Hej. Snart dags att bygga ny uteplats efter dränering. Vill helst inte ha en upphöjd altan även om jag gillar att kunna gå "rakt ut" ftån altandörren.

Jag gillar inte stora trädäck. Speciellt inte höga trädäck. Min dröm är en uteplats på marken med oregelbundna glimmerskifferplattor. Sen lite buskar och spaljeer med klätterväxter som ramar in.

Nackdelen är att vi har tre eller troligtvis 4 steg ner till marken från altandörren. Tänkte först en pyramidtrappa med en liten större plattform vid dörren men inser att den kommer att bli gigantisk.

Så nu önskar jag hjälp m utformning av trappan. Helst med en plattform så man gar något att stå på utanför altandörren. Även andra ideer mottages tacksamt.
 
Ett rött hus med vita knutar och svart tak på en snötäckt gräsmatta med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rödmålat hus med vita fönster och svart tak på en snötäckt gräsmatta under tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rödmålad husvägg med vit ytterdörr, fönster, och en luftvärmepump under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte bestämt än om det ska vara uteplats bara till höger om dörren eller om det även ska vara plats för en matgrupp vänster om dörre vid luftvärmepumpen.
 
Du skriver att din dröm är en uteplats med skiffer, kommer du att fullfölja den drömmen eller mer troligt att det blir trall eller vanliga markplattor?

Om jag hade byggt en trall så hade jag gjort en bred trappa med en stor plattform. Från fönster till fönster med plattformsdjup på ca 1 m. Så att det blir mer som ett etage istället för bara en trappa.

En trappa på en altan är ofta en naturlig plats att sitta på en stund i bland. Man kan ju även jobba med lite olika vinklar eller fler etage för att det inte ska se så stort och blaffigt ut.
 
Fulkemisten
Varför inte gjuta eller mura en trappa? Stabilt och underhållsfritt och passar enligt mig mycket bättre till en uteplats i stenmaterial.
 
maah maah skrev:
Du skriver att din dröm är en uteplats med skiffer, kommer du att fullfölja den drömmen eller mer troligt att det blir trall eller vanliga markplattor?

Om jag hade byggt en trall så hade jag gjort en bred trappa med en stor plattform. Från fönster till fönster med plattformsdjup på ca 1 m. Så att det blir mer som ett etage istället för bara en trappa.

En trappa på en altan är ofta en naturlig plats att sitta på en stund i bland. Man kan ju även jobba med lite olika vinklar eller fler etage för att det inte ska se så stort och blaffigt ut.
Jo jag kommer att fullfölja drömmen om skiffer...bara jag får till en trappa som fungerar. En träaltan är ju bara att måtta ut och sen göra en pyramidtrappa ner mot trädgården
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför inte gjuta eller mura en trappa? Stabilt och underhållsfritt och passar enligt mig mycket bättre till en uteplats i stenmaterial.
Jag håller med. Men jag kan inte mura eller gjuta. Trätrappor har jag dock gjort förr.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför inte gjuta eller mura en trappa? Stabilt och underhållsfritt och passar enligt mig mycket bättre till en uteplats i stenmaterial.
Hur hade du utformat en sådan stentrapp i mitt fall?
 
Pyramidtrappor är skitfula om de är stora, men en liten är väl okej. Men jag skulle nog göra en mindre träaltan ca 1 m djup med ett trappsteg ned, bara så att det finns plats för en liten "kaffebänk" under fönstret, (2-4 meter brett nånting) och sedan resterande trappsteg utanför denna på hela bredden, vilket ger naturliga sittplatser, och lämpliga placeringar för krukor.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Pyramidtrappor är skitfula om de är stora, men en liten är väl okej. Men jag skulle nog göra en mindre träaltan ca 1 m djup med ett trappsteg ned, bara så att det finns plats för en liten "kaffebänk" under fönstret, (2-4 meter brett nånting) och sedan resterande trappsteg utanför denna på hela bredden, vilket ger naturliga sittplatser, och lämpliga placeringar för krukor.
Tack för svar! Har du lust att göra en snabbskiss på hur du tänker?
 
harry73
Jag har inte så mycket åsikter om själva trappan. Vi la ner några trappblock och gjorde två trappsteg upp (hamnade ca 20cm under tröskeln) och det funkar för oss.
Men det jag funderade på är att desto större höjdskillnaden, desto större trappan. Går det inte att höja marken framför huset med ca 20 cm? Då sparar du i alla fall in en trappsteg.
Du behöver i alla fall gräva bort matjorden och lägga lite grus under plattorna. Matjorden kan du använda för att höja gräsmattan omkring uteplatsen och gruset för att höja själva uteplatsen
 
Jag hade gjort en platå från altandörren till vägguttaget, kanske större, djupet 1-1,5 meter.

Bestämm först hur själva altanen ska se ut och placeras, därefter planera hur trappan och platån ska se ut & placeras.



Vi har idag en platå som är lika bred som ytterkanterna på altandörrfodret, djupet är ca 0,8m, fyra trappsteg rakt ut från platån (huset), höjden på platån är bara någon cm under dörrbladet. När vi gör om trappan så kommer djupet bli minst lika mycket som dörrbladet sticker ut, bredden kommer bli 0,5-1m bredare än karmen, höjden kommer bli ca 10cm under dörrbladet.
 
Fulkemisten
S starmanin skrev:
Jag håller med. Men jag kan inte mura eller gjuta. Trätrappor har jag dock gjort förr.
Alla kan gjuta eller mura. De flesta vågar kanske inte? Det är samma som att bygga i trä. Bara att vara noggrann när man mäter/sätter/väger av och så läsa på eller ta hjälp av någon som har gjort det förr.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.