Hej nån som vet, ska man som köpare förutsätta att vitvarorna fungerar när man tillträder ett hus om inget annat anges, eller ingår det i min undersökningsplikt att ta reda på om vitvarorna fungerar? Har just köpt hus och upptäkt att spisen som förvisso är gammal inte funkar. Hade spisen fungerar första gången jag provade och sedan gått sönder då utgår jag från att jag hade fått tagit den smällen, men vad gäller när grejorna redan är trasig??
 
Hemmakatten
Spisen får man väl anta att den fungerar. Har den gått sönder mellan köpekontraktsskrivandet och tillträdet så får säljaren köpa en ny spis. Men observera att det bara behöver vara en liknande spis, samma ålder och skick. Risken är väl att säljaren köper en begagnad på blocket för 100 kronor och ställer in den i stället. Jag skulle inte tycka att det är värt att bråka om. Köp du själv antingen en beg.spis på blocket eller en ny i affär.
 
Det är ditt ansvar.

Även om den hade gått sönder mellan besiktning och tillträde hade det varit ditt ansvar att kontrollera det. Det är därför det är lämpligt att träffas i fastigheten innan banken på tillträdesdagen för att just kolla av att inget gått sönder.
 
Hemmakatten
Nej, det är säljarens ansvar. Säljaren står risken tills dess tillträde sker. Dvs. brinner huset ner är det säljaren som ansvarar, blri det inbrott och fönsterrutor has sönder så får säljaren ansvara.
 
Thomas59
Hemmakatten skrev:
Nej, det är säljarens ansvar. Säljaren står risken tills dess tillträde sker. Dvs. brinner huset ner är det säljaren som ansvarar, blri det inbrott och fönsterrutor has sönder så får säljaren ansvara.
Visst är det säljarens ansvar i teorin men i praktiken måste du göra en ORDENTLIG kontroll vid tillrädet och det gäller inte bara vitvaror utan ALLT. Saken är nämligen den att gör du inte kontrollen är det i princip omöjligt att hävda (bevisa) att fastigheten inte är i samma skick som vid kontraktsskrivningen. Ja givet ett den inte brunnit ner då, eller likanande:).

Vanligt att köparen inte känner till detta!
 
Tycker inte att man skall släppa det utan vidare. Kontakta säljaren. Nekar h*n till att den skulle varit trasig är det kanske svårt att göra något i praktiken men om om h*n har någon skam i kroppen borde h*n åtm ge ett bidrag till att köra bort skrotet.
 
Tycker fö att det är en ganska underlig ordning att man i princip inte kan räkna med att vitvaror som står med i prospektet fungerar. Själva huset förstår jag att säljaren inte kan garantera är felfritt - inga hus är det och få är så kunniga. Vem som helst märker dock att spisen är trasig eller att kylen håller 15 grader.
 
Definitionen på fungerar kan vara olika för olika personer. Har du ex. en gammal spis som från början hade timer som kunde starta ugnen, så är den på äldre spisar väldigt ofta (=nästan alltid) trasig. De flesta med en sådan spis bryr sig inte, timern används ändå i princip aldrig.
 
Thomas59
Klart man ska kunna räkna med att tex vitvaror fungerar men som någon skrev så kan definitionen av "fungerar" vara lite olika beroende på vem du frågar. Skälet till att man bör vara noggrann är ju för att det inte ska vara några oklarheter. Kollar man inte allt blir det ju lite svårt att visa att tex en spis var trasig just vid tillträdet.
 
Har löst frågan med mäklaren kommer att få en rätt ok kompensation, hade annars tänkt fråga om man var tvungen att ta med sig smuttstvätt för att som köpare testa om tvättmaskinen fungerar... om det nu är jag som köpare som förväntas kolla att vitvarorna fungerar. i detta fall fanns det tecken på att säljaren borde känt till att spisen inte fungerade.
 
Löjligt av säljaren att inte berätta något sådant. Sälja ett stort hus för flera hundra tusen eller miljoner och sen strula med en sådan skitsak som en spis för någon tusenlapp.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Nanny Fine
Hemmakatten skrev:
Spisen får man väl anta att den fungerar. Har den gått sönder mellan köpekontraktsskrivandet och tillträdet så får säljaren köpa en ny spis. Men observera att det bara behöver vara en liknande spis, samma ålder och skick. Risken är väl att säljaren köper en begagnad på blocket för 100 kronor och ställer in den i stället. Jag skulle inte tycka att det är värt att bråka om. Köp du själv antingen en beg.spis på blocket eller en ny i affär.
Måste protestera lite här!!

Säljaren är INTE skyldig att köpa nya maskiner om de är gamla. Har de passerat teknisk livslängd så kan du förvänta dig att de går sönder vilken dag som helst. Skillnad är om det gäller nya maskiner. Går en 3 år gammal kyl sönder, så köper jag till viss del ovanstående citat, men inte annars.. Köper du ett hus med en 20 år gammal spis så ska du inte räkna med att tillträda ett hus med ny spis. Det var inte det du köpte..
 
Men katten skrev ju: "Men observera att det bara behöver vara en liknande spis, samma ålder och skick. Risken är väl att säljaren köper en begagnad på blocket för 100 kronor och ställer in den i stället".
 
Nanny Fine
Har den passerat teknisk livslängd behöver du inte ersätta den med något överhuvudtaget..
 
Nanny Fine skrev:
Har den passerat teknisk livslängd behöver du inte ersätta den med något överhuvudtaget..
Om den fungerade vid visning och kontraktskrivning skall den fungera vid tillträde...

Om den ej gör det kan den ersättas med en lika gammal spis, men fungerande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.