N
Hej.
Monterar fönster nu. PVC med såna där fästjärn.Har använt träkilar under och längst upp på sidorna för att fixera i lod / våg. Snart dags för fogskum (lågexpanderande)
Kan jag ta bort kilarna sen när fogskummet härdat ? eller måste de sitta kvar ? Giller inte riktgt att de sticker "igenom" den fina isoleringen som fogskummet blir liksom...
 
  • Gilla
Henke_G
  • Laddar…
Kilarna behövs enbart för fixeringen innan skum.
men glöm inte att kila mellan karm och båge innan du skummar.
En del gör det inte men jag gör alltid det.
 
Glöm inte skumma där kilarna suttit. Blir rejält med kallras om man glömmer. Fick jag erfara när jag flyttade in i mitt hus och tidigare ägare som satt in nya fönster glömt detta.
 
N
Tack för svar-
Ja jag har väl satt kilar mellan karm o båge antar jag ? Mellan husets fönsteröppning och fönstrets "ytterram"
Bra att man kan ta bort dom sen, jag tänkte skumma i kilhålen sen när jag tar bort dom.
 
"mellan karm o båge" betyder mellan fönstrets ytterkarm och ramen som själva glaset sitter i. Anledningen till att man sätter kilar där är för att inte karmen ska tryckas inåt när skummet expanderar.


Illustration av ett fönster som visar komponenterna karm, båge, bågpost, droppbleck, spanjolett, slutbleck och glasöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://spfonster.se/hjalp-rad/fonster-konstruktion/
 
N
useless useless skrev:
"mellan karm o båge" betyder mellan fönstrets ytterkarm och ramen som själva glaset sitter i. Anledningen till att man sätter kilar där är för att inte karmen ska tryckas inåt när skummet expanderar.


[bild]
[länk]
Ahh så va det ja, fick tillfälligt hjärnsläpp. Kommer inte kunna sätta nåt mellan båge o karm, tillverkarn nämde inget om det så ag hoppas det går bra ändå...
 
N nova383 skrev:
Ahh så va det ja, fick tillfälligt hjärnsläpp. Kommer inte kunna sätta nåt mellan båge o karm, tillverkarn nämde inget om det så ag hoppas det går bra ändå...
På mina gjorde jag distanser som jag satte inne i karmen mot bågen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
ullet
Jag har just köpt en laddning med Drutex PVC-fönster. På dom satt plastkilarna mellan karm och båge redan på vid leverans.
 
Jag brukar använda monteringsskum inte fogskum, fått för mig att monteringsskummet inte sväller lika hårt.
Har hittills inte haft problem med att karmen tryckt fast bågen än.
Men då är det stålkärna i karmen men det är det kanske på de flesta?
 
N nova383 skrev:
Kommer inte kunna sätta nåt mellan båge o karm
Varför skulle du inte kunna göra som @Alexn72? Påstår inte att det är nödvändigt men för mig skulle det kännas som en bra försiktighetsåtgärd.

A Alexn72 skrev:
På mina gjorde jag distanser som jag satte inne i karmen mot bågen.
 
Jag brukar låta distanserna under vara kvar men låter dom vara utformade och placerade så det inte är i vägen för drevning eller fogskum.
Beroende på storleken av fönster så fixerar jag olika innan fogskum används.
 
N
Mina fönster har stålram/kärna inne i. Har köpt lågexpanderande fogskum enligt tillverkarens rek.
..
nino nino skrev:
Jag brukar använda monteringsskum inte fogskum, fått för mig att monteringsskummet inte sväller lika hårt.
Har hittills inte haft problem med att karmen tryckt fast bågen än.
Men då är det stålkärna i karmen men det är det kanske på de flesta?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle du inte kunna göra som @Alexn72? Påstår inte att det är nödvändigt men för mig skulle det kännas som en bra försiktighetsåtgärd.
kan och kan. allting går väl, : ) men det blir besvärligt eftersom fönstren öppnas innåt och det är massa stöttor kors o tvärs ivägen överallt som gör att jag inte kan öppna fullt just nu.
 
Har du pvc-fönster med aluminiumprofil i så ska det inte behövas några kilar när du använder lågexpanderande skum.
Jag hade vanligt fogskum och det funkade också bra utan kilar. Testa på ett fönster först, det går ju faktiskt att krafsa ut skummet om det kniper.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
När jag monterade åtta plastfönster i stallet gjorde jag så här:
  1. Fönsterfoder monterades på utsidan utanpå panelen.
  2. Satte två skruvar i undre regel i "fönsterhålet", och justerade in dem så skruvskallarna var helt i våg.
  3. Ställde dit fönstret, och fäste dem i sidoreglarna med medföljande fästbleck.
    Och med fönstren mot fodren.
  4. Skummade runt om.
Resultatet blev perfekt :)
Plastfönster monterat i stallvägg med fönsterfoder utanpå panelen, i våg och skummat runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henke_G och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.