S
Är det en 3 KW 1 faspatron ? ser ut att vara lite grova ledningar , kopplad till 16 amp
 
Hej igen,

Tråden genom värmeelementet är av. Dvs elementet är trasigt. Vet någon var man kan få tag på reservdelar? Det är en Swim and Fun värmare på 3kW (1057).
 
Redigerat:
S sjöbuse skrev:
Här finns en
www.gardenstore.se/varmare-for-spabad-swim-fun-3-0-kw?gclid=Cj0KCQjwuYTYBRDsARIsAJnrUXBDDfgNNrn-uiiQi41q2kw_K1X1V-KJaZ8Idhfr1w9SII9_EuXOG3kaAo15EALw_wcB
Här finns fler på sök
Swim and Fun värmare på 3kW
Tack!
Men jag tänkte mest om det gick att köpa bara själva värmeelementet som reservdel, dvs det som sitter i värmaren.
 
S
Bommade det var hela värmaren , ring och fråga dom här , kanske det är billigare att ha en ny än byta element , det finns säkert flera som har , troligtvis US-grejer
http://www.spapartsnordic.se/
 
Jag har en ny liggande, aldrig installerad, då jag kör med fjärrvärme.
Kollar vad en ny kostar, kanske 1/2 priset.

Här är annars en länk till en ny.
https://www.pool-fritid.se/produkt/elvarmare-3-kw/

Tog några bilder på värmare.

Oanvänd flow type värmare för pool med etikett och varningslapp mot tegelstensbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny oanvänd spa-värmare med flödesomkopplare på stenläggning bredvid öppen kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har du kollat i manualen? Det finns en återställngingknapp innanför skruvlocket.
Läs nedan.
Sida från en manual för elektrisk värmare med instruktioner och illustration för återställning av säkerhetsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det står även så här i manualen!

"Använd aldrig badet när värmaren är påslagen, eller när den är ansluten till en strömkälla."

Det hade fått mig att välja någon annan värmare.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag har en ny liggande, aldrig installerad, då jag kör med fjärrvärme.
Kollar vad en ny kostar, kanske 1/2 priset.

Här är annars en länk till en ny.
[länk]

Tog några bilder på värmare.

[bild]

[bild]


Har du kollat i manualen? Det finns en återställngingknapp innanför skruvlocket.
Läs nedan.
[bild]
Tack, men eftersom jag har oändlig resistans mellan trådarna i värmeelementet gissar jag att tråden brunnit upp i elementet?
 
T Tacobob skrev:
Tack, men eftersom jag har oändlig resistans mellan trådarna i värmeelementet gissar jag att tråden brunnit upp i elementet?
Det är riktigt, jag mätte min och motståndet var 18,6 Ohm

Öppen elektrisk apparat med kablar och komponenter, använd för att illustrera ett elektriskt motstånd på 18,6 Ohm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasen går först till flödesschema sen till termostaten, genom elementet sedan till temperaturen vakten på 60º retur via nollan.
Är du intresserad av min för 1/2 priset?
 
Min värmare av samma modell går plötsligt inte högre än ca 36 grader och lägre än ca 15 grader. Har fått en ny på garantin men är lite nyfiken på vad som kan ha skett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.