U Utdelning skrev:
Ja ,lasyr kan bli väldigt blankt. Att det flagar kan bero på flera orsaker exempelvis dåligt förberett underlag eller att man lagt på för tjockt lager med lasyr. Hur längesedan var det dom hade behandlat altanen?
Två år sedan
 
Såhär ser vår trall ut. Jag laserade för kanske 7-8 år sen efter att ha slipat en äldre trall. Inga flagor, mer som att det nötts bort. Tycker din trall mer ser ut att vara målad.
 
  • Trallgolv utomhus som visar tecken på nötning och laserad yta utan flagor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husköpare skrev:
De som sålde huset till oss ville nog dölja ful trall så de målade i någon ful rödbrun färg som efter ett år börjat släppa såklart. Önskar nu tips på enklaste och billigaste sättet att fixa till. Hur får man bort färgen så vi kan olja/behandla den intågen ljusare nyans?
Testa att tvätta av med katiksoda, bruka lösa upp det mesta. Även ytskiktet på trallen så var lite försiktig.....
 
hsd
H Husköpare skrev:
[bild]
Jag tror att det är färg och inte olja.
Ser ju ut som falu rödfärg :sweat:
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
H Husköpare skrev:
De som sålde huset till oss ville nog dölja ful trall så de målade i någon ful rödbrun färg som efter ett år börjat släppa såklart. Önskar nu tips på enklaste och billigaste sättet att fixa till. Hur får man bort färgen så vi kan olja/behandla den intågen ljusare nyans?
Hänger hus köpet i Stockholm vilket skick trallen är i tror inte det varför därför förra ägaren målade
 
Vår gamla trall såg ut ungefär som din bild, fast annan kulör. Det var definitivt färg. Nu bytte vi ut hela trädäcket då underlaget hade gett sig på sina ställen, diverse angrepp osv. Är ert trädäck stabilt att gå på och underlaget ok så kan man väl ge det ett försök tycker jag. Jag hade, som redan tipsats om - slipat. Provslipa på något av de ”värsta” partierna och se hur det blir. Planslip(avverkar minst), rondell/oscillerande (avverkar lite mer) eller bandslip (avverkar mest). Har du ingen maskin och inte har möjlighet att låna någon kan det i värsta fall funka med ett grovt slippapper och en träkloss (för provslipning då). Går det att slipa så hyr en golvslip, eller ta in en offert på det kanske?
Det kommer förmodligen bli lite ojämnt ändå efter slipningen, men får man det hyfsat trärent så kan man köra på pigmenterad lasyr efteråt för att mörka ytan lite.
 
  • Gilla
Husköpare
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vänd på trallen.
Bra tips, stötte på patrull direkt då skruvarna är fulla av "falu rödfärg" jättesvårt få grepp med skruvdragaren för att skruva ur. Några tips på hur man får ut trallskruv på enklast sätt. En del är även förstörda, skruvdragaren "slirar".
 
H Husköpare skrev:
Bra tips, stötte på patrull direkt då skruvarna är fulla av "falu rödfärg" jättesvårt få grepp med skruvdragaren för att skruva ur. Några tips på hur man får ut trallskruv på enklast sätt. En del är även förstörda, skruvdragaren "slirar".
Första tipset för att dra ur skruv är slagskruvdragare!
Den är inte alls lika benägen att slira och förstöra skruvskallen som en vanlig skruvdragare. Har fungerat väldigt bra för mig.
 
  • Gilla
Husköpare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.