World wide web är ju per definition uppbyggt av länkar, att varna för dem är bara fånigt.

Det är inte ofta jag svär framför datorn men jag har alltid retat mig på den disclaimer som Flashback använder och när samma sak hände på Byggahus så osade det lite här kan jag säga.

Full respekt för varumärke och annonsintäkter, men en sådan här sida vill man ju bara komma så fort som möjligt ifrån.
 
phl skrev:
Mina tankar om Pers tre argument:
2) Ett väldigt billigt och fult trick att visa annonser tycker jag.
Jag är själv väldigt irriterad när det gäller överlänkningssidor, och är tacksam för att de går att stänga av. Dock är jag själv delägare till en stor sajt, och vet vad det handlar om. Eftersom ingen av oss betalar för att ta del av innehållet (snarare skapar vi det), så måste ju pengarna komma in någonstans ifrån. Och då är reklam det vanliga sättet att gå. Du kan i stort sätt tänka så här - desto mer du irriterar dig över en reklamplacering, desto mer får BH betalt. Det i sin tur ger väl förhoppningsvis mer möjlighet till redaktionellt material, sidan växer osv ..
 
elpaco skrev:
Jag är själv väldigt irriterad när det gäller överlänkningssidor, och är tacksam för att de går att stänga av. Dock är jag själv delägare till en stor sajt, och vet vad det handlar om. Eftersom ingen av oss betalar för att ta del av innehållet (snarare skapar vi det), så måste ju pengarna komma in någonstans ifrån. Och då är reklam det vanliga sättet att gå. Du kan i stort sätt tänka så här - desto mer du irriterar dig över en reklamplacering, desto mer får BH betalt. Det i sin tur ger väl förhoppningsvis mer möjlighet till redaktionellt material, sidan växer osv ..
Nja, i det långa loppet tror jag att det varken gynnar BH eller annonsörerna att användare blir irriterad på annonserna. Reklamen är ju till för att sälja och jag tror ganska få människor som blir irriterade över ett företags annons väljer att handla av dem.

Full respekt för att det kostar pengar att driva BH och att pengarna kommer via reklam. Jag tror det är viktigt att hitta ett sätt som gynnar både annonsören och BH, samtidigt som det inte irriterar användaren. Helst ska ju användaren även finna ett mervärde även i annonsens budskap utöver det huvudsakliga syftet med besöket på siten. Det är ju detta som är syftet med annonsen och således grunden till inkomsten för BH.
 
pjodden skrev:
Nja, i det långa loppet tror jag att det varken gynnar BH eller annonsörerna att användare blir irriterad på annonserna. Reklamen är ju till för att sälja och jag tror ganska få människor som blir irriterade över ett företags annons väljer att handla av dem.
Nu sa jag ju inte att det var bäst för BH, utan att irriterande placeringar ger mer betalt (per visning). Sedan skall man vara lite försiktig när det gäller resonemang med logik när det gäller sådant här. Klassiskt exempel är ju tex Magnum-reklamen, som de flesta rent ut hatade, men som är en av Sveriges mest lyckade någonsin när det gäller säljökning. "In your face" ger helt enkelt ofta budskap som går fram, som du kommer ihåg, och som påverkar dig, oavsett om du gillar det eller inte ...
 
elpaco skrev:
Nu sa jag ju inte att det var bäst för BH, utan att irriterande placeringar ger mer betalt (per visning). Sedan skall man vara lite försiktig när det gäller resonemang med logik när det gäller sådant här. Klassiskt exempel är ju tex Magnum-reklamen, som de flesta rent ut hatade, men som är en av Sveriges mest lyckade någonsin när det gäller säljökning. "In your face" ger helt enkelt ofta budskap som går fram, som du kommer ihåg, och som påverkar dig, oavsett om du gillar det eller inte ...
Du har kanske rätt, det undermedvetna gör att reklamens budskap får effekt trots att man blir irriterad. Dock blir ju BH lidande vilket borde göra att annonsören också blir lidande i det långa loppet. Några få gånger kanske funkar men om besökarna på siten uteblir är det ju ingen som ser annonserna till slut.
 
pjodden skrev:
Du har kanske rätt, det undermedvetna gör att reklamens budskap får effekt trots att man blir irriterad. Dock blir ju BH lidande vilket borde göra att annonsören också blir lidande i det långa loppet. Några få gånger kanske funkar men om besökarna på siten uteblir är det ju ingen som ser annonserna till slut.
Nu sitter ju BH i en väldigt trevlig sits med solklar "majoritet" på bygg forum i Sverige vilket gör att de inte kommer att tappa användare p.g.a. "irriterande" reklam.
De få som försvinner skulle ändå göra de eftersom det är innehållet i sig som är intressant här.
Jag jobbar själv med en del siter som hobby och vet att det inte handlar om några stora pengar man får in från annonser så det blir att väga för/emot hela tiden om vad man kan visa och var.
Vidarelänkningssidan är lätt att stänga av men kan det ge några ören till BH för att jag lämnar den på så ställer jag gärna upp på det... :)
 
anders07 skrev:
Nu sitter ju BH i en väldigt trevlig sits med solklar "majoritet" på bygg forum i Sverige vilket gör att de inte kommer att tappa användare p.g.a. "irriterande" reklam.
De få som försvinner skulle ändå göra de eftersom det är innehållet i sig som är intressant här.
Jag jobbar själv med en del siter som hobby och vet att det inte handlar om några stora pengar man får in från annonser så det blir att väga för/emot hela tiden om vad man kan visa och var.
Vidarelänkningssidan är lätt att stänga av men kan det ge några ören till BH för att jag lämnar den på så ställer jag gärna upp på det... :)
vi pratar inte om ören för reklam på en site som BH......så man måste vara försiktig så att man inte tappar ett gott rykte för att vara en site för konsumenter till att bli en komersiell reklam plats för byggindustrin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.