Har samma problem. Skulle man kunna vira in den med vulctejp och sen svarva ner den?
 
raveper skrev:
Har samma problem. Skulle man kunna vira in den med vulctejp och sen svarva ner den?
Jo, vulktejp känns som en rimligt enkel lösning om jag kan fylla ut hålrummen först, svarva blir nog svårt.
Något härdande konstruktionslim på tub kanske, tror jag har en tub SP600(?) liggande så skulle kunna prova det...🤔
 
Hur gick det för? Någon som löste det och kan rekommendera hur man ska gå till väga? Impulsköpte mig en HM0 som naturligtvis hade en nött matarvals.
 
Inte kommit till skott ännu, många måsten på listan först, men jag tänker nog prova med en tub PL400 först och ev vulktejp eller någon annan tejp på det.
 
F
Det finns lite PU gjuta själv kit att köpa. Används bla till motor- växellådsfästen för hobbymekare som aspirerar på att leka racingproffs.

Snickra ihop en enkel form och svarva valsen rund sen borde inte vara omöjligt.
 
Tycker mig ha läst några trådar om 3D skrivare, skulle inte detta vara en klockren applikation?
 
Pu-fogmassa kan nog funka, sedan vulktejp och eventuellt avsluta med ett par lager krympslang.
 
Kort återkoppling hur jag löste problemet.

Tanken med att trä på en slang av något slag kändes rimlig. Hittade först en gummislang på Swedol som var 25mm inv och 33 utv. Utmatningsvalsen var drygt 27 mm så jag putsade ner valsen till 25 mm och testade att trycka dit slangen. Den svärtade dock av sig ganska mycket så det funkade inte. Fick sen tag i 1 meter oljetryckslang från Hydroscand. 25 mm inv och 37 mm utv, vilket lirar bättre med dimensionen på inmatningsvalsen. Kostar enligt uppgift 150:- per meter.

Planhyvlingen fungerade utmärkt med den lösningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikGleisner och 2 till
  • Laddar…
burnwin skrev:
Kort återkoppling hur jag löste problemet.

Tanken med att trä på en slang av något slag kändes rimlig. Hittade först en gummislang på Swedol som var 25mm inv och 33 utv. Utmatningsvalsen var drygt 27 mm så jag putsade ner valsen till 25 mm och testade att trycka dit slangen. Den svärtade dock av sig ganska mycket så det funkade inte. Fick sen tag i 1 meter oljetryckslang från Hydroscand. 25 mm inv och 37 mm utv, vilket lirar bättre med dimensionen på inmatningsvalsen. Kostar enligt uppgift 150:- per meter.

Planhyvlingen fungerade utmärkt med den lösningen.
Grym lösning! Den slangen/rullen lär inte gå sönder i första taget.
 
Nu googlade jag matarvalsar och inser att ett år gått utan jag gjort annat i frågan än att titta på Blocket efter andra hyvlar. Lösningen med hydraulslang lät bäst hittills :)
 
Bra att du pusha denna tråd. Har i ett par månader tänkt att jag måste ta tag i min scheppach som har en dålig matarvals. Visste att jag sett något här på BH.
Ska bara fixa några andra saker först...
 
Då kom jag mig äntligen för att laga valsen på min HM1 med den slang jag fick av @burnwin (stort tack!).
Väldigt enkel operation att montera av, kladda på konstruktionslim och sedan trä på slang :)
 
  • Gilla
burnwin
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Då kom jag mig äntligen för att laga valsen på min HM1 med den slang jag fick av @burnwin (stort tack!).
Väldigt enkel operation att montera av, kladda på konstruktionslim och sedan trä på slang :)
Hej!
Har precis som du just fixat matarvalsarna på min Scheppach HM1, vilket flöt på smidigt utan något strul. När det svåra var fixat stötte jag istället på ett problem när jag skulle förankra valsarna med fjädern och muttern och lyckas helt enkelt inte pressa upp fjädern tillräckligt för att kunna fästa muttern! Har jag drabbats av tillfällig sinnesförvirring eller brukar detta kunna skapa problem? Tacksam för alla tips! Mvh/Fredrik
Samling bilder av maskindelar, fjädrar, pneumatiska komponenter, teknisk underhåll och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle försöka med ett ventilfjäderverktyg. Antingen hemgjort eller köpt. Typ en sån här:
https://amzn.eu/d/ibnwPfK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.