Hej

Vill kunna tända min lampa på två ställen i vår nya hall. Hur kopplar jag om detta?
Idag är det bara en knapp där tändtråden? går till.
 
En trappkoppling kräver fler trådar än en vanlig på/av. Så om det inte är förberett för trappkoppling (vilket det förmodligen inte är) så krävs nya trådar inuti rören. Det måste gå att dra två trådar mellan de olika omkopplarna, utöver de trådar som redan finns. Det kräver att det finns lämpliga rör mellan de två omkopplarna, och att det finns ledig plats i de rören.

Om vi bortser från att detta är ett arbete som kräver behörighet, och alltså lagligt sett måste utföras av en elektriker, så är det inte ett enkelt nybörjararbete. Jag skulle personligen inte ge mig på detta utan god erfarenhet av att dra el.
 
Gäller ett nybygge så jag ska ändå dra nya vp rör. Har gått elprogrammet så har erfarenhet sen innan. Men jag vet inte var denna nya tråd mellan omkopplarna ska vara kopplad i omkopplaren.
 
Med risk för att vara en sån där förhatlig besserwisser, så tänker jag bara först säga att om du inte vet hur en trappkoppling skall kopplas in, så har du nog inte tillräckligt med erfarenhet för att göra det på egen hand. Chansa aldrig med el, som både kan döda och bränna ner huset om det blir galet.

I en trappkoppling så går fasen in i den ena omkopplaren och tändtråden in i den andra. Mellan omkopplarna går två trådar. Den ena omkopplaren påverkar vilken av mellantrådarna som har fasspänning, den andra omkopplaren påverkar vilken av mellantrådarna tändtråden är sammankopplad med.

Dina VP-rör måste alltså möjliggöra fasspänning till ena omkopplaren (tillsammans med nolla och jord om du nu eller senare vill ha ett uttag under omkopplaren), två mellantrådar mellan de två omkopplarna, och en tändtråd till den andra omkopplaren. I nybyggen gör många detta genom att dra alla rör till en takdosa där inkommande också finns och all sammankoppling görs.
 
Mikael_L
Passa dig noga nu huggan, det ser ganska lätt ut, men att operativt byta hjärta är av ungefär samma svårighetsgrad, bara så du vet. ;)
 
Nu vet vi Mikaels yrke. Thoraxkirurg : D ;)
 
  • Gilla
studiomannen
  • Laddar…
Har man gått elprogrammet och glömt hur man kopplar en trappbrytare är det rätt troligt att man inte har nån koll på det andra heller. Och då ska man. om man har den minsta självbevarelsedrift, nog avstå från att öra elinstallationer
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Mikael_L
elmont skrev:
Har man gått elprogrammet och glömt hur man kopplar en trappbrytare är det rätt troligt att man inte har nån koll på det andra heller. Och då ska man. om man har den minsta självbevarelsedrift, nog avstå från att öra elinstallationer
Vilket "det andra heller" menar du?
Har man tänkt göra en trappkoppling av en befintlig installation med två apparatdosor, en takdosa och lite VPrör mellan behöver man väl inte mer koll än just hur trappkopplingen ska kopplas i de befintliga rören och dosorna?

Sen är det ju olagligt, men det har ju redan påpekats.
 
TS säger ju själv att det gäller ett nybygge, vilket definitivt inte låter som ett lämpligt nybörjarprojekt i mina öron.
 
Att man inte vet hur en trappkoppling ska kopplas gör inte automatiskt att allt man kopplar är livsfarligt.
När jag sommarjobbade på firman efter andra året på el så mindes inte jag exakt hur en sparkoppling kopplades, men det betydde ju inte att det såg helt för jäkligt ut när jag hade gjort en vanlig trappkoppling eller kopplat en kronbrytare. Vet man hur man kopplar en vanlig strömställare säkert, så tror i alla fall jag att man även kan göra en trappkoppling på ett säkert sätt om man bara får fråga hur den ska göras och hur "tänket" är.

Edit: Men detta gäller väl främst när det sitter VP-rör och dosor redan och trådarna är dragna.

//Patrik
 
Redigerat:
Mikael_L
snaggletooth skrev:
TS säger ju själv att det gäller ett nybygge, vilket definitivt inte låter som ett lämpligt nybörjarprojekt i mina öron.
Jag läste väl dåligt och bemödade mig inte att kolla upp innan jag postade ... :blushing:
Jag ser nu att det t.o.m står om att dra nya rör.

Men jag framhåller fortfarande att koppla en trappkoppling inte är speciellt mycket high-tech.
Jag tror att jag t.o.m skulle kunna lyckas instruera min morsa så det blir rätt, vilket inte skulle vara fyskam ... :p
 
Och just för att det är så basic kan man ju fundera på hur det går med det som är lite trixigare.
 

Bästa svaret

Mikael_L
Det finns inget i tråden om att huggan har tänkt att göra mer än en trappkoppling, varför skriver du in mer än vad du kan läsa?


Men i vilket fall, så här ska det lämpligtvis utföras:

Jag har dragit grönt streck för grön/gul.
Jag har använt "snålkopplingen" som medger att att man med mindre antal ledare kan ha vägguttag vid varje strömställare.
Jag har ritat orange som tändtråd och grå som mellantråd. Dessa färger kan gott bytas ut mot valfritt, svart, vitt och lila.
En del tycker att röd börjar bli OK idag om huset inte har någon gammal röd jordledare någonstans, men det är även lite religion inblandat här, så man hoppar gärna den röda om det går.
 
  • trappkoppling.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.