I Installation skrev:
Ska man vara riktigt pettimetrig så är plywood ett varumärke som ibland benäms som plyfa. Skivan heter kryssfanér.
https://www.plyfa.se/

Jag skulle gissa att Plyfa gärna kallar plyfa för ett varumärke.. 😉🤓
 
  • Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
H
O olotor skrev:
För något år sedan byggdes ett Myresjöhus i grannskapet. Där la man plywood som underlagstak, inte plyfa.
Så detta görs fortfarande! Det är ju intressant. Ett samtal till Myresjöhus blir det för att höra hur de tänker och vilken Plyfa de använder och vad de tänker om hållbarhet tidsmässigt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Jag skulle gissa att Plyfa gärna kallar plyfa för ett varumärke.. 😉🤓
Ja se nån har gjort ett varumärke av det. Snyggt måste man säga.
 
H
I Installation skrev:
Ja se nån har gjort ett varumärke av det. Snyggt måste man säga.
Japp. Det blir ett samtal dit också, förväntar mig inte annat än de framhåller sin produkt men de kan kan väl specificera och motivera förträffligheten mer än så tar jag för givet.

Plyfa Plywood AB​

 
I rubriken skrev du träfiberskiva. Plyfa är inte en träfiberskiva. Vad är det för produkt som sitter i huset?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Läget är fantastiskt men vill inte bli förblindad av läget.
Köp det!
Ett tak/undertak är enkelt att byta (många gör det som förberedelse för solceller), läget däremot måste vara bra redan då man köper kåken då det praktiskt taget är omöjligt att göra nått åt det.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Är det verkligen plyfa/plywood? Jag har bott i ett hus från 1991, och där var det en sorts spånskiva som undertak. Den var svagt grönfärgad och antagligen behandlad med något. Det var vad jag kunde avgöra oproblematiskt. Den bågnade något mellan takstolarna bara. Det låg betongpannor ovanpå och vi hade inga fuktproblem de tio år jag bodde där.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är det verkligen plyfa/plywood? Jag har bott i ett hus från 1991, och där var det en sorts spånskiva som undertak. Den var svagt grönfärgad och antagligen behandlad med något. Det var vad jag kunde avgöra oproblematiskt. Den bågnade något mellan takstolarna bara. Det låg betongpannor ovanpå och vi hade inga fuktproblem de tio år jag bodde där.
Det är benämnt Träfiberskivor (Plyfa), läkt och betongpannor
Tacktäckning är parallell konstruerad ifrån takfot till nock/vind.
 
Det låter fel. Träfiberskiva kan det nog vara. Men det brukar benämnas masonite. Flyfa är som sagt en kryssfanerskiva. Men oljehärdad ”board” är en vanlig lösning om man vill hålla nere priset.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Jag gissar att mäklaren inte kan skillnaden på träfiberskivor och plywood. Det troliga är att det är någon form av behandlad träfiberskiva i taket.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Det låter fel. Träfiberskiva kan det nog vara. Men det brukar benämnas masonite. Flyfa är som sagt en kryssfanerskiva. Men oljehärdad ”board” är en vanlig lösning om man vill hålla nere priset.
Det är min känsla också, tror att det är Plyfa men Träfiberskiva är en beskrivning för att beskriva Plyfa så alla förstår att Plyfa är tillverkat av trä. Det ska kontrolleras upp.
 
Bott i hus från 85, bor nu i ett från 92, båda med plywood under betongpannor.
Underhåller man pannorna, dvs rengör de och håller mossa borta så är inte plywood nått problem.
En granne öppnade taket för att göra takkupa på huset från 85, såg ut som nytt under, plywooden var lite tjockare än normala 12,5 mm, typ 15-20 mm.
Träfiber, grönaktiga som nån talade om är impregnerad spånskiva, de är sämre och hänger gärna mellan takstolarna med tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Isakare Isakare skrev:
Bott i hus från 85, bor nu i ett från 92, båda med plywood under betongpannor.
Underhåller man pannorna, dvs rengör de och håller mossa borta så är inte plywood nått problem.
En granne öppnade taket för att göra takkupa på huset från 85, såg ut som nytt under, plywooden var lite tjockare än normala 12,5 mm, typ 15-20 mm.
Träfiber, grönaktiga som nån talade om är impregnerad spånskiva, de är sämre och hänger gärna mellan takstolarna med tiden.
Om de är grönaktiga vet du vad de är impregnerade med för medel?
 
Sannolikt något kopparsalt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Om de är grönaktiga vet du vad de är impregnerade med för medel?
Nej, vet bara att det finns. Även våtrummsspån är grönaktigt. Kanske går att googla på vad de innehåller.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.