Thegoatthing Thegoatthing skrev:
Vilket nu är gjort, ännu en gång rätt eller fel jag vet inte, utan vi har tagit chansningar i detta minfält. Det är så svårt att veta vad som är rätt eller fel när man inte har en aning :/
Jag har respekt för att hus köp och försäljningar är komplexa affärer, det är därför man normalt kopplar in mäklare. Men jag finner det nästan provocerande att du säger att du inte har en aning om saker och helt enkelt chansat dig genom en affär.

Om du haft en ägarandel i huset så vet jag med absolut säkerhet att du har skrivit på flertalet dokument, främst försäljnings kontraktet i vilka du har bekräftat att du tagit det av information som du i denna tråd "inte har en aning om". Du har bland annat garanterat att frågeformuläret är sanningsenligt ifyllt, något du nu försöker belasta mäklaren med, men det är din signatur på pappret.

Jag rekommenderar dig först och främst att gå och läsa igenom pärmen ni fått från mäklaren med alla dokument. Skulle du läsa igenom dessa så kan du börja ta välgrundade beslut baserade på rättsligt bindande dokument istället för chansningar.

Jag kan delvis förstå om er mäklare tröttnat på denna affär om ni kommer med frågor gällande information vilken mäklaren delgett er och ni skrivit under på att ni tagit del av.

Okunskap är rent rättsligt inget försvar, speciellt inte när man skrivit under att man förstår sina rättigheter och skyldigheter.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
hsd
ARJU ARJU skrev:
Jag har respekt för att hus köp och försäljningar är komplexa affärer, det är därför man normalt kopplar in mäklare. Men jag finner det nästan provocerande att du säger att du inte har en aning om saker och helt enkelt chansat dig genom en affär.

Om du haft en ägarandel i huset så vet jag med absolut säkerhet att du har skrivit på flertalet dokument, främst försäljnings kontraktet i vilka du har bekräftat att du tagit det av information som du i denna tråd "inte har en aning om". Du har bland annat garanterat att frågeformuläret är sanningsenligt ifyllt, något du nu försöker belasta mäklaren med, men det är din signatur på pappret.

Jag rekommenderar dig först och främst att gå och läsa igenom pärmen ni fått från mäklaren med alla dokument. Skulle du läsa igenom dessa så kan du börja ta välgrundade beslut baserade på rättsligt bindande dokument istället för chansningar.

Jag kan delvis förstå om er mäklare tröttnat på denna affär om ni kommer med frågor gällande information vilken mäklaren delgett er och ni skrivit under på att ni tagit del av.

Okunskap är rent rättsligt inget försvar, speciellt inte när man skrivit under att man förstår sina rättigheter och skyldigheter.
Det var ju mäklarmiss !!
 
S skogstomten skrev:
Betala 2500kr och gå vidare! (Acceptera att ni delvis gjorde flera saker knasigt som ni själv skrivit här i tråden)

Som jag förstår det har ni dessutom erbjudit 2000kr men köparen kräver 2500kr. Så det är egentligen 500kr och någon slags ”princip” ni tjafsar om?

Ponera att man kommer fram till att det ska sättas in en ”svårfunnen” likvärdig 70cm glashällsspis där någon ”annan =installatör” tar sig besväret OCH gör hela jobbet. Lär knappast vara löst för de summorna...

”Frågelistan” finns och undertecknas av en anledning. Det är ert ansvar som säljare inte mäklarens.

Att det som står där på visningen, fungerar och är det som sen verkligen säljs är ganska grundläggande. ANNARS får man TYDLIGT ANGE det (säljarens ansvar INTE mäklarens)

Sen tänker ni dessutom anmäla mäklaren....för att hen ”glömt att informera” köparen att spisen var trasig TROTS att ni själv uteslöt det frågelistan, (då ni tänkte ställa dit ”en annan begagnad spis” och ni kanske dessutom haft chans att påpeka att mäklaren missat att ange det i prospektet då (man vanligtvis) godkänner beskrivningen i prospektet.
Det är nu som säljare som ansvarar för det allra mesta. Mäklaren har ofta väldigt lite ansvar i såna här frågor. Så lägg ner den anmälan tycker jag.

Funktionen i all ära. Mååååånga lägger in estetiska/andra värden på saker i ett hus man köper. Tex varumärke, design, utförande, unika funktioner, känslomässiga skäl osv. Skulle helt klart reagera om säljaren ”bytt ut något” på det sättet utan att tillfråga mig först. DIALOG tack!

