Har ett kombiskåp Elektro Helios -04. Kylen är inte kall alls, frysen funkar utmärkt. Alla lampor och annat är igång och signalerar att de ska funka. Vad är de vanligaste felen som kan tänkas? Finns det något jag kan göra själv eller är det bara att inse att detta är herrens julklapp till mig, eller snarare att barnen ska få ett kylskåp i julklapp.
 
  • Gilla
Clas Ohlson
  • Laddar…
Ett lätt sätt att kolla termostaten är att trycka in knappen för snabbkylning (om det finns nån). Knappen byglar förbi termostaten så att kompresorn går hela tiden om jag minns rätt.
 
empe skrev:
Ett lätt sätt att kolla termostaten är att trycka in knappen för snabbkylning (om det finns nån). Knappen byglar förbi termostaten så att kompresorn går hela tiden om jag minns rätt.

Verkar inte finnas nån sån knapp, bara för frysen. Men tack ändå.
 
Har du en eller två kompressorer?
Är kompressorn varm?

Dagens moderna, mer avancerade kylskåp innehåller ett rejält kretskort med elektronik för alla funktioner.

Vi fick byta det som satt i vårt Elektrolux Kylskåp i somras.
Som tur var, så tog de det som någon slags förlängd garanti, trots att skåpet var cirka 2,5 år gammalt. Tydligen var det fel på någon komponent i en serie kylskåp.

Kanske kan det vara samma sits för dig?
 
Tryckte igång en knapp nu, den som jag bara trodde var till frysen och det verkar som det händer nåt. Får vänta ett tag och se om det blir kallt.

Vet inte om det är en eller två kompressorer. Frysen fungerar iaf som den ska. Det är ingen superkyl/frys detta med kolsyra och ismaskiner utan enklaste modell som fanns i huset när vi köpte det. Hade tänkt vänta några år till innan köp av nytt men det går väl säkert att reparera det här för en mindre förmögenhet förstås.
 
Där är två kompressorer och den till kylskåpet är kall och ur funktion.
 
Det sitter inte någon typ av överhettningsskydd på den som kan ha tjuv-utlöst?
 
mats_o skrev:
Det sitter inte någon typ av överhettningsskydd på den som kan ha tjuv-utlöst?
Inte vad jag kunde se men jag är totalt novis när det gäller kylskåp. Klarar inte ens av att sätta in mjölken där efter jag druckit enligt min fru.

Var sitter en sån om den finns? Där bak där kompressorerna är antar jag?

edit: Kollade nu och såg att det sitter två st saker som ser misstänkt lika en säkring kopplat till varje kompressor. Cylinderformad, 6-7 cm hög och ca 3 cm i diameter. Kan det vara nåt av intresse?
 
Då står ju uppenbarligen kompressorn för kylskåpet stilla..

Har du testat att göra hela enheten strömlös en minut?

Jag är tveksam till att det skulle finnas något överhettningsskydd som går att återställa. I så fall är det troligen automatisk återställning.

De där hermetiska kompressorerna brukar ju vara väldigt långlivade..
 
Har testat att göra det strömlöst i över en minut....
 
Nu vet jag inte hur händig du är, och vad du har för utrustning hemma, men nästa steg för mig hade varit att mäta så det fanns ström fram till kompressorn.

Men som sagt, det är starkström vi talar om..
 
Jag är händig med precis allt förutom el så det är nog inget alternativ för mig. ;)

De där säkringsliknande prylarna då?
 
Verkar det vara något säkringsliknande alltså?
Med någon form av elsladdar till..?

För du tänker inte på..... nu får jag inte fram namnet.., men den är i koppar, med en annan tråd virad runt sig..
 
Nej, riktigt så dum är jag inte. Dessa sitter fast i chassit, är 6-7 cm långa och cylinderformade och ser ut att vara gjorda i precis samma material som säkringar. Och så är det nån text på.

Jag formulerar nog inte mig riktigt som en servicetekniker för kylskåp ::)
 
Finns det någon elanslutning till dessa då..?

Jag ska gå och ta en titt bakom vårat kylskåp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.