Hej alla!

Jag tänkte undersöka ifall någon av er klipska har något tips till mig när det gäller att dra igenom kabel i VP-rör.
Är nämligen som så att jag tänkte dra fram jordkabel från en takdosa till ett vägguttag, men där stötte jag på komplikationer när jag provade få igenom dragfjädern. Går inte få igenom den inte! Sedan provade jag även att se om kablarna som ligger i röret redan gick att använda för att dra igenom nya, men neeej. Sitter verkligen stenhårt och jag har provat rycka och slita allt vad jag kan. Så med största sannolikhet är röret knäckt i väggen, eller så har någon limmat ihop det eller något annat dumt.

Har ni någon lösning på detta problem? Antar givetvis att flera måste stött på detta då det knappast är ett nytt fenomen att kablarna fastnar.

Något som kanske annars kan vara till hjälp är att ett av uttagen i rummet är kopplat från ett annat uttag i ett annat rum som ligger precis bredvid, så på ett uttag har jag jord i mitt rum. Kanske kan man lösa jordning på andra sätt än genom att trilskas med det böjda röret i väggen?

Tips / förslag? Hjärtligt välkomna!


mvh
Mattias
 
E
undrar vem som monterat röret förut
om det var fför länge sen att reklamera........

annars rör som är för mkt böjda /knäckte så är det ingen mening om du inte kan komma åt det uppifrån eller på nå vis annars
är det till ett uttag så dra det från nått vägguttag på ytterväggen istället
 
Det är ett gammalt hus som blivit bostadsrätt, så rören ligger ju i väggen med puts och spackel och dyligt utanpå, dvs inte åtkomligt.

Du menar att man kopplar på en 3-ledare och spikar den längs med golvet och sen upp i uttaget som saknar jord? Eller tänkte du bara för själva jorden, en tråd?
 
E
du måste ha jord å då en i samma rör som tillhör den fasen
tex kan det dras jord till nån ev dosa på vägg vid dörr å esn ka´bel därfifrån till uttaget
ska du dra jordkabel -ekkj?
eller menardu gul/grön?
du kan junte dra bara dra en gulgrön så
kan valättare byta allatre isåp fall men går de inte å röra så låt de vara
utan ekrk eller ekk om du går akt in i uttaget
det finns inget uttag där nu eller?
 
Redigerat:
E
eler ska du bara jorda ett uttag i ett rum?
det får du heller inte göra till bar ett uttag
då måste alla jordas i samma rum.......
sen får du inte heller montera ett jordat uttag å inte låta bli dra å ansluta jord
är det för en dator eller liknande?
 
Redigerat:
Ja, jag vet inte riktigt man ska lösa det. Men jo, jag har lyckats dra jordkabel till de andra uttagen i rummet genom befintliga rör i väggen, bara ett uttag man inte kommer ner till genom VP-röret som är i väggen. Så på något sätt måste det ju kunna gå att lösa så jag kan få jordat i mitt sista uttag i rummet också. Sitter ju redan ett uttag där som är kopplat utan jord, så bara jorden som fattas helt enkelt. Tänkte att det var bra att ha jorden om man kopplar dator till uttaget.
Sen vill man helst inte heller sätta upp fler dosor på väggen eller sådär.
 
Använd nån av de befintliga trådarna och dra in två nya trådar (varav en jord). Tar ju mindre plats än en dragfjäder, så de KAN gå.. Annars stick in dragfjädern, lyssna i väggen var de tar stopp och ta fram bilmaskinen :)
 
Knacka på väggen och lyssna var dragfjädern har fastnat någonstans. Det kanske finns en gömd dosa - då går det inte att dra i trådarna.
 
Rrrrr skrev:
Använd nån av de befintliga trådarna och dra in två nya trådar (varav en jord). Tar ju mindre plats än en dragfjäder, så de KAN gå..
Det verkar TS redan ha försökt med. :)

//Patrik
 
Regelsökare eller (i en del fall) en phasen är klart användbar för att följa rör som sticker åt alla håll.

/Kent
 
Ja precis som ni ovan skriver, så har jag redan testat att slita i och rycka och allt vad jag kan komma på i befintliga kablar i mitt trasiga rör i väggen.

Sen tycker jag inte det lockar att bila upp väggen heller om jag ska vara ärlig :)

Tycker bara det är märkligt att det sitter SÅÅÅ jäkla hårt så man inte ens kan röra befintliga kablar, ofta brukar det gå trögt men inte sitta helt fast.

Var finns tekniken när man behöver den? Trådlös el hade varit så grymt bra nu :)
 
Är du säker på att det inte sitter en gömd dosa halvvägs?
 
Ifö skrev:
Är du säker på att det inte sitter en gömd dosa halvvägs?

Det kan man egentligen inte vara helt säker på. Hur tar man lättast reda på det utan att hugga upp längs med röret då?
 
Knacka med knogen. Känn efter ojämnheter i putsen. Lyssna utefter väggen när någon drar i tåtarna alternativt petar med dragfjädern.
EDIT: Har du metallrör eller VP-rör?
 
Redigerat:
Ifö skrev:
Knacka med knogen. Känn efter ojämnheter i putsen. Lyssna utefter väggen när någon drar i tåtarna alternativt petar med dragfjädern.
EDIT: Har du metallrör eller VP-rör?
VP-rör.

Jag provade nyss att försöka lirka och se var nånstans det tar stopp, och det känns som det är uppe i taket någonstans. Först tar det emot lite, sen några centimeter senare tar det tvärstopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.