Så betala, ta lärdom, gå vidare är mitt råd.

Japp, har själv också haft med ”dryga oresonliga köpare” att göra! Var enklast att fixa till skitsakerna vid tillträdet (tog kanske 1tim), ställa dit ett fungerande elelement så uppvärmning i ett förråd fanns och slutligen några år senare ”betala tillbaka” kostnaden (700kr) för en HAFA tvättställsblandare som började läcka ovanligt snabbt. Så fick de köpa en valfri ny. Japp, hade antagligen kunnat ”tvista/bestrida” och få rätt men tiden/orken...
Allt du skriver här är så man vill ha det och kanske tycker att så ska det vara, men det mesta är tyckande. Det är köparens undersökningsplikt som är tyngst, dvs köparen ska kontrollera att allt fungerar, inte säljaren.
Sen när det gäller installation av spis finns det inget som säger att det behövs en installatör, det beror ju helt på hur elen ser ut.

Och slutligen, att man lägger egna värderingar som design och märke spelar ingen roll. Man kan självklart betala för att slippa tjafsa, men som i dina egna fall så hade du bara kunnat låta bli att betala.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det var ju mäklarmiss !!
Förvisso.
Men vid underskrift närvarar normalt 3 parter, köpare, säljare och mäklare. För att kontraktet ska vara giltigt skall mäklaren skriva på att alla delar av kontraktet gåtts igenom, normalt går man då igenom frågeformuläret.

Varför tog säljaren vid detta tillfälle inte upp problemet kring spisen vilken man underlåtit att informera om i frågeformuläret?

Och om man inte gjorde det, så varför bråkar man nu om 1200:- kontra 2500:-
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag har respekt för att hus köp och försäljningar är komplexa affärer, det är därför man normalt kopplar in mäklare. Men jag finner det nästan provocerande att du säger att du inte har en aning om saker och helt enkelt chansat dig genom en affär.

Om du haft en ägarandel i huset så vet jag med absolut säkerhet att du har skrivit på flertalet dokument, främst försäljnings kontraktet i vilka du har bekräftat att du tagit det av information som du i denna tråd "inte har en aning om". Du har bland annat garanterat att frågeformuläret är sanningsenligt ifyllt, något du nu försöker belasta mäklaren med, men det är din signatur på pappret.

Jag rekommenderar dig först och främst att gå och läsa igenom pärmen ni fått från mäklaren med alla dokument. Skulle du läsa igenom dessa så kan du börja ta välgrundade beslut baserade på rättsligt bindande dokument istället för chansningar.

Jag kan delvis förstå om er mäklare tröttnat på denna affär om ni kommer med frågor gällande information vilken mäklaren delgett er och ni skrivit under på att ni tagit del av.

Okunskap är rent rättsligt inget försvar, speciellt inte när man skrivit under att man förstår sina rättigheter och skyldigheter.
Det är lite märkligt att mäklaren rekommenderar att spisen byts ut men sedan glömmer bort det och inte påpekar det när frågeformuläret ska fyllas i.
 
ARJU ARJU skrev:
Förvisso.
Men vid underskrift närvarar normalt 3 parter, köpare, säljare och mäklare. För att kontraktet ska vara giltigt skall mäklaren skriva på att alla delar av kontraktet gåtts igenom, normalt går man då igenom frågeformuläret.

Varför tog säljaren vid detta tillfälle inte upp problemet kring spisen vilken man underlåtit att informera om i frågeformuläret?

Och om man inte gjorde det, så varför bråkar man nu om 1200:- kontra 2500:-
Vid kontraktskrivning var det enbart 2 parter mäklarfirman samt köpare, vi gav mäklaren fullmakt till att genomföra vår underskrift då vi inte kunde vara på plats när köparen ville skriva kontrakt.
 
Jaha...
Jag kan verkligen förstå er frustration gent emot mäklaren i det fallet.

Likväl så har ju mäklaren skrivit på med er fullmakt att göra så, så ni har ju skrivit på kontraktet.

Vilken soppa.
 
