Finns ju företag i snart sagt varenda buske som jobbar med sånt här om man kollar gula sidorna. Det är några år sedan nu, men jag fick bra hjälp av AT Installation i Mölndal. De var dock den installatör som fiberägaren samarbetade med i mitt område, de kanske inte vill göra jobb på nät där de inte har ägarens godkännande. Jag hade nog valt att gå genom nätägaren för att få kontakt med en installatör.
 
  • Gilla
A.Sparre
  • Laddar…
Slutet gott allting gott.
Felanmälde till vår tjänsteleverantör Universal Telecom idag vid 9.30. Vid 11.45 hade en tekniker från El-Tele via nätagare Telia lagat skadad kabel med ny skarv och koppling. Tog honom ca 15 min, och han hade ganska avancerad utrustning så det hade man inte gjort själv.
Inte fått faktura ännu men med sån snabb lösning är det okej med nån tuss eller två.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Då har du ditt på det torra
Bäst att leverantören fixar det så blir det inte några problem med garantier i efterhand.
De kan vara lite knöliga om någon annan gör det och det skulle uppstå problem senare
 
T
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag hade testat att laga den själv, finns säkert någon här som vet hur man gör.
Denna kontakt är inte helt olik din.

[media]
Precis, denna lösning skulle troligen funka fint. Visst man behöver lite verktyg för att få ihop det så troligen går det inte snabbare att beställa det än att en tekniker kommer ut och fixar.

Sedan finns det en hel del elfirmor som också håller på med fibersvetsning så jag skulle börja med att ringa dom (kan dom inte själva så har dom med väldigt stor sannolikhet en UE som dom använder sig av).

Att dB mäta är ju också bra att kunna göra, men det är något som väldigt många tummar på vid så enkla/mindre jobb framför allt när det görs jobb åt nätägare (man får nära på kräva en mätning). Sen om jobben görs vid större entreprenader så är det skillnad, då det krävs en egenkontroll vilket då en dB mätning är ypperlig till.

Men dom flesta nätägarna har tekniker som ser till att komma ganska snabbt så det är inte ofta det är värt att krångla till det. Det blir sällan billigare att ragga upp någon själv.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.