Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hur skall du ha det? Repar det eller inte.;)

Svinto repar inte så länge det finns tvål kvar i
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hur skall du ha det? Repar det eller inte.;)

Svinto repar inte så länge det finns tvål kvar i tussen.
Hur jag ska ha det? Svinto ska inte repa men fel använt repar det.
 
När du fått bort fläckarna av kalk (kanske också lite järn), kan du prova Änglamarks WC-rent för städningen. Det är också surt och det var bäst i test enligt Råd och Rön. Ibland kan det vara idé att låta även detta medel verka över natten.
 
Lite sen uppdatering.
Har provat kalkosan, märkte ingen större skillnad.
Kalken som är under vattennivån, hur gör jag med det? Tömma ut vattnet?
 
Provat ättikan?
 
  • Gilla
RiKr
  • Laddar…
T Tony_Nygren skrev:
Lite sen uppdatering.
Har provat kalkosan, märkte ingen större skillnad.
Kalken som är under vattennivån, hur gör jag med det? Tömma ut vattnet?
Kalkosan gör underverk normalt - hur gjorde du? Har gjort rent ett antal toaletter som sett fruktansvärda ut.
Kan det vara så att det inte är kalk utan andra fällningar så det är något basiskt som du behöver?
 
E
Fös iväg så mycket vatten du kan med borsten, fyll upp med ättika, häll i bakpulver eller ännu hellre bikarbonat. Låt verka några minuter, gnugga sedan rent med toaborsten.
 
C
Kör på med vanlig sån där "WC-anka". Du behöver nåt trögflytande som sitter kvar och verkar på ytan ett tag. Upprepa behandligen tills allt är borta.
 
E Emil_K skrev:
Fös iväg så mycket vatten du kan med borsten, fyll upp med ättika, häll i bakpulver eller ännu hellre bikarbonat. Låt verka några minuter, gnugga sedan rent med toaborsten.
Först en syra, sen en bas? I vilket syfte då? :)
 
E
Du har aldrig städat med bakpulver och ättika märker jag
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Du har aldrig städat med bakpulver och ättika märker jag
Ofta, men inte båda två samtidigt! Borde väl bara bli en massa bubbel och sen är syran / basen neutraliserade?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
S stugan_i_skogen skrev:
Först en syra, sen en bas? I vilket syfte då? :)
För att det skall bubbla och fräsa och se ut som att det händer något kanske? :rofl:
 
  • Haha
gaia
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För att det skall bubbla och fräsa och se ut som det händer något kanske? :rofl:
Så måste det vara! Skönt att få det utrett!
 
  • Haha
  • Gilla
Dsl och 1 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Kalkosan gör underverk normalt - hur gjorde du? Har gjort rent ett antal toaletter som sett fruktansvärda ut.
Kan det vara så att det inte är kalk utan andra fällningar så det är något basiskt som du behöver?
Jag dränkte lite toapapper i kalkosan och satte på fläcken som är ovanför vattnet, lät det sitta där i ca 1 timme, tog sedan bort det och körde ett par vänder med toaborsten. Lite gick bort, men mestadels är kvar
 
Claes Sörmland
T Tony_Nygren skrev:
Lite sen uppdatering.
Har provat kalkosan, märkte ingen större skillnad.
Kalken som är under vattennivån, hur gör jag med det? Tömma ut vattnet?
Du behöver få en hög koncentration på en syra. Vilken syra som helst fungerar men ju starkare den är desto fortare går det, med svagare syra tar det längre tid.

Köp t ex några flaskor 24% ättika och skjut ut vattnet i toastolen med toaborsten och fyll med ättika. Låt stå över natt.

Gillar du inte ättikslukten så köp några hundra gram citronsyra från kryddhyllan och lös upp i så lite hett vatten som möjligt, häll ned och låt stå över natt.

Har du saltsyra från färghandeln hemma så slå i en rejäl slurk och låt stå några timmar eller över natt. Detta är den starkaste av de tre syrorna så det går fortast med den.

Eller Hessa-produkten som många här gillar, den innehåller fosforsyra.
 
Kan ju vara värt att nämna i dessa sammanhang att man ALDRIG blandar klorin med med något annat, speciellt de syror vi pratar om här.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.