Såpa håller inte som behandling på trall utomhus! Det sköljs bort efter några regnskurar. Grönsåpa ska bara användas för rengöring, den funkar inte som behandling. Jag har provat att såpa min trall några år och då med riktig, naturlig träsåpa, men träet sprack och blev flisigt som om jag inte hade behandlat alls. Det funkade inte det minstas.

Billig skitolja är inte heller bra. Om du ska olja så köp linoljebaserad olja av bra kvalitet och då kostar den såklart därefter.

Eller Organowood eller Sioo. Dyrt som guld, men du slipper bry dig på många år.
 
  • Gilla
Daniel__s
  • Laddar…
Fast vi är ganska många som får det att fungera med enbart såpa....
Min trall är snart åtta år och bara såpad utan stickor eller annat.
 
Någon speciell såpa som rekomenderas? Jag funderar på att göra det istället för olja :)
 
H
Vanbeasten skrev:
Såpa håller inte som behandling på trall utomhus! Det sköljs bort efter några regnskurar. Grönsåpa ska bara användas för rengöring, den funkar inte som behandling. Jag har provat att såpa min trall några år och då med riktig, naturlig träsåpa, men träet sprack och blev flisigt som om jag inte hade behandlat alls. Det funkade inte det minstas.

Billig skitolja är inte heller bra. Om du ska olja så köp linoljebaserad olja av bra kvalitet och då kostar den såklart därefter.

Eller Organowood eller Sioo. Dyrt som guld, men du slipper bry dig på många år.
Du använde inte högtrycken då, i tanke på träflisen. ;)
 
H
Ramnemark skrev:
Någon speciell såpa som rekomenderas? Jag funderar på att göra det istället för olja :)
Se inlägg #15.
 
HEM2121 skrev:
Du använde inte högtrycken då, i tanke på träflisen. ;)
Nix pix. Skurborste.
 
HEM2121 skrev:
Undrar om inte vitsåpa är smartare? Här kommer två sidor som du kan läsa.
[länk]
[länk]
Byggfabriken (förträfflig sida för övrigt!) Funkar alldeles utmärkt inomhus. Men inte utomhus. Grummesidan handlar om rengöring; inte behandling.
 
H
Vanbeasten skrev:
Nix pix. Skurborste.
Vad är det för träslag som flisar sig? Vi har haft vanligt tryckt trallvirke, oljat och icke oljat med det blev inga fliser. Sedan tröttnade vi på att olja, mörk brun altan är inte snyggt. Sedan la vi lärk, så nu gör vi inget mer än bara tvättar av altanen en gång per år och den är lika grå och snygg varje år, inga fliser där heller. :)
 
Jag använder nordsjö tinova det är en terass och möbelolja funkar perfekt drar ej åt sej någon smuts och gör att trallen inte drar åt sej vatten , nu har jag brun trall och jag är bara glad att trallen återfår sin brun färg efter in oljning
 
H
HEM2121 skrev:
Vad är det för träslag som flisar sig? Vi har haft vanligt tryckt trallvirke, oljat och icke oljat med det blev inga fliser. Sedan tröttnade vi på att olja, mörk brun altan är inte snyggt. Sedan la vi lärk, så nu gör vi inget mer än bara tvättar av altanen en gång per år och den är lika grå och snygg varje år, inga fliser där heller. :)
Tryckt fura 28x120.

Jag tror att det kan bero på att trallen ligger i sydvästläge och har sol hela dagen och det finns inget tak, så det är utsatt för regn och sol. Det kan bidra till att det spricker. Och då har inte såpan klarat av att skydda träet tillräckligt.
 
HEM2121 skrev:
Nu då. :D
[länk]
Skulle vara intressant att se hur den trallen mår om fem-sex år :)
 
H
Vanbeasten skrev:
Skulle vara intressant att se hur den trallen mår om fem-sex år :)
Ja, en oljad ser inte kul ut. ;)
Det är en beprövad teknik med att såpa, såpa är ett naturligt ämne och det fettar ju in trät samtidigt som det hålls rent. Självrengörande när det regnar. ;) Här kommer en länk till.
http://www.rightinfonow.com/sv/trall/
 
H
Vanbeasten skrev:
Tryckt fura 28x120.

Jag tror att det kan bero på att trallen ligger i sydvästläge och har sol hela dagen och det finns inget tak, så det är utsatt för regn och sol. Det kan bidra till att det spricker. Och då har inte såpan klarat av att skydda träet tillräckligt.
Vår altan ligger i samma riktning och inget tak. Ibland kan man få en kvalitet på trät som inte är helt ok heller.
 
H
Skulle vi ha en trätrall idag skulle jag såpa, men om trallen är ny så skulle jag nog såpa den 3-4 gånger med jämna mellanrum för att få upp en yta och att såpan tränger ner. Av den anledningen att när man såpar nya trägolv inomhus så skall man göra det för att få upp en vattenavstltande yta. Det är så jag skulle göra, dock har jag inget underlag för att man måste såpa flera gånger utomhus, så det kanske inte alls behövs, men det är så jag hade gjort. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.