KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När jag monterade åtta plastfönster i stallet gjorde jag så här:
  1. Fönsterfoder monterades på utsidan utanpå panelen.
  2. Satte två skruvar i undre regel i "fönsterhålet", och justerade in dem så skruvskallarna var helt i våg.
  3. Ställde dit fönstret, och fäste dem i sidoreglarna med medföljande fästbleck.
    Och med fönstren mot fodren.
  4. Skummade runt om.
Resultatet blev perfekt :)
[bild]
Gjorde precis likadant.
 
N
Ja nu sitter alla på plats iallafall. Fixerade med kilar mellan stomme och karm på sidorna uppe och nere och under i varje hörn. Kilarna är även fastskruvade i stommen så att de inte råkar flytta på sig. rakt o fint åt alla ål o kanter, öppnas o stängs perfekt.
Hoppas det förblir så efter skumning....Ska provskumma lite på en skräpbit först.
Har inga foder på än, blir salning först.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När jag monterade åtta plastfönster i stallet gjorde jag så här:
  1. Fönsterfoder monterades på utsidan utanpå panelen.
  2. Satte två skruvar i undre regel i "fönsterhålet", och justerade in dem så skruvskallarna var helt i våg.
  3. Ställde dit fönstret, och fäste dem i sidoreglarna med medföljande fästbleck.
    Och med fönstren mot fodren.
  4. Skummade runt om.
Resultatet blev perfekt :)
[bild]
Mycket smart metod, borde man vetat om i somras när man bytte fönstrens i fritidshuset.
Nåja gick bra ändå :)
 
Ett korrekt monterar pvc fönster ska kilas eller klossas enligt tillverkarens anvisningar pga den klena pvc profilen
 
S sevenfifty skrev:
Ett korrekt monterar pvc fönster ska kilas eller klossas enligt tillverkarens anvisningar pga den klena pvc profilen
Men det är väl ändå den "ingjutna" metallprofilen som står för fönstrets styvhet och formbeständighet eller finns det PVC-fönster som är 100% plast?

/LOB
 
Den metallprofilen hjälper till men räcker inte till sen finns det glasfiberförstärkta pvc fönster utan metallprofil som är 7 gånger starkare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.