Hej
Jag bor i ett bostadsrättshus i Stockholm byggt 1993 av JM. Lägenheternas fönster märkta ”Fix” har en tunn ytterbåge av aluminium och en tjock innerbåge av trä. Fönstrens koppelhakar är av en ovanlig typ (se tre bilder nedan). Hankontakten är helt av metall medan honkontakten (som har en ytterdiameter av 17,5 mm) är av vit plast förutom en inklämd tunn fjädrande metalltråd. Tyvärr spricker koppelhakens honkontakter lätt och går i bitar när fönster ska delas för tvättning varvid sammankopplingen mellan ytter- och innerbåge helt eller delvis upphör.

Bostadsrättsföreningens styrelse har länge försökt få tag på reservdelar till dessa koppelhakar men hittills utan resultat. Vi har även övervägt tillverkning av nya honkontakter med 3D-skrivarna. Kan någon ge oss tips hur man får tag på reservdelar till husets koppelhakar eller någon ersättningslösning som inte är alltför komplicerad att montera?

Närbild av fönsterkoppelhakens vitplasthonkontakt mellan vit och röd fönsterbåge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sammansatt koppelhake sedd från sidan.

Monterad metallisk hankontakt på fönsterbåge från sidan.
Koppelhakens hankontakt vid delat fönster.

Vit plasthonkontakt från fönsterkoppelhake med inklämd metalltråd, skadad och sprucken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bortmonterad honkontakt till koppelhaken.
 
Kan ni inte bara byta ut den mot en annan modell med passande mått?
 
Vad är måtten på vita delen?
 
Vem är tillverkare av fönstren? brukar ibland stå på en klisterlapp.
Men bredden på vita delen vad är den?
 
A Andy78 skrev:
Kan ni inte bara byta ut den mot en annan modell med passande mått?
Tack för ditt svar.
Ja, visst skulle vi kunna byta till konventionella koppelhakar helt av metall men det det innebär ett omfattande arbete med mycket borrande och skruvande. Att skruva fast koppelhakens ena del i det tjocka inre dörrbladet som är av trä är nog tämligen enkelt. Den andra delen, som ska fästas i det tunna ytterbladet av aluminium, måste kanske i stället fästas med popnitar eftersom vanliga skruvar kan få svårt att få tillräckligt fäste i en tunn ihålig aluminiumprofil?
 
Vad är det för mått förutom ytterdiametern, vad är bredden?
 
A Andy78 skrev:
Vem är tillverkare av fönstren? brukar ibland stå på en klisterlapp.
Men bredden på vita delen vad är den?
Hej igen
Fönsterna har som jag skrev namnet Fix ingraverat i karmen. Mer vet jag inte om tillverkaren.
Bredden (den största diametern) på den vita delen på bilden mäter jag på plats i fönstret med ett skjutmått till 17,5 mm. Övriga mått har jag ej eftersom jag inte har tillgång till en separat honkontaktdel. Den tyvärr inte så skarpa bilden av honkontaktdelen till koppelhaken är tagen av en granne. Än så länge vill jag ogärna montera loss en honkontaktdel ur ett av mina egna fönster p.g.a. risken att den då går i bitar. När jag söker på nätet efter koppelhakar finner jag att den vanligaste typen, som är rund, har en diameter på 25 mm. Det skulle troligen fungera att montera sådan lite större koppelhakar istället i våra fönster om man skär bort en del av isoleringslisten.
 
Bredden är ju relevant också så det inte blir för tjock mellan båge och fönster.
 
Fix gör väl beslag och lås?
 
A Andy78 skrev:
Vad är måtten på vita delen?
A Andy78 skrev:
Bredden är ju relevant också så det inte blir för tjock mellan båge och fönster.
Bredden på glipan som koppelhaken skapar mellan inre och yttre fönsterbåge (se bild på sammansatt koppelhake sedd från sidan) är 5 mm.
 
M Moxmox skrev:
Fix gör väl beslag och lås?
Ja, det har du rätt i. Namnet Fix är placerat mycket nära fönsternas låsningsmekanism (se bild).
Logotypen "Fix" ingraverad nära en fönstrets låsningsmekanism med synlig låskolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fix är numera, om jag minns rätt, Assa Abloy. Jag vet inte om de behåller varumärket Fix. Åtminstone för sådär 15 år sedan tillverkades i stort sett varje vecka några gamla modeller av spanjoletter som reservdelar.

/sign Sommarjobbaren
 
Düsseldorff
kashieda kashieda skrev:
Fix är numera, om jag minns rätt, Assa Abloy. Jag vet inte om de behåller varumärket Fix. Åtminstone för sådär 15 år sedan tillverkades i stort sett varje vecka några gamla modeller av spanjoletter som reservdelar.

/sign Sommarjobbaren
Sommarjobbade du med spanjolettillverkning på Assa?? Jag har alltid undrat varför Assa har så svajig kvalitet på sina grejer. Case closed.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Sommarjobbade du med spanjolettillverkning på Assa?? Jag har alltid undrat varför Assa har så svajig kvalitet på sina grejer. Case closed.
Jajamensan.

En del sommarjobbare har yrkesstolthet och trivs med att göra ett bra jobb. Om du drar alla över en kam säger det kanske mer om dig.
 
Düsseldorff
kashieda kashieda skrev:
Jajamensan.

En del sommarjobbare har yrkesstolthet och trivs med att göra ett bra jobb. Om du drar alla över en kam säger det kanske mer om dig.
Nåja det var inte så allvarligt menat. Försökte mest skoja till det lite men det verkar ha skitit sig. :heart:
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.