C
S Styrman_jansson skrev:
Det finns reaktortyper där det som hände i Fukushima inte kan hända.
Hur menar du då? Det var mycket som gick snett i Fukushima...

Finns det reaktortyper där styrsystemet inte kan slås ut av översvämning?
Finns det reaktortyper som inte är beroende av fungerande kylning långt efter ett stopp?
Finns det reaktortyper där det inte kan bildas vätgas i processen?
Finns det reaktortyper som är immuna mot härdsmälta?
 
C cpalm skrev:
Hur menar du då? Det var mycket som gick snett i Fukushima...

Finns det reaktortyper där styrsystemet inte kan slås ut av översvämning?
Finns det reaktortyper som inte är beroende av fungerande kylning långt efter ett stopp?
Finns det reaktortyper där det inte kan bildas vätgas i processen?
Finns det reaktortyper som är immuna mot härdsmälta?
Sök och du skola finna.
Du kan börja med;
https://energiforsk.se/media/27042/broschyr-fjarde-generationens-karnkraft.pdf
eller;
https://ec.europa.eu/research-and-i...en-salt-could-stop-nuclear-meltdown-it-begins

Jag tycker MSR-reaktorn känns lovande som lekman.
 
C
S Styrman_jansson skrev:
Jag tycker MSR-reaktorn känns lovande som lekman.
Jo jo, det finns så klart alltid en massa intressanta grejor på ritbordet eller i experimentstadiet.

Men för att citera wikipedia-artikeln om Gen IV:
The first commercial plants are not expected before 2040–2050,[4] although the World Nuclear Association in 2015 suggested that some might enter commercial operation before 2030.[5]

Pratar vi om sådant som skall byggas i närtid får vi nog hålla oss till existerande teknik.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo jo, det finns så klart alltid en massa intressanta grejor på ritbordet eller i experimentstadiet.

Men för att citera wikipedia-artikeln om Gen IV:
The first commercial plants are not expected before 2040–2050,[4] although the World Nuclear Association in 2015 suggested that some might enter commercial operation before 2030.[5]

Pratar vi om sådant som skall byggas i närtid får vi nog hålla oss till existerande teknik.
mjo Gen 4 reaktorer är några år bort innan de ens kan byggas i kommersiellt.
MEN SMR med gen 3/3+ teknik har byggts i åratal.
vad tror du driver atom ubåtar?
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Redigerat:
C
M MrDizzy skrev:
MEN SMR med gen 3/3+ teknik har byggts i åratal.
vad tror du driver atom ubåtar?
Det är mycket hajp kring SMR, spinndoktorerna gör uppenbarligen ett bra jobb :rofl:
Men förutom ett buzzword att skapa en hajp omkring handlar väl SMR mest om en produktpaketering än någon speciell teknik(?) Finns så vitt jag vet allt möjliga lösningar med såväl 2, 3 som 4 Gen-teknik från olika mer eller mindre trovärdiga aktörer.

Men gemensamt är väl att ingen faktiskt låtit bygga ett kommersiellt SMR-verk ännu?
Dvs. det är ytterligare en grej som befinner sig på konceptstadiet.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är mycket hajp kring SMR, spinndoktorerna gör uppenbarligen ett bra jobb :rofl:
Men förutom ett buzzword att skapa en hajp omkring handlar väl SMR mest om en produktpaketering än någon speciell teknik(?) Finns så vitt jag vet allt möjliga lösningar med såväl 2, 3 som 4 Gen-teknik från olika mer eller mindre trovärdiga aktörer.

Men gemensamt är väl att ingen faktiskt låtit bygga ett kommersiellt SMR-verk ännu?
Dvs. det är ytterligare en grej som befinner sig på konceptstadiet.
SMR är definierat till reaktorer på upp till 300MW
atomubåtar ligger på 50 - 150 MW
mao SMR har funnits länge
Det som nu hänt är att man vill köra SMRs i civilt bruk och med gen 4 koncept.
De enda som byggt (och är under byggnation just nu) SMR för civilt bruk med gen 4 är Ryssland (2st) och Kina ( några under uppförande), om jag förstått det rätt.

