dålig koll på längd men en gammal färdtjänstbuss?
är att föredra med ramp och utan luftfjädring
 
C cpalm skrev:
Skulle tveklöst säga att det är L2 du skall kolla på. L1 är lite för kort.
Vi har en '04 Renault Trafic L2 dCi 100 (diesel) för samma ändamål och tycker den är toppen. Om du tycker att du kör för lite kan du ju låna ut den, lovar att den kommer att vara riktigt poppis bland grannar och bekanta :rofl:
Men inte bara fördelar, dyr skatt, dyr besiktning och du behöver i praktiken E-kort om du skall köra med släp.
Är L1 verkligen för kort innombords? När jag läser på fords sida (iofs blir det då nuvarande årsmodel) så anges 2561 som lastlängd. Inte mycket marginal men definitivt långt nog för en skiva plywood. Är det ett missvisande mått?
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Som jag förstått är dieselproblemet kopplat till partikelfiltret. Det behöver komma upp i rejäl värme för att bränna ur skiten. Gamla dieslar har inget sådant.... men högre skatt.... om dom inte är riktigt gamla... det finns en del att tänka på!
Får läsa på lite om dessa. De är ju för dyra, typ tokdyra, för att man skall vilja byta dem regelbundet.
 
N Nizztos skrev:
Får läsa på lite om dessa. De är ju för dyra, typ tokdyra, för att man skall vilja byta dem regelbundet.
Japp, välj bort VWs bilar från de sista 10 åren iaf
 
F
Du skall ha en Solstad Bil med täckt flak. Lastyta 4,5x2m ungefär. 60kkr för en basram och 15kkr för ett basflak i aluminium. Sen tar du valfri framhjulsdriven donatorbil.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du skall ha en Solstad Bil med täckt flak. Lastyta 4,5x2m ungefär. 60kkr för en basram och 15kkr för ett basflak i aluminium. Sen tar du valfri framhjulsdriven donatorbil.
Fin tanke, svårt att rymma den på garageuppfarten bara
 
F
F fribygg skrev:
Fin tanke, svårt att rymma den på garageuppfarten bara
ähhh vad fan, det funkar. Inte så extrem längd.
 
Det vore en smidig lösning på byggbil, går kanske att få i kortare utförande oxå som ryms på given yta.

Min budget för byggbil tillåter inte din lösning och om den ska kunna agera familjebil oxå kanske de behöver bygga en "dubbelhytt" med kort täckt flak.
 
F fsn skrev:
Du skall ha en Solstad Bil med täckt flak. Lastyta 4,5x2m ungefär. 60kkr för en basram och 15kkr för ett basflak i aluminium. Sen tar du valfri framhjulsdriven donatorbil.
Jag har redan byggt en bil i mitt liv (en sjua). Det får räcka :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
N Nizztos skrev:
Är det ett missvisande mått?
Vet inte hur det är med Transit eller exakt hur de mäter, men Trafic:en har iallafall inte en lodrät bakvägg, så det kan nog vara missvisande. Noterar bara hur ofta man lastat olika saker och det varit på håret att längden räcker till. Man får ta hänsyn till att tillgänglig bredd på golvet mellan hjulhusen är begränsad också. En L1 hade definitivt förstört dagen ett antal gånger för mig.
 
En caravelle eller transporter, långa modellen
Den är ganska prick 4m från bakdörr till framruta, hade kanske 10cm till godo på en 4m markis så den bör vara under 5m totalt.
Bygg ett nytt golv så får du lätt in hela skivor, det får du utan nytt golv men då är det lite svårare att lasta.
Köp ingen automat
 
Jag har en L1'a och om man lastar skivorna ståendes diagonalt så ryms även 250 cm långa. Det är dessutom lättare att lasta dom stående.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har en L1'a och om man lastar skivorna ståendes diagonalt så ryms även 250 cm långa. Det är dessutom lättare att lasta dom stående.
Gott, det hade varit min nästa fråga om det blev ett absolut nej på liggandes. Är detta en h1 eller h2?

En L2 är för lång för mig så är inte ett alternativ.

Allt detta med risk att ingen av dem är ett alternativ om jag inte hittar en lösning på att använda diesel vilket jag fortfarande oroar mig över.
 
F
F fribygg skrev:
Det vore en smidig lösning på byggbil, går kanske att få i kortare utförande oxå som ryms på given yta.

Min budget för byggbil tillåter inte din lösning och om den ska kunna agera familjebil oxå kanske de behöver bygga en "dubbelhytt" med kort täckt flak.
Ja, fy fan vad bra det skulle vara. En sån byggd på en Volvo S60 eller nån Audi A6 och med intakt baksäte och 2,6 meter lastlängd. Går man ner lite i lastbredd (säg till 150cm eller nåt sånt) så funkar den lika bra till Hornbach som till golfbanan eller till fjällen. Drömbilen.....
 
skoge skoge skrev:
dålig koll på längd men en gammal färdtjänstbuss?
är att föredra med ramp och utan luftfjädring
Utan luftfjädring? Nej nej, MED luftfjädring!
 
  • Skåpbil med sänkt chassi genom luftfjädring i ett garage, bakgrund med retro skyltar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.