Runt alla hus som har eternitplattor har det någon gång när dessa sattes både sågats, borrats och slipats ordentligt.
Säkert lämnades en del fibrer som fortfarande är kvar i ytjorden, men jag har aldrig sett att man kör bort schaktmassor för det.

Självklart ska man ha stor respekt för asbest, men också komma ihåg att det finns en liten mängd luftburna fibrer som vi alltid andas in. Ungefär som att det alltid finns radioaktiv bakgrundsstrålning.

Låter som att bråka om provmätningar och saneringar inte kommer att ge någonting mer än oro och merarbete i detta fallet.
 
S
noan skrev:
Ja, nu har jag ju inte varit i huset när de rev ner plattorna. Så jag vet inte hur stegen sett ut. Det enda jag vet är att plattorna låg trasiga på tomten och att dessa senare placerades i en stängd container. Men jag har en stark känsla av att alla regler inte följdes. Jag ska fråga arbetsledaren på måndag. Ska hänvisa till länken.

Nu verkar det inte vara så stor risk att vi i familjen eller inomhus har kontaminerats i någon större utsträckning. Men tänker även lite på de som arbetade med detta.

Kanske jag ska begära att företaget gör någon form av asbestmätning på tomten, där plattorna legat?
skulle du gräva mera i din tomt kommer du hitta eternit från när dom byggde ditt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.