Men skulle man vilja finns det redan färdiga beprövade snabb byggda SMR man kan bygga.
( speciellt om man kör gen 2/2+ )
men inte i Sverige.
Varför?
Lagstiftningen för kärnkraft.
och då pratar vi inte ens säkerhets lagstiftning utan basala saker som
* var man får bygga
* storlek
* totalt antal reaktorer i Sverige ( max 10 st )
osv osv

Lika så avfallshanteringen måste styras upp omgående.
Dock lämnar vi den politiska aspekten ang när/var/hur/varför lagstiftning är som den är därhän.
Enl mitt tycker spelar det ingen roll vem som "vinner"/styr ty det är alltid väljarna som är förlorarna.
Och jag orkar inte med mer tradigapolitiska diskussioner.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C
M MrDizzy skrev:
Men skulle man vilja finns det redan färdiga beprövade snabb byggda SMR man kan bygga.
Gör det? Vilka då?
Eller menar du att man skall köpa någon gammal reaktordesign från en atomubåt och rigga upp?
 
RoTe
T tslabot skrev:
Förlåt att jag blandar mig i här men låt säga att kärnkraft är enda alternativet för att kunna öka energianvändningen framöver. Frågan är om det ändå är värt det. En gång är ingen gång men det har varit ett antal kärnkraftsolyckor nu varav enligt vad jag tror Fukushima är den överlägset värsta med stor multipel. I Sverige är väl den största risken troligaste en attack av något slag, en outsider kanske en Tornado. Min bedömning är att vi inte kan skydda kärnkraftverk mot en militärattack så helt omöjligt är det alltså inte att vi får en härdsmälta så vem är frivillig att börja sanera? Vem kommer köpa husen och bo där i närheten, äta maten från eventuella odlingar? De säger att strålningen efter Fukushima är typ som strålningen från en banan, jag tror inte på det, sorry, jag tror inte på att ingen dött av strålningen från Fukushima, kalla mig konspiratorisk men jag tror det är lögn. Om det är sant borde vi kunna dumpa allt kärnavfall i havet som de gör vid Fukushima, alla problem lösta, men jag tror inte det funkar så. Som jag förstod hade de gammalt kärnavfall på toppen av reaktorerna vid Fukushima, alltså de poolerna bör ha innehållit radioaktivitet som tusentals eller mer atombomber av en mängd olika radioaktiva ämnen. De odlar mat nära inpå nuförtiden och exporterar till EU som glatt tar emot. Jag tror Fukushima har dödat och fortsätter döda och liknande skulle kunna hända i Sverige tror jag. I Japan skickade de såvitt jag förstått mycket folk från bottenskiktet av samhället för att sanera samt importerad arbetskraft, är det så vi ska göra om nåt går åt skogen? Människorna som gjort av med minst el fick alltså ta hand om skiten som jag förstått det, vilket är absurt. Jag anser att vi måste ha klart för oss vilka som är redo att ställa upp om det omöjliga händer, låt dessa få gratis el eller nåt liknande men de kan inte lämna landet. Jag skiter i avfallet då vi redan har en massa sådant, jag tänker dock inte bo nära där de stoppar det men vi måste ha en plan för när det omöjliga händer annars kan vi inte bygga nya kärnkraftverk. Vi kan inte bara säga hoppsan och så drar de som har råd typ till Spanien eller nåt, samma klick som gjorde av med mest el troligtvis. Jag kollar en del på Dana Dunford, antingen är han världens mest hallucinerande individ eller så är jorden i trubbel pga kärnkraftsolyckor primärt Fukushima.

(1) Fukushima Nuclear Meltdowns Research Expedition Species Count Updates Sep 14 2022 - YouTube
Det är bara att välja, endera kör vi fossilt eller kärnkraft. Så är tekniken lagd idag, vi är inte bättre än så.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Gör det? Vilka då?
Eller menar du att man skall köpa någon gammal reaktordesign från en atomubåt och rigga upp?
Det verkar som det finns fyra stycken SMR projekt som byggs just nu enligt IAEA;
https://www.iaea.org/topics/small-modular-reactors

I Kina, Argentina och Ryssland.
 
  • Haha
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo jo, det finns så klart alltid en massa intressanta grejor på ritbordet eller i experimentstadiet.

