Såvitt jag har förstått är det tillåtet att kapa grenar och rötter som växer in över tomtgränsen om grannen inte sköter om saken. Innebär det att man måste göra det själv eller kan man anlita ett proffs och sedan kräva grannen på betalningen?
 
Nä det här låter inte bra, låter som det kommer bli trubbel o knasig stämmning sen.

1, framför till grannen snyggt att du gärna vill bli kvitt grenarna som är på din tomt, fråga om du kan göra det själv om inte han känner för det, eller föreslå ni kan göra det tillsammans en dag.

2, Vägrar han så kapa dem själv, svårt att tro det är olagligt så länge det är på din tomt.

Anlita proffs o skicka räkningen kommer ställa till elende.
 
Problemet är att det rör sig om en poppelhäck som delvis står precis i tomtgräns, vilket innebär att grenarna behöver kapas ungefär varannan vecka om man vill hålla området fritt (vilket jag gärna vill pga egna planteringar) och jag anser inte att det är mitt jobb att regelbundet sköta om hans växtlighet. Min tanke är att om han fick en svindyr faktura regelbundet så kanske han tycker att det blir billigare att sköta saken själv.
Trubbel och knasig stämning har jag inget problem med. Det jag är intresserad av är om någon känner till ifall det låter sig göras rent juridiskt?
 
Synnerligen dumt förslag
Grannen kommer naturligtvis med all rätt vägra betala.

Häcken kanske även sattes upp för 10 år sedan gemensamt av båda dåvarande husägarna med överenskommelsen om gemensam vårdnad....

Tur att så få människor försöker bygga relationer med lagboken i hand .........utan dom flesta försöker hita en gemensam godtagbar lösning.
 
pool skrev:
Såvitt jag har förstått är det tillåtet att kapa grenar och rötter som växer in över tomtgränsen om grannen inte sköter om saken. Innebär det att man måste göra det själv eller kan man anlita ett proffs och sedan kräva grannen på betalningen?
Du kan göra det själv eller anlita proffs. Kostnaden får dock du själv stå för, inte grannen.

Det enklaste är väl att gå in till grannen och be dem tukta sitt träd eftersom det hänger in över din tomt....................
 
Nimajneb skrev:
Synnerligen dumt förslag
Grannen kommer naturligtvis med all rätt vägra betala.

Häcken kanske även sattes upp för 10 år sedan gemensamt av båda dåvarande husägarna med överenskommelsen om gemensam vårdnad....

Tur att så få människor försöker bygga relationer med lagboken i hand .........utan dom flesta försöker hita en gemensam godtagbar lösning.
Och varför skulle inte grannen betala? Känner du till rättsfall i liknande ärenden? Hänvisa gärna. Det är just den typen av information jag är ute efter.
 
Men varför skulle du anlita o betala en trädgårdsmästare för att sedan gå och kräva grannen på en 5hundring????
Klipp själv och kräv grannen på en 5hundring. Inte för att han kommer betala men det verkar vara din stil. Skulle han dessutom betala så har du ju tjänat 500.;)
 
Den aktuella regeln finns i 3 kap. 2 § jordabalken:

Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Redan av ordalydelsen följer att den fastighetsägare som har olägenhet av annans rötter eller grenar får själv åtgärda detta. Det innebär inte någon skyldighet för ägaren av rötterna/grenarna och denne kan således inte bli ansvarig för kostnaden.
 
Japp, det stämmer att lagen är skriven så. Dock skiljer sig lagens bokstav och lagens tillämpning ofta åt. Man skulle t.ex kunna tänka sig att personer som av ena eller andra orsaken själva är förhindrade från att utföra jobbet måste hyra in hjälp. Det jag är ute efter är om någon känner till fall där detta har prövats.
 
Mig veterligen har detta endast prövats mot 3:1 jordabalken (jobbar inte med fastighetsrätt så jag är på intet sätt någon expert), således att en granne inte tagit skälig hänsyn till omgivningen. Det har dock visat sig svårt att förplikta rötternas/grenarnas ägare att åtgärda dessa (det finns många faktorer som spelar roll för möjligheten att vinna framgång).

Det enkla svaret från mig blir således att det är väldigt svårt att få rötternas/grenarnas ägare att bli skyldig att betala avlägsnandet av dessa rötter/grenar. Har man dessutom på eget bevåg anlitat någon för att åtgärda utan att ge ägaren en chans att åtgärda detta har jag svårt att se att man har rätt någon ersättning.

Juridik är sällan klarare än så, tills dess man får avgöranden högre upp i rättsordningen (vilket en jurist som jobbar med fastighetsrätt säkerligen har koll på om det finns).
 
pool skrev:
Problemet är att det rör sig om en poppelhäck som delvis står precis i tomtgräns, vilket innebär att grenarna behöver kapas ungefär varannan vecka om man vill hålla området fritt (vilket jag gärna vill pga egna planteringar) och jag anser inte att det är mitt jobb att regelbundet sköta om hans växtlighet. Min tanke är att om han fick en svindyr faktura regelbundet så kanske han tycker att det blir billigare att sköta saken själv.
Trubbel och knasig stämning har jag inget problem med. Det jag är intresserad av är om någon känner till ifall det låter sig göras rent juridiskt?
Men stopp å belägg nu...klipp bort det som växer över om nu grannen inte vill göra det.
Hur och när kom häcken dit? Det kan ju faktiskt vara så att ni har delad vårdnad om den...?
 
Nej, vi har inte delad vