M Marcussjogren skrev:
Trä är inte nödvändigtvis murket för att det är mörkt. Gissningsvis är trappan oljad sedan tidigare, därav den mörka tonen.
Om det är murket så är det ruttet och mjukt.

det kan räcka med att slipa träet för att få fram ljusare toner men trä gulnar ofta när det lämnas obehandlat.
Bets eller vax är därför populära sätt att skapa en hållbar nyans.
det blev mjuka när jag körde med värmepistolen men har hårdnat igen nu. övroga ställen va som du säger mörka och blev ljuda under men själv trappstegen är såhär.
 
Det där är linoleummatta. Den går att ta bort med mycket hårt arbete, sedan kan man hyvla/slipa bort trappnosen eller fylla ut med något. Finns säkerligen ett antal trådar om att renovera sådana trappor här på forumet, där du kan få se hur andra löst det.
 
Okej, tack :)
Man ska bara fortsätta hyvla bort med andra ord.
 
Om stegen går att ta bort och bytas ut emot nya så sparar du en massa arbete tror jag. Limträskivor i 28mm tjocklek finns i bygghandeln. Sen är det bara att använda de gamla stegen som modell och såga ut nya.
 
C
Det där är inget murket trä, det är en linoleummatta!
 
C cpalm skrev:
Det där är inget murket trä, det är en linoleummatta!
Är inte sån matta i vinyl? Detta känns bra som trä.
 
F Finndjävel skrev:
Om stegen går att ta bort och bytas ut emot nya så sparar du en massa arbete tror jag. Limträskivor i 28mm tjocklek finns i bygghandeln. Sen är det bara att använda de gamla stegen som modell och såga ut nya.[/QUO
Ska absolut kolla upp detta
 
C
J Jenniejjj skrev:
Är inte sån matta i vinyl? Detta känns bra som trä.
Det finns vinylmattor också, men det där är som sagt en brun klassiskt marmoleummönstrad linoleummatta, det kan jag nästan garantera.
Inte ovanligt med linoleum på trappstegen, så inget konstigt med det.
 
Linoleummatta, eller korkmatta som den kallades i Sverige, innehåller ingen plast. https://byggnadsvard.se/korkmattan-pa-var-mans-golv/
Försök komma under mattan som är ett par mm tjock och riv ut den i bitar.
Är utan tvekan mer besvärligt (eller nära nog omöjligt utan att demontera hela trappan) att byta ut trappstegen istället.
 
hscn hscn skrev:
Linoleummatta, eller korkmatta som den kallades i Sverige, innehåller ingen plast. [länk]
Försök komma under mattan som är ett par mm tjock och riv ut den i bitar.
Är utan tvekan mer besvärligt (eller nära nog omöjligt utan att demontera hela trappan) att byta ut trappstegen istället.

Okej vi pratar nu om att köra heltäckningsmatta i hela trappen istället. Då är det väl bara att dra bort de gamla mattorna och limma över skiten?
 
Absolut, men det kan vara rätt så besvärligt de är ofta limmade med kontaktlim som är väldigt starkt. Om ni ska lägga heltäckningsmatta kanske det inte är så noga om ni skadar underlaget lite, ni kan försöka att komma under mattan med t.ex. stämjärn.
 
Okej! Jag körde med värmepistol och skrapa där och då lossnade massa därför vågade jag inte fortsätta.
 
Kom att tänka på att om mattan suttit väldigt länge kan den vara limmad med svartlim som kan innehålla asbest. Limmet är i så fall helt svart.
 
Din målbild blir nog svår att nå. Finns alltid några sprickor färgen åkt in i vilket göra att de inte går att få bort utan att slipa tok mycket. Men att sätta nålfilts matta där den gamla mattan sitter idag och ha kvar målad vagnstycken och sättsteg
 
hscn hscn skrev:
Kom att tänka på att om mattan suttit väldigt länge kan den vara limmad med svartlim som kan innehålla asbest. Limmet är i så fall helt svart.
Oj okej då kanske jag inte ska hyvla av den gamla färgen först utan bara ta bort halkskydden på stegen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.