Tror tyvärr att det finns två alternativ, precis som beskrivits tidigare.
1) Ta bort trädet genom ringbarkning för att ta bort det permanent, inkl rotskott.
2) Låta det vara, njuta av frukten och undvika att gå barfota under trädet.

Vi har plommonträd som ger små blå plommon. Är förmodligen också en gammal ursprunglig sort. Ger massor med rotskott. (Skulle iofs lika gärna vara att kärnorna från fallfrukten slå rot, men i de fallet bör man kunna se det om man får tag på ett litet nyrotat skott genom att skottet och rötterna växer ut från kärnan som finns kvar i gräs-/jordytan.)
Har grävt upp ett par skott och satt på annat ställe. De är nu efter ca 10 år stora träd och det kommer massor av nya små skott runt omkring dem.

Vilka träd som ger rotskott och vilka som inte gör det varierar. T ex asp ger också mängder med rotskott.
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
I Interista88 skrev:
Hej.
Att fräsa bort stubben på ett krikonträd, hjälper det oxå eller?
Mvh dennis
Hej Dennis, och ursäkta sen återkoppling! Som föregående skrivit skulle jag kört ringbarkning före fräsningen för att vara på den säkra sidan, men det är mest ett antagande från min sida. Jag vet inte hur djupt man fräser, men det borde finnas rötter kvar som kan skjuta skott efter ett tag.
 
De blå är väl krikon och de gula mirabeller?
 
En normal blöt sommar hade du inte märkt av dem utan de hade rykt med vi gräsklippningen. Nu klipper man så sällan att det blir ett problem.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Bödde Bödde skrev:
Hej Dennis, och ursäkta sen återkoppling! Som föregående skrivit skulle jag kört ringbarkning före fräsningen för att vara på den säkra sidan, men det är mest ett antagande från min sida. Jag vet inte hur djupt man fräser, men det borde finnas rötter kvar som kan skjuta skott efter ett tag.
Hej.
Tyvärr gjorde vi bort oss o kapade trädet för ett tag sen. Så får bli fräsa o gräva sen om de går.
Tack för svar iaf!
 
I Interista88 skrev:
Hej.
Tyvärr gjorde vi bort oss o kapade trädet för ett tag sen. Så får bli fräsa o gräva sen om de går.
Tack för svar iaf!
Man vet aldrig, det kan ju funka! Lycka till!
 
Jag har samma problem nu med skott som kommer som skott ur gräsmattan, men de kommer från träd som jag blev tvungen att ta ner på grund av deras höga ålder, samt att de var delade i stammen och den ena blåste ner i våras. Och konsekvenserna ser man nu med en massa spridda skott i en radie av upp till åtta meter från träden. Vad det var för träd har jag ingen kläm på, men troligtvis någon form av klarbär eller körsbär. Stubbarna hade en diameter av ca 25 cm. Markförhållandena är stenigt berg så jag har inga förhoppningar om stubbfräsning utan att det riskerar att bli dyrt. Jag har istället slagit i kopparspikar i stubbarna och hoppas att det även tar kål på rotsystemet även om det tar ett par år. Den som lever får se. Annars är det kanske bara att fortsätta knipa mattan och hålla ner beståndet på så vis. Finns det andra tips så tas de emot tacksamt.
 
Du kan använda Ecoplug, eller borra små hål i stammen och spruta in Roundup. Då dödar du effektivt hela trädroten. Jag vet att inte alla gillar att använda gifter, men är det någon gång man ska använda Roundup så är det väl för att slippa alla dessa rotskott i gräsmattan. Helst ska det göras innan trädet fälls, eller i stubben direkt efter fällning.
 
R
Borra hål i storlek med en vinkork ca 20 cm ner , fyll med salt och slå i korken , den kommer att ruttna bort
efter något år
 
Finns andra träd som man också ska vara uppmärksam med när man väljer träd. Jag har tre klotrobinior i gräsmattan - vis av tidigare trädgård står de alltså i gräsmatta som regelbundet klipps. Rotskotten kommer från originalstammen (klotrobinia är tagglös och ympad). Denna sommar har gräsmattan bara klippts två gånger och är torr och honungsgul. Bortsett från alla frodigt gröna och taggiga rotskott ...

Normala somrar har jag inga problem då skotten klipps bort med automatik.

Annars håller jag helt med tidigare råd: ringbarka först och därefter ersätta trädet med något lämpligare!
 
G gbgustaf skrev:
Du kan använda Ecoplug, eller borra små hål i stammen och spruta in Roundup. Då dödar du effektivt hela trädroten. Jag vet att inte alla gillar att använda gifter, men är det någon gång man ska använda Roundup så är det väl för att slippa alla dessa rotskott i gräsmattan. Helst ska det göras innan trädet fälls, eller i stubben direkt efter fällning.
Tackar för rådet:) -men jag är en av de som inte använder mig av detta medel och andra av monsantos (eller numera en del av Bayer) produkter som ex. Agent orange, DDT, PCB och numera diverse genmanipulerade grödor. Men som sagt tack för tipset, och med säkerhet så tar det död på det som ska leva.
 
R rävlyan skrev:
Borra hål i storlek med en vinkork ca 20 cm ner , fyll med salt och slå i korken , den kommer att ruttna bort
efter något år
Det där låter nog lite mera effektivt än mina kopparspikar. Jag ska prova på ett ställe till där jag har tagit ner ett äppelträd som mera låg ner efter backen. Det är tråkigt med att ta ner det som någon själ för länge sedan tidigare planterat, men då det inte längre ger något än rivsår på ryggen då man klipper gräset, så är det lika bra att göra om den gamla trädgården och så att den åter ger frukt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.