Inte sibirisk lärk i alla fall!
Vrider sig, spricker, flisar sig och svartnar. Allt det som den inte skulle göra enligt reklamen. Betydligt sämre än tryckt furu på alla sätt. För mig blir det komposit, men min altan är bara 9 kvm så det blir inte alltför dyrt och den ökade rörligheten i materialet spelar heller ingen större roll på så korta avstånd.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Tror du komposit håller lika länge som grönt trall?
 
Tryckt furu av högre kvalitet, är mycket nöjd med den Xlent från XL jag köpte förra året. Närbild på en tryckt furuplanka av hög kvalitet som hålls i handen med en handske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad kostar den metern? Bruka dom har kampanj xlent? Byggmax ha inte denna kvalitén där va
 
Lennart Lind skrev:
Vad kostar den metern? Bruka dom har kampanj xlent? Byggmax ha inte denna kvalitén där va
Jag betalade 16,50 men tror det är ganska lågt pris..
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Ta inte räfflat. Stående vatten som inte rinner av är träets största fiende, oavsett tryckt eller inte.
Jag valde en gång slät otryckt furu, det höll i över tio år utan något problem.
Om altanen är räckt konstruerat behövs inte mycket till skydd.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Jag är egentligen väldigt nöjd med grönt trall. Älskar den gråa färgen. Men alltid kul prova nytt. Men som ni säger grönt trall av bra kvalité är säkert det bästa, ev komposit bra också.. detta köptes på byggmax för 8 år sen. Nackdelen är att det spricker väldigt lätt när man kör högtrycken med den där moppen för terrasstvätt. Kommer även nästa gång köra med dolda skruva camo verktyget.
Grått trätrall på en terrass med en parasollfot, skuggor och gräsmatta syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser även att grönt trall finns att få i 34mm tjocklek. Låter inte helt fel att satsa på lite tjockare borde livslängden vara några år till?
 
Ja, jag har byggt min altan av 34x145 grön tryckt furu. Att gå upp i dimension gör dessutom mycket för utseendet!
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Skulle valt 34*145 också. Sjukt att priserna är det dubbla mot 28*120. Inte alla som har dessa grövre trallet heller. Lustigt att det inte slått igenom riktigt ännu vilket borde pressat ner priserna endel
 
Tycker inte bara den ökade bredden är en fördel faktiskt. Främst för att gerningar glipar mera (större bredd ger mera rörelse).

Bygger man med ändträt exponerat utan fris (som i bilden ovan) så spelar det ju dock mindre roll. Själv tycker jag det ser betydligt trevligare ut med fris och skulle aldrig bygga utan det.
 
Lennart Lind skrev:
Skulle valt 34*145 också. Sjukt att priserna är det dubbla mot 28*120. Inte alla som har dessa grövre trallet heller. Lustigt att det inte slått igenom riktigt ännu vilket borde pressat ner priserna endel
Jag skall köpa trall i det närmaste och den 34x145 jag hittar är billigare/m3 än 28x120 i samma kvalitet.
Jag tror du jämfört olika kvaliteter(päron och äpplen).
Dock skulle jag bli glad om jag kunde hitta g4-2 28x120 till ett bra pris?

Glömde svara på TS fråga: Om jag hade råd skulle det bli cumaro eller något liknande. I andra hand komposit, men nu blir det vanligt tryckat.
 
Lennart Lind skrev:
Nackdelen är att det spricker väldigt lätt när man kör högtrycken med den där moppen för terrasstvätt.
Högtryckstvätt är tufft för allt trä, även om det syns efter de första tvättarna. Jag har gått över till levang och såpvatten för tvätten och det är effektivare och snällare mot virket.
 
Fris är det en ram runt menar du? Har aldrig förstått vitsen med det. mycket renare linjer att köra fulla längder rakt ut i mitt tycke
 
Ja säkert nyttigare är trät. Men blir som nytt när man kör terassastvätten förutom sprickor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.