet som låg på övervåningen i en tants villa, med egen ingång.
Hans dotter fick inte gå över golvet då det störde henne och han fick heller inte ha besök,
Han kände sig hotad av henne o sällskap så han valde att flytta efter någon månad.
Enligt privatuthyrningslagen så har han ju en månads uppsägning, men tanten har nu lämnat in till kronofogden om tre månaders uppsägninghyra.
Vi har bestridit detta idag men skulle vilja ha mer input/råd om vad som kan hända och ske?
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det kan inte hända speciellt mycket, en månads uppsägning gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Det tanten kan göra (om ni har bestridit till kronofogden) är att stämma sonen i tingsrätten. Men eftersom ni/han har rätt här så kommer hon att förlora målet om hon stämmer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Du har fått bra svar av @hempularen om själva processen. Dock vill jag bara tillägga att det kan vara klokt att, om du inte redan har, dubbelkolla att lagen om uthyrning av egen bostad är tillämplig i sonens fall. Den gäller endast om upplåtelsen sker utanför näringsverksamhet och för första lägenheten. Har "tanten" två lägenheter hon hyr ut, är lagen bara tillämplig på ena lägenheten.

Som ett litet sidospår. En hyresvärd kan inte sätta upp regler som att barnen inte får gå över golvet eller att man inte får ha besök.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Du har fått bra svar av @hempularen om själva processen. Dock vill jag bara tillägga att det kan vara klokt att, om du inte redan har, dubbelkolla att lagen om uthyrning av egen bostad är tillämplig i sonens fall. Den gäller endast om upplåtelsen sker utanför näringsverksamhet och för första lägenheten. Har "tanten" två lägenheter hon hyr ut, är lagen bara tillämplig på ena lägenheten.

Som ett litet sidospår. En hyresvärd kan inte sätta upp regler som att barnen inte får gå över golvet eller att man inte får ha besök.
Tack, ja jag försöker kolla ang lagen, och jag kan inget hitta att privatuthyrningslagen inte skulle gälla. Hon bor i största delen av huset, hyr ut övervåningen som har egen ingång. Finns bara en lägenhet där, hon har ingen firma, bolag eller annat som jag kan se via nätet, hennes privata namn på lagfarten, även på hyreskontraktet som skrevs.. kan jag ha missat något väsentligt?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
L L.s skrev:
Tack, ja jag försöker kolla ang lagen, och jag kan inget hitta att privatuthyrningslagen inte skulle gälla. Hon bor i största delen av huset, hyr ut övervåningen som har egen ingång. Finns bara en lägenhet där, hon har ingen firma, bolag eller annat som jag kan se via nätet, hennes privata namn på lagfarten, även på hyreskontraktet som skrevs.. kan jag ha missat något väsentligt?
Det blir svårt att hävda att det är del av näringsverksamhet under de förutsättningarna. Vad det skulle kunna vara är om hon äger någon annan fastighet/lägenhet som hon också hyr ut. Det är lite svårare att kontrollera eftersom det inte finns något nationellt register över lägenheter.

Säger avtalet något? Den bör egentligen nämna enligt vilken lag uthyrningen görs via, men gissar att många använder "gamla" mallar från innan lagen om uthyrning av egen bostad fanns.

Säger avtalet något om uppsägning? Och har hyresvärden motiverat varför denne anser att det är tre månaders uppsägningstid?
 
  • Gilla
Pet Larsson
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Det blir svårt att hävda att det är del av näringsverksamhet under de förutsättningarna. Vad det skulle kunna vara är om hon äger någon annan fastighet/lägenhet som hon också hyr ut. Det är lite svårare att kontrollera eftersom det inte finns något nationellt register över lägenheter.

Säger avtalet något? Den bör egentligen nämna enligt vilken lag uthyrningen görs via, men gissar att många använder "gamla" mallar från innan lagen om uthyrning av egen bostad fanns.

Säger avtalet något om uppsägning? Och har hyresvärden motiverat varför denne anser att det är tre månaders uppsägningstid?
Avtalet är någon mall , såg inget där.
Kan man ringa Skatteverket och fråga? Skulle det kunna ge något?
 
H
Hade en bekant till mig som hyrt ut en del i ditt hus.
De hade avtal med 1 månads uppsägning åt båda hållen.
Då han hyrde ut till specialen för ett skyddat boende.
När dom skulle flytta personen och sa upp avtalet så sa soc att de måste betala för 3 månader fast avtalet sa bara en månad på grund av uthyrning till företag var det då.
Kompisen var ju glad för han fick 3 extra hyror
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad står det i avtalet då? Står det något om privatuthyrningslagen gäller denna rimligen så länge det är till gagn för hyresgästen.
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
L L.s skrev:
Avtalet är någon mall , såg inget där.
Kan man ringa Skatteverket och fråga? Skulle det kunna ge något?
Nej, du kommer inte få något mer från Skatteverket. Så du har nog gjort det du kunnat. Men i en tvist i domstolen kommer det att åligga henne att visa varför den lagen inte är applicerbar i ert fall.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad står det i avtalet då? Står det något om privatuthyrningslagen gäller denna rimligen så länge det är ti
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad står det i avtalet då? Står det något om privatuthyrningslagen gäller denna rimligen så länge det är till gagn för hyresgästen.
 
  • Svenskt hyresavtal för bostadsrätt, personuppgifter överstrukna, startdatum 1/2-2023, tre rum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett svenskt hyreskontraktsutdrag med hyresinformation, inkluderar belopp, bankuppgifter, och driftkostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om hyresbestämmelser, öppnad papperssida, fotograferad på skärm med notifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Nej, du kommer inte få något mer från Skatteverket. Så du har nog gjort det du kunnat. Men i en tvist i domstolen kommer det att åligga henne att visa varför den lagen inte är applicerbar i ert fall.
På kontraktet har hon skrivit lägenhet 2, men det finns bara den som sonen hyrde. Och hon äger huset själv o bor där.
 
SarB
L L.s skrev:
Avtalet är någon mall , såg inget där.
Kan man ringa Skatteverket och fråga? Skulle det kunna ge något?
Om du har hennes personnummer kan du få reda på vilka fastigheter hon äger från Lantmäteriet. Personnumret kan du få från skv.
 
SarB SarB skrev:
Om du har hennes personnummer kan du få reda på vilka fastigheter hon äger från Lantmäteriet. Personnumret kan du få från skv.
Perfekt, tack
 
Baserat på månadsavgiften så ska hon deklarera och även betala skatt på inkomsten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.