kashieda kashieda skrev:
Fix är numera, om jag minns rätt, Assa Abloy. Jag vet inte om de behåller varumärket Fix. Åtminstone för sådär 15 år sedan tillverkades i stort sett varje vecka några gamla modeller av spanjoletter som reservdelar.

/sign Sommarjobbaren
Hade inte fabriken stängt för industrisemester?
 
kashieda kashieda skrev:
Fix är numera, om jag minns rätt, Assa Abloy. Jag vet inte om de behåller varumärket Fix. Åtminstone för sådär 15 år sedan tillverkades i stort sett varje vecka några gamla modeller av spanjoletter som reservdelar.

/sign Sommarjobbaren
Henrik Nerpin Henrik Nerpin skrev:
Hej igen
Fönsterna har som jag skrev namnet Fix ingraverat i karmen. Mer vet jag inte om tillverkaren.
Bredden (den största diametern) på den vita delen på bilden mäter jag på plats i fönstret med ett skjutmått till 17,5 mm. Övriga mått har jag ej eftersom jag inte har tillgång till en separat honkontaktdel. Den tyvärr inte så skarpa bilden av honkontaktdelen till koppelhaken är tagen av en granne. Än så länge vill jag ogärna montera loss en honkontaktdel ur ett av mina egna fönster p.g.a. risken att den då går i bitar. När jag söker på nätet efter koppelhakar finner jag att den vanligaste typen, som är rund, har en diameter på 25 mm. Det skulle troligen fungera att montera sådan lite större koppelhakar istället i våra fönster om man skär bort en del av isoleringslisten.
Tillägg 15 aug: När jag tittar närmare på fönstren ser jag att kassetten med de två inre fönsterglasen är märkt
Bøckmann.
 
1 123abc skrev:
Hade inte fabriken stängt för industrisemester?
Nä, de körde hela sommaren, men kanske på lite lägre fart.
 
Henrik Nerpin Henrik Nerpin skrev:
Tillägg 15 aug: När jag tittar närmare på fönstren ser jag att kassetten med de två inre fönsterglasen är märkt
Bøckmann.
Bøckmann var en glastillverkare.

Verkar som att din spanjolett är från Fix (numera ASSA) och glaset från Bøckmann. Ingen av dessa har tillverkat den delen du behöver, tyvärr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.