Thegoatthing Thegoatthing skrev:
Vid kontraktskrivning var det enbart 2 parter mäklarfirman samt köpare, vi gav mäklaren fullmakt till att genomföra vår underskrift då vi inte kunde vara på plats när köparen ville skriva kontrakt.
Mäklaren kan inte företräda er med fullmakt på köpekontraktet, då begår hen ett formellt fel. På tillträdesdagen, när likvidavräkning samt köpebrev undertecknas kan mäklaren företräda er.
Varför bokade ni inte en träff i huset strax innan tillträdet för att gå igenom huset tillsammans med köparen?
 
hsd
Det är lätt att vara efterklok
 
O olomar skrev:
Mäklaren kan inte företräda er med fullmakt på köpekontraktet, då begår hen ett formellt fel. På tillträdesdagen, när likvidavräkning samt köpebrev undertecknas kan mäklaren företräda er.
Varför bokade ni inte en träff i huset strax innan tillträdet för att gå igenom huset tillsammans med köparen?
Jaså? Nej vi gav en fullmakt första gången för att skriva på köpekontraktet det var inga problem enligt henne, hon skulle sköta allt. Dagen då nycklar gavs över så samma sak vi gav en nyfullmakt att hon skulle sköta det.

Vi har försökt hur många gånger som helst som vi har sagt tidigare: huset har stått tomt och köparen har bett om att få komma dit för och kolla samt mäta men när vi är väl där så dök han inte upp eller svarade på sms/samtal. Så där har vi verkligen försökt och få köparen att komma förbi för att huset stod tomt i 2 månader hade de varit något han ville att vi skulle ordna så hade vi 2 månaders tid att göra detta men ja han dök inte så vi kunde inte göra så mycket mer.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det var verkligen inte ett otrevligt inlägg. Till skillnad från många moral- och känslotyckande inlägg ville jag peka på de mer juridiska alternativ TS har.
Nu menade jag inte att ditt var otrevligt, men det låter lite "jag ger dig pengar men egentligen tycker jag du är en idiot"
Och ts inser ju själv att hon har ansvar i att det blev fel..

hsd hsd skrev:
Om TS betalar så lär det dyka upp annat
Köpare som beter sig så kommer stt fortsätta"mjölka" så långt det går
vänder på det, säljare som byter ut saker efter kontraktsskrivning
skall man hålla kort - annars kommer de göra så igen och igen.
;)

Nu säger TS att det inte var så,
men man får tänka lite hur köparen ser det hela. Hon har ju bara säljarens ord vad som hänt.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är lite märkligt att mäklaren rekommenderar att spisen byts ut men sedan glömmer bort det och inte påpekar det när frågeformuläret ska fyllas i.
Nja.
Min personliga uppfattning och erfarenhet är att relationen mellan "nivå av guldfisk minne" står i direkt relation till prislappen på fastigheten.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag vill mena att säljaren ska byta saker som går sönder.
 
Thegoatthing Thegoatthing skrev:
Jaså? Nej vi gav en fullmakt första gången för att skriva på köpekontraktet det var inga problem enligt henne, hon skulle sköta allt. Dagen då nycklar gavs över så samma sak vi gav en nyfullmakt att hon skulle sköta det.

Vi har försökt hur många gånger som helst som vi har sagt tidigare: huset har stått tomt och köparen har bett om att få komma dit för och kolla samt mäta men när vi är väl där så dök han inte upp eller svarade på sms/samtal. Så där har vi verkligen försökt och få köparen att komma förbi för att huset stod tomt i 2 månader hade de varit något han ville att vi skulle ordna så hade vi 2 månaders tid att göra detta men ja han dök inte så vi kunde inte göra så mycket mer.
Även om ni lämnat fullmakt så lär ni väl ha fått läsa igenom kontraktet via mail eller brev eller nåt. Man lämnar väl inte fullmakt att nån skriver under nåt man inte har en aning om, Att köpa/sälja fastighet är ju för dom flesta de största affärerna man gör i livet. Har ni gjort det är det bara att betala köparen och gå vidare. Ta det som lärpengar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag vill mena att säljaren ska byta saker som går sönder.
Jag anser att som säljare bör man kommunicera med köparen kring ändringar och gör man inte det så är det kritiskt att man förhåller sig till sina skyldigheter enligt kontrakt, det senare är juridik och garanterar inte att det gör någon av parterna nöjda.

Ibland kan man hitta en lösning som win-win om man bara resonerar kring det. En bilhandlare gjorde mig en gång en "tjänst" genom att kränga på nya däck på en bil jag köpte. Synd bara att jag tagit höjd för däcken och nya låg och väntade på min lokala verkstad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.