wildeside wildeside skrev:
Hur har du lastsäkrat som två lösa stenarna på bild två?
Tveksam lastsäkring på raderna längst bak, tycker jag iaf
Sa inte att det nödvändigtvis va rätt utan att det kunde vara inspiration.
 
Ska du köpa privat? Annars ställer man på en välplastad pall något framför axeln på kärran.
 
P Prodigys skrev:
Lavat fint på flaket eller på pall

Bjuder på två inspirationsbilder
Vad skiljer bild 1 från att lägga dem direkt på släpet?. Vid en olycka så kommer stenarna flyga åt alla håll ändå om man inte stänger utrymmet.
Bild 2 är en klassiker, lite guppiga vägar sen börjar den bakre raden att vandra och över ett gupp så är det lätt att de studsar över kanten.

Det är svårt att spänna inför en olycka.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad skiljer bild 1 från att lägga dem direkt på släpet?. Vid en olycka så kommer stenarna flyga åt alla håll ändå om man inte stänger utrymmet.
Bild 2 är en klassiker, lite guppiga vägar sen börjar den bakre raden att vandra och över ett gupp så är det lätt att de studsar över kanten.

Det är svårt att spänna inför en olycka.
Kanske om man vänder uppochner på släpet. Tar det bara tvärstopp rakt fram så ligger dom på plats.
 
B Bosse-Kaka skrev:
Hej,
Jag ska transportera cirka 100 markstenar på släpvagn. Markstenarna har måtten 200x100x50 mm och väger cirka 2,5 kg.

Min fundering är hur jag bäst lastar dessa på en släpvagn så transporten blir så säker som möjligt?
Tänkte först sortera ut dem jämnt över släpvagnen men då blir ju lasten för låg för att kunna säkras med spännband.

Tacksam för tips!
Du bör lasta så att du har en vikt på dragkroken på 65-70 kg.
 
lägg en sten i handskfacket kör hem den, rinse and repeat. det torde var säkraste sättet
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Kanske om man vänder uppochner på släpet. Tar det bara tvärstopp rakt fram så ligger dom på plats.
Nä - de där stenarna kommer inte att ligga kvar om det blir tvärstopp :)

/Krille
 
P Prodigys skrev:
Kanske om man vänder uppochner på släpet. Tar det bara tvärstopp rakt fram så ligger dom på plats.
En film som visar problematiken att inte säkra bakåt. Den första och den på 2,35...
 
Återigen, tack för alla bra svar! :)
 
helgestahill helgestahill skrev:
Du bör lasta så att du har en vikt på dragkroken på 65-70 kg.
Skulle säga man skall följa vad tillverkaren av fordonet rekommenderar. Till exempel så säger Volvo på en V70 2016 max 50kg på en obromsad.
 
K
B larry78 skrev:
Skulle säga man skall följa vad tillverkaren av fordonet rekommenderar. Till exempel så säger Volvo på en V70 2016 max 50kg på en obromsad.
Påstår du att Volvo rekommenderar att maxlasten på en obromsad släpvagn är 50kg?
 
K kniv skrev:
Påstår du att Volvo rekommenderar att maxlasten på en obromsad släpvagn är 50kg?
Kultrycket
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.