Nusnäs skrev:
Har du testat att blåsa eller suga med dammsugare eller tryckluft det kan fungera att få igenom en papperstuss i ett snöre - kan vara värt ett försök.
Tror inte han vill ha en papperstuss genom utan en gul/grön FK 1,5 mm2.
Men det är klart, försöka skadar ju aldrig, men trådarna som är i verkar sitta stenhårt..
 
Ännu ett grundknep: Har någon "puttat på" ledarna när du har dragit? Kan hjälpa i en del fall.
(Ihärdigt: det är roligast att knacka upp, koppla rätt, putsa igen och måla:D.)
 
ahar använt dammsugaren mycket vid trånga rör, ta tex ett murarsnöre och mata in i ena änden och sug i andra med dammsugaren så rasslar det på:D
 
Tommyboy skrev:
ahar använt dammsugaren mycket vid trånga rör, ta tex ett murarsnöre och mata in i ena änden och sug i andra med dammsugaren så rasslar det på:D
Han har rätt, prova det. Om inte så är det i alla fall lite underhållande.
Jag håller fast vid att det roligaste är att göra åverkan å taket...:)
 
Alltså. Har jag fattat det rätt när du säger att du fått fram jordtråd till alla uttag utom ett? Har jordtråden kontakt med centralen ? I så fall är det väl enkelt löst. Fimpa trådarna till uttaget som du inte kommer åt, och dra en ny kabel på golvsockeln från närmaste uttag. Blir bara synlig kabel mellan två uttag och allt är jordat. Frid och fröjd. :)
 
Marc E skrev:
Alltså. Har jag fattat det rätt när du säger att du fått fram jordtråd till alla uttag utom ett? Har jordtråden kontakt med centralen ? I så fall är det väl enkelt löst. Fimpa trådarna till uttaget som du inte kommer åt, och dra en ny kabel på golvsockeln från närmaste uttag. Blir bara synlig kabel mellan två uttag och allt är jordat. Frid och fröjd. :)
Med betoning på "kabel", alltså inte ledare (FK). Då funkar det ok, men du är tvungen att dra minst en 3G1,5 eftersom du behöver en gulgrön ledare. Gulgrön ledare finns inte i kablar med färre ledare än 3 (brun, blå, gulgrön) så vitt jag vet.
 
Redigerat:
Ifö skrev:
Med betoning på "kabel", alltså inte ledare (FK). Då funkar det ok, men du är tvungen att dra minst en 3G1,5 eftersom du behöver en gulgrön ledare.
Naturligtvis :) Hade inte sagt kabel om jag menat ledare.
 
Marc E skrev:
Naturligtvis :) Hade inte sagt kabel om jag menat ledare.
Jag tror också att kabelmetoden är minst destruktiv. Lägg den utefter en list.
EDIT: Nu såg jag att Marc E vill eliminera neutralledaren och fasen i det gamla ickejordade uttaget och dra en helt ny treledare från ett befintligt VU. Rent och snyggt. (Om TS hade haft metallrör med misstanke på "separation" så hade jag i första hand förespråkat hel kabelomdragning, isärglidna metallrör kan ge upphov till skarpa kanter, men nu säger TS att han har VP.)
 
Redigerat:
Nusnäs skrev:
Har du testat att blåsa eller suga med dammsugare eller tryckluft det kan fungera att få igenom en papperstuss i ett snöre - kan vara värt ett försök.
Det är beprövat utan resultat.
 
Marc E skrev:
Alltså. Har jag fattat det rätt när du säger att du fått fram jordtråd till alla uttag utom ett? Har jordtråden kontakt med centralen ? I så fall är det väl enkelt löst. Fimpa trådarna till uttaget som du inte kommer åt, och dra en ny kabel på golvsockeln från närmaste uttag. Blir bara synlig kabel mellan två uttag och allt är jordat. Frid och fröjd. :)
Jo det måste egentligen vara det absolut lättaste sättet att lösa det på. Syns som du säger inte alls mycket. Det kör vi på! Tack för tipset.
 
Haha det är ganska underhållande att läsa att en del förespråkar mig att helst köpa den största släggan jag kan hitta och verkligen gå loss på både vägg och tak (Ifö).

Då jag redan provat det mesta vad gällande att slita och använda våld och finurliga tips och trix, så återstår nog bara att klamra en helt ny 3G 1,5 utanpå väggen från ett annat uttag. Det lär inte synas så värst mycket och absolut inget som kommer synad bakom min dator heller. Sen dit med något annat framför andra uttaget så är biffen fixad. För nu ger jag bannemej upp mitt knäckta VP-rör. Vill det vara knäckt så får det vara knäckt!

Tack alla för era bra tips! Nu har man även att välja på nästa gång man stöter på ett satyg till VP-rör.
 
Å så drar du lite målarfog mellan kabel och golvfoder, måla över hela härligheten och installationen ser proffsig och inte så nygjord ut.
 
TuXy skrev:
Haha det är ganska underhållande att läsa att en del förespråkar mig att helst köpa den största släggan jag kan hitta och verkligen gå loss på både vägg och tak (Ifö).
Men.. det är ju det roligaste alternativet... du får ju både hamra, elektrifiera, putsa och måla:confused::D.
 
Kurtivan: Japp precis, det passar fint då jag inte har satt dit en list än, så det kan faktiskt bli riktigt diskret om man gör som du skrev! Tack för tips!


Ifö: Jag kan förvisso hålla med dig om att man egentligen borde hugga upp väggen och lägga ett nytt rör och sen spackla igen allt igen :) Men så kul tänkte jag faktiskt inte ha då jag precis spacklat och målat just den väggen. Hade jag bara kommit på tidigare att det inte gick att dra genom nya trådar så hade jag absolut följt ditt tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.