ImageUploadedByTapatalk1399797372.068146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är det jag har om pumpen. Ska prova sänka stopptrycket.
 
Öhhhehhh. Det var ett tag sedan jag justerade en tryckvakt. Har helt glömt bort hur man gör. Hur ändrar jag tillslagstryck samt frånslagstryck.....
 
Nu kom jag på det. Ska justera lite.
 
Nu har jag justerat så att tryckvakten slår på vid 2,4 och stoppar på 4.

Jag kontrollerade även trycket i hydropressen och det är på 1,8.. Bör jag höja till 2,1?
 
Det är fortfarande så att pumpen inte orkar fylla hydropressen. Vi snackar ca 15 lite i minuten!?
 
Jag får ringa efter hjälp i morgon. Något är knas.

0-2,2 bar tar 2 sekunder. 2,2-4 bar tar flera minuter.
 
Jag hade provat att ändra fasföljden. Elbolaget kan ha klantat till det vid en reparation. Det har hänt förr.
Det tar bara några minuter att testa, så har du iallafall uteslutit denna möjlighet.

Glöm inte att göra spänningslöst innan du skiftar två valfria tampar på tryckströmbrytaren.
 
Ja, det är ju helt klart värt att testa förslaget om att skifta faserna.
Så om jag förstått det hela rätt så orkar pumpen inte upp till 4 bar ens med alla kranar stängda?
Du bör höra ett klick från tryckströmbrytaren när den når stopptrycket.
Något är det ju som gör att flödet blir drastiskt sämre över 2 bar.
 
Den klarar 4 bar med en kran igång.

Menar ni att elbolaget kan ha kopplat faserna fel i en station? Jag provar göra en omkoppling när jag kommer hem.
 
Har du någon annan utrustning som går på 3-fas? Bör ju märkas där också, samt att alla andra på linan med 3-fasutrustning borde också vara frustrerade...
 
Jag har inget annat som går på 3-fas. Har inte hört något från grannarna. Känns inte så troligt att det är elbolaget som har gjort något knas?

Kan man kasta om faserna hur som helst?
 
Som corre nämnde ev igensättning vid pumpen eller lägre nivå i brunnen. Hur djup är den? En pump på 0.55kW ger inte så mycket flöde i övre tryckområdet. Tex om den ger max lyfthöjd 70m och nivån ligger 20-30m ner, då lastar du säkert ner den med en öppen kran vid 4bar.

Att fasföljden skulle blivit skiftad är mer osannolikt men enkelt att kolla, men din pump borde bli ännu vekare än nu om den gick back.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Pumpen sitter på 60 meter. Jag har aldrig haft problem med tillrinningen. Alltid mycket vatten. I princip är vattennivån 2 meter ner. Ska kolla när jag kommer hem.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
I måndags hade jag en servicekille där. Han konstaterade att det var dålig flöde i pumpen. Han provade vända på faser och kopplade förbi förfilter. Vi kollade nivån i brunnen. Allt är bra. Vi lyfter upp pumpen i morgon bitti för att se om det är något som har satt igen silen.

Blir intressant att se.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Nu har jag haft servicekillen här. Jäklar vad lätt det var att ta upp pumpen (gör det själv nästa gång). Han hade aldrig sett en sådant rostigt vatten. Hela slangen ända ner till pumpen var helt täckt av rost.

Men pumpen ser bra ut. Silen är inte igensatt. Han ringde en till deras servicepartner om råd. Dom har en annan kund som har samma problem (dåligt flöde) och som också har mycket mineraler i vattnet. I deras fall satte sig "klägget" fast på pumpbladen som suger upp vattnet och påverkar suggörmågan. Dom lämnade in den för rengöring vart annat år. Dom hade en extra pump i reserv. Fasiken.

Antar att det bara är att bita i det sura äpplet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.