Men för att citera wikipedia-artikeln om Gen IV:
The first commercial plants are not expected before 2040–2050,[4] although the World Nuclear Association in 2015 suggested that some might enter commercial operation before 2030.[5]

Pratar vi om sådant som skall byggas i närtid får vi nog hålla oss till existerande teknik.
Nja, pratar vi reaktorer med passiv säkerhet så byggs t.ex. BREST-300 i Ryssland just nu. BREST-300 använder sig av en blykyld reaktor(https://www.neimagazine.com/news/newsinstallation-of-brest-300-reactor-base-to-begin-9851336). Blykylda reaktorer är inget nytt utan har används i atomubåtar byggda på 70-talet.

För svensk del finns ju företaget LeadCold Reactors (eller Blykalla reaktorer) som tillsammans med Uniper håller på och tar fram en konceptreaktor på OKG (https://www.leadcold.com/about-us.html)

Det sistnämnde är ju precis som du säger inte för kommersiellt bruk än, men att det finns ett brett intresse tror jag inte det är någon tvekan om.
 
En fundering; kanske vi ska resonera kring kärnkraft som vi gör med andra typer av teknik. Det finns bättre och sämre sätt att lösa saker på. Ta t.ex. Morandibron i Italien som rasade 2018.

Bron hade en mycket ovanlig konstruktion, fick obefintligt med underhåll, och statusundersökningar hade bara utförts med kikare på långt håll. Därför rasade den.

Men inte har vi slutat bygga broar efter det.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är bara att välja, endera kör vi fossilt eller kärnkraft. Så är tekniken lagd idag, vi är inte bättre än så.
Tyvärr tenderar en ökad mängd Sol- och vindkraft idag dra med sig en ökad mängd fossila energikällor. Kikar vi på Tyskland och deras Energiewende så har man fått starta upp samt öppna upp flera fossila kraftkällor p.g.a. volatilitet i produktion från Sol- och vindkraft, t.ex.
- Irsching (https://www.uniper.energy/news/unip...ching-4-and-5-gas-power-plants-to-the-market/)
- Datteln 4 (https://en.wikipedia.org/wiki/Datteln_Power_Station)
- Byggandet av nytt naturgaskraftverk vid Bibils nerlaggda kärnkraftverk (https://www.rwe.com/en/research-and-development/project-plans/biblis-gas-turbine-power-plant)
- Nytt gaskraft verk i Leipheim (https://www.power-eng.com/om/instru...lled-300-mw-gas-fired-plant-in-leipheim/#gref)
- Nerläggningen av kolkraftverket Heyden 4 stoppas för att täcka upp för nerläggningen av Grohnde kärnkraftverk.
- Kolkraftveket i Schongau täcker upp för nerlagd kärnkraft(https://newsrnd.com/news/2022-02-11...lant-in-use-for-the-first-time.HJSrnFX15.html)

Kanske kan vi lära oss något av detta så att vi inte hamnar i samma sits? D.v.s. ha bättre alternativ än fossila energikällor när vi behöver täcka upp för mer Sol- och vindkraft?
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Räcker det verkligen att lyssna i 30minuter på Jan Blomgren på Youtube för att fullt ut förstå Sveriges elsystem och de mekanismer som styr vårat elpris och samverkan med andra länder? Är det på riktigt så att man då har tillskansat sig större kompetens än vad de hittills styrande människorna i sverige har?
Är just klippet med Wetterstrand något unikt och en debattform som i praktiken inte existerar i svensk politik?
Det låter för mig aningen för enkelt för att vara sant faktiskt.
Just första klippet på Blomgren har citerats på repeat till leda på jobbet senaste veckorna... vi har så många nya kärnkrafts och energipolitikexperter nu så det kan knappast vara svårt att rekrytera kompetent personal i framtiden.

.....bla bla bla ..stora generatorer... bla bla bla
...bla bla bla de begriper inte...bla bla bla.
Jag har hört de meningarna på repeat så nu har jag det som tinitus ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Galten skrev:
Nåväl, vi får ju facit när kabeln kopplas på igen. Möjligt att jag har fel såklart. Men än så länge är det ett misstänkt sammanträffande mellan dagen som kabeln kopplades ur och ett drastiskt fall i dygnspriser i SE4

[bild]

Det är den ökade vindkraftsproduktionen som ger låga priser i SE4 just nu. Att priset är högre i Danmark beror på att den sista leveransen av el in i deras system kom från gaseldad kraftvärme. Såkallad marginalprissättning
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.