Nu kommer halva sverige koppla trapp.

:)

Fint ritat Mikael.
 
När det står att han även ska dra vp rör drog jag den slutsatsen att han tänkte göra allt, men det kan ju vara fel. Och ska han ha en elektriker till hjälp vore ju det mest naturliga att fråga honom hur han ska koppla. Enklast att komma ihåg är väl att man kopplar mellantråden på P (och fas resp tändtråd på dom två andra) då behöver man bara hålla ordning på en tråd den som ska på P (eller om det står L).
Och röd undviker man man har normal helt enkelt inget behov av en röd tråd i elinstallationer, möjligen för speciella ända. Hittar en elektriker en röd ledare i en vanlig installation kommer han att vara tvungen att avsätta tid till att kolla upp varför det är en röd tråd. Instinkten att röd är jord sitter djupt in i hjärnbarken.
 
Det är just det som är så bra med byggahusforum, att man kan ställa frågor och oftast få vettiga svar som gör att törs göra saker själv.
Vill man på direkten få rätt svar utan att fundera om den som svarar kan det eller ej, ska man ställa frågorna på fluxio.se :D


Iaf beträffande el!
 
elmont skrev:
Och röd undviker man man har normal helt enkelt inget behov av en röd tråd i elinstallationer, möjligen för speciella ända. Hittar en elektriker en röd ledare i en vanlig installation kommer han att vara tvungen att avsätta tid till att kolla upp varför det är en röd tråd. Instinkten att röd är jord sitter djupt in i hjärnbarken.
Jag måste nog säga att jag inte håller med dig på denna punkten helt riktigt. Visst, man använder väl inte röd som förste tändtråd när man gör en installation, men jag ser inte några som helst problem med att använda röd som tändtråd från t.ex. en 3 eller 4-facksram med brytare. Så tillvida att det är en nyinstallation. Lila och röd är nya färger som jag har börjat använda ibland.
Och röd kunde ju faktiskt lika gärna vara en tändtråd förut.. ;)

Jag som aldrig har varit elektriker under en tid där röd har varit förbjuden tycker inte att det är lika självklart att det behöver vara en skyddsjord. Är det en någorlunda nyinstallation och gul/grön är använt som skyddsjord överallt (även i denna takdosan som jag har i huvudet nu när jag skriver) så skulle inte jag ta röd för en jord utan snarare en tändtråd.

//Patrik
 
Dock har en majoritet av dom verksamma fått sig itutade att röd är jord och dom som var verksam på den tiden man lite oftare använde röd som tändtråd mm har nog slutat vid det här laget. Så varför använda den röda när det knappast behövs ? man har ju minst 6 olika färger förutom röd ( samt jord o nolla) att spela med, men visst ibland kan det vara bra med en färg till men bara som undantag.
 
I ett nybygge borde det väl inte vara några problem med röd tändtråd!
Men att börja blanda det i ett gammalt bygge är väl kanske ganska onödigt,
där har vi ju redan alla regnbågens färger...

/Mogge...
 
huggan skrev:
Gäller ett nybygge så jag ska ändå dra nya vp rör. Har gått elprogrammet så har erfarenhet sen innan. Men jag vet inte var denna nya tråd mellan omkopplarna ska vara kopplad i omkopplaren.
Har du gått elprogrammet och inte vet hur du ska utföra en trappkoppling? Skojjar du eller?
 
ankan_84 skrev:
Har du gått elprogrammet och inte vet hur du ska utföra en trappkoppling? Skojjar du eller?
Det som inte praktiserar glöms lätt bort.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Det som inte praktiserar glöms lätt bort.

//Patrik
Så är det. :S
Tyvärr :(
 
Sen kan jag iof tycka att man kan hjälpa TS med frågan. Att göra en trappkoppling är inte direkt livsfarligt som många påpekar här. Det börjar ju inte direkt brinna om man skulle stoppa in trådarna felaktigt i brytarna.
 
Redigerat:
ankan_84 skrev:
Sen kan jag iof tycka att man kan hjälpa TS med frågan. Att göra en trappkoppling är inte direkt livsfarligt som många påpekar här. Det börjar ju inte direkt brinna om man skulle stoppa in trådarna felaktigt i brytarna.
Har man mätinstrument, kunskap om fas, nolla skyddsjord = är det ingen fara.
Vet man inget om el = prova kortsluta fas mot nolla om det är långa kablar!
 
Jag gick elprogrammet men har inte jobbat som elektriker. Gjorde dock lumpen som elektromekaniker där vi också fick elutbildning. Men det var ju en del år sen. Men nu när jag läst vad ni skrivit här blir det ju inga problem. Och nybygget är en hall som blivit utbyggd inte ett helt hus.

Tack för alla hjälpsamma svar.
 
Min "negativa" attityd beror helt på att jag vid några tillfällen fått komma och ta vid elinstallationer ( i hela nya hus) som ägaren börjat på och som precis som trådskaparen gått utbildningen men inte arbetat inom yrket. Jag kan garantera att dom skulle ha sparat minst 30-40 % av kostnaden om dom aldrig hade försökt själva och dessutom skulle dom ha fått en anläggning som i framtiden skulle vara lätt att serva och förstå.
Att göra en elinstallation kan dom allra flesta lära sig, men det finns många många "fällor" som man kan gå i. Det kostar både pengar och kvalitet.
 
kamilenski skrev:
Har man mätinstrument, kunskap om fas, nolla skyddsjord = är det ingen fara.
Vet man inget om el = prova kortsluta fas mot nolla om det är långa kablar!
Jo, men nu hade TS lite kunskap, som första alternativ som du skrev.
 
ankan_84 skrev:
Jo, men nu hade TS lite kunskap, som första alternativ som du skrev.
Exakt.

Det ordnar sig :)
Troligen redan fixat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.