Gör ditt ramverk i 45x45 och där det sviktar kapa till fötter av trallvirke, en på vår sida regeln. En ås får du ta ur regeln ist.
Sedan satsa på cc närmare 500 så blir det än stabilare...
Jag skulle lägga trallen längs med fasaden, löpande, en enkel fris så slipper man ändträ
(Om man vill göra lite mer finurligt, dela av ytan med en el två tvär brädor måttat efter den längd på trall som köps och då slippa skarvar, skiss #8)
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
Uff, onödigt jobb med trall då ni bara kan byta till trevligare plattor. Nästan underhållsfritt också...Våga vägra svennebananaltan ;)
 
  • Gilla
Woye och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Gör ditt ramverk i 45x45 och där det sviktar kapa till fötter av trallvirke, en på vår sida regeln. En ås får du ta ur regeln ist.
Sedan satsa på cc närmare 500 så blir det än stabilare...
Jag skulle lägga trallen längs med fasaden, löpande, en enkel fris så slipper man ändträ
(Om man vill göra lite mer finurligt, dela av ytan med en el två tvär brädor måttat efter den längd på trall som köps och då slippa skarvar, skiss #8)
Tack för utförligt svar! Har nyligen sett andra ”palla” upp på det sättet så tänkte göra det jag med, verkar simpelt. Längs med fasaden tänkte jag också, dock utan skarv i trallen då längsta måttet är typ 4.20m. Du menar alltså att köra ex 2st trallbrädor mot fasaden som bryter av i mitten? Kan inte det kännas lite overkill på en såpass liten uteplats? Vad tror du om att köra på en ram runtom med 1 eller 2 brädor och lägga resten av trallen med fasaden? :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Uff, onödigt jobb med trall då ni bara kan byta till trevligare plattor. Nästan underhållsfritt också...Våga vägra svennebananaltan ;)
”Bara” byta till trevliga plattor :crysmile: Vet inte riktigt men känns väldigt mycket jobbigare! Ska bara bo här i några år till dessutom. Tycker det känns väldigt kallt i dubbel bemärkelse med plattor, vill ha något varmt och trevligt som trall! Känns dessutom enklare att fälla in spottar i trä än Sten!
 
O Jakob Wedlund skrev:
Tack för utförligt svar! Har nyligen sett andra ”palla” upp på det sättet så tänkte göra det jag med, verkar simpelt. Längs med fasaden tänkte jag också, dock utan skarv i trallen då längsta måttet är typ 4.20m. Du menar alltså att köra ex 2st trallbrädor mot fasaden som bryter av i mitten? Kan inte det kännas lite overkill på en såpass liten uteplats? Vad tror du om att köra på en ram runtom med 1 eller 2 brädor och lägga resten av trallen med fasaden? :)
Ja skippa avdelaren som ses på skissen i #8, den är mest lämpad tycker jag när altanen är längre. Nu räcker en längd utan skarv.
En enkel fris, dvs en yttre ram som geras i hörnen, med tanke på den lilla ytan kör på en bräda i bredd.
Typ.
Handritad skiss av en enkel rektangulär altan utan avdelare och med gerade hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Ja skippa avdelaren som ses på skissen i #8, den är mest lämpad tycker jag när altanen är längre. Nu räcker en längd utan skarv.
En enkel fris, dvs en yttre ram som geras i hörnen, med tanke på den lilla ytan kör på en bräda i bredd.
Typ.
[bild]
Låter bra det. Samma 28x120 till ram och resten då? :D
 
O Jakob Wedlund skrev:
Låter bra det. Samma 28x120 till ram och resten då? :D
Jepp :)
 
Här kommer bild på en trall med 120mm ram (övre)
och min femkantiga som har en 145mm ram runt 120mm Trall med snöfläckar och en femkantig ramkonstruktion, kapad med cirkelsåg, i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker personligen att 145mm ser snyggare ut.
Instämmer med att de avskiljare jag har på min skiss ska du skippa. Min trall är strax över 10m bred och ville köra fulla längder. Jag kapade allt på plats med cirkelsåg med en fastskruvad trallbräda som stöd. Det var innan jag köpte såg med skena :cool:

Btw skulle inte förra helgen varit trevligare att bygga på ;)
 
T Tompafix skrev:
Här kommer bild på en trall med 120mm ram (övre)
och min femkantiga som har en 145mm ram runt 120mm[bild]
Jag tycker personligen att 145mm ser snyggare ut.
Instämmer med att de avskiljare jag har på min skiss ska du skippa. Min trall är strax över 10m bred och ville köra fulla längder. Jag kapade allt på plats med cirkelsåg med en fastskruvad trallbräda som stöd. Det var innan jag köpte såg med skena :cool:

Btw skulle inte förra helgen varit trevligare att bygga på ;)
Å så var du tvungen att komma o göra mig osäker igen :crysmile: Men hur ser 145 ramen ut där den livar med resten av trallen? Alltså som bifogad bild nedan. Haha jo helt klart, men det passar mig bättre denna helg :cry:
 
  • Detalj av träram och trall på en terrass under konstruktion, med en vertikal stolpe i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan hålla med att det är snyggare med en fris som bryter mer mot trallen, dvs en dim större eller dubbla.. beroende på altanen storlek.
Men mer meck med 145 som fris för den är 34 mm mot 28 mm så blir lite mer jobb att klyva ner reglarna, eller :thinking: finns det ngt klurigt sätt att få ihop det?
Men snyggt..
 
Mazen Mazen skrev:
Kan hålla med att det är snyggare med en fris som bryter mer mot trallen, dvs en dim större eller dubbla.. beroende på altanen storlek.
Men mer meck med 145 som fris för den är 34 mm mot 28 mm så blir lite mer jobb att klyva ner reglarna, eller :thinking: finns det ngt klurigt sätt att få ihop det?
Men snyggt..
Det finns 28x145 på byggmax iallafall!
 
  • Impregnerat trallvirke 28x145 mm med angiven pris och köpknapp från byggmax.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Man kan köra smalare fris också, såhär gjorde jag på ett trädäck i trädgården..
 
  • Ett hörn av ett trädäck med smala träfriser intill en husvägg, omgivet av gräs och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Makkew och 1 till
  • Laddar…
O Jakob Wedlund skrev:
Det finns 28x145 på byggmax iallafall!
Ah, har aldrig reflekterat över då jag antingen kör 145x34 el 120x28...
Men då så... kör på det, 145 som fris. Blir snyggt! :cool:
 
O Jakob Wedlund skrev:
Å så var du tvungen att komma o göra mig osäker igen :crysmile: Men hur ser 145 ramen ut där den livar med resten av trallen? Alltså som bifogad bild nedan. Haha jo helt klart, men det passar mig bättre denna helg :cry:
Den livar aldrig då min form på traĺlen är som din. D.v.s. kanten vid staketet är sned, jag har bara ram på ytterdelen enligt min skiss i inlägg #8
Ja 28x145 finns på de flesta byggvaruhus
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
Så här kommer de se ut vid det vänstra yttre hörnet.
 
  • Detaljbild av ett trägolv utomhus med diagonala plank och vita märken vid skruvar i vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.