Själv hade jag en Bauknecht 1400 varvare tidigare med 5 års garanti, betalade 5990:- för den. Den höll i fyra år och den reparationen gick på garantin. Efter 5,5 år började den blinka och enligt felmeddelandet något med pump/eller motorfel (ligger på tippen nu).
Idag har jag en 1800 varvare från Miele för 10 500:-.
Och nog märker man skillnaden i kvalitet. För det första skontrumman är ju rent fantastiskt, kläderna är fortfarande som nya efter tio tvättar. Ljudnivån är rent otroligt lågt.
Och det första maskinen gjorde när den installerade sig var att anpassa sig efter underlaget, lutning och allt. Den rör sig inte ur fläcken.
Så hittills är jag väldigt nöjd.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
nu har min FT26 börjar krångla på ett jobbigt,
Har en full maskin.. den tvättar å tömmer som den sak, när det är färdig ska man trycka på Nyckel för att låsa upp luckan, men han känner inte av de, utan startar om manskin. så 3dje gången en å samma maskin går nu. Vet inte hur man tömmer minnet på maskin heller:/ så bryter jag strömmen, å väntar 5min, och startar igen, så fort programet..
tips?
 
A
En mycket bra maskin
Tillverkas inte sådana längre
Troligtvis är det motorstyrningskortet men.....

Den är värd att lägga många tusenlappar på då du inte hittar någon med motsvarande kvalitet
En mer omsorgsfull felsökning krävs.
 
electroluxaren skrev:
En mycket bra maskin
Tillverkas inte sådana längre
Troligtvis är det motorstyrningskortet men.....

Den är värd att lägga många tusenlappar på då du inte hittar någon med motsvarande kvalitet
En mer omsorgsfull felsökning krävs.

Mmm köpte ft26 med tillhörande torktumlare, för 2000kr å det är 5år sen nu. Så den tuggar å går. Förutom den här problemet nu då:(
Mmm tänkte försöka googla upp en bild hur fronten sitter, å se om det hjälper att trycka direkt på knappen, å inte va nyckel
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
B berne88 skrev:
Mmm köpte ft26 med tillhörande torktumlare, för 2000kr å det är 5år sen nu. Så den tuggar å går. Förutom den här problemet nu då:(
Mmm tänkte försöka googla upp en bild hur fronten sitter, å se om det hjälper att trycka direkt på knappen, å inte va nyckel
Nödöppning finns väll bakom luckan till avloppspumpen?
 
A
FT26 skall öppna luckan automatiskt efter tvätt. Om inte barnlåset är inprogrammerat.
Om det kan är fel i knappen måste man byta kretskort. (Jag har ett nytt liggandes)

Om den inte öppnar efter tvätt är det för att visa dig att något inte funkat under resans gång.
Tex värmer ej, eller inte tömmer helt, eller motorn inte går riktigt.

Men som sagt mer omfattande felsökning behövs.

Panelen du bort utan att ta bort fronten.
Tre skruvar i bakkant på locket
Tre skruvar i tvättmedelsfacket
Alla torx 20.
4 plasthakar till panelen.
 
OT
Angående kvalitet på tvättmaskiner.
För mig är det viktigaste kriteriet hur mycket tvätten slits av maskinen. Jag har tidigare haft 2st AEG maskiner, båda från ca 1999, det var ett husbyte emellan. De maskinerna var rent ut sagt usla på att vara skonsamma mot tvätten.
När det sedan var dags att köpa ny maskin, tittade vi runt hos Expert, de pekade på en Samsung, som påstods ha skonsam trumma, jag tittade vidare och hittade Miele, där trumman verkligen såg ut att skona tvätten. Den nya Miele maskinen har varit riktigt bra, ända tills backventilen satte igen sig efter 5 år, ni kan läsa mer här: https://www.byggahus.se/forum/threads/miele-w3241-toemmer-daligt.318942/

Men jag är väl i stort sett nöjd med de 5 åren maskinen fungerade. Jag återkommer i tråden med en rapport hur det gick med att få ihop maskinen.
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
Jag har en Cylinda FTL 46 har fått felmeddelande F2 Med hjälp av denna tråd så har jag nu skruvat av bakstycket och testat om motorn fungerar,
Motorn verkar funka men slutar gå efter 5-10 sek tog en bild på kretskortet kn det vara någon styrning som har bränt? Några tankar uppslag eller är det tippen?
Elektroniskt kretskort inne i en Cylinda FTL 46 med komponenter och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en Cylinda tvättmaskin modell FTL 46 med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Fina maskinen!
vänd upp och ner på kretskortet och kolla lödningarna, men i ditt fall kan det lika gärna vara motorkolen
 
Jag ser ju att det är en del sot i maskinen men det är klart den är 13 år nu och har funkat felfritt med 4-5 tvättar i veckan, Baksidan av kretskortet, Men om det inte här problemet finns hur säkerställer jag att det är kolen. Kan Cylinda service fixa eller kan jag göra det själv?
Baksidan av ett grönt kretskort med olika elektroniska komponenter och lödpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Du har ett separat motorstyrningskort så denna bild ger inte så mycket
Är kolen aldrig bytta så är dessa väldigt troliga
Du får ta bort dessa och kolla.
Finns två sätt
Ta bort bakstycke och motor eller ta bort framstycke gör att komma åt kolen på plats
 
Vart sitter det kortet?
Nu har jag plockat bort framifrån och fått loss ett av kolen
men det verkar vara ganska mycket kvar Närbild på en elektrisk motor i en enhet, med fokus på kolborste och dess hållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En motor med öppet kolhus och synligt kol på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett elektriskt kolborst för byggprojekt, delvis urmonterat från en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Slitytan ser konstig ut det skall vara blankt över hela
Kärvar kolet eller satt hållaren fel monterad
Hur ser det andra ut?
 
Kan jag använda stålull (obs inte svinto) till att slipa Kondensorn?
Skall skruva loss på andra sidan också
Skickar bilder när det är klart
 
A
Kolektorn behöver du inte göra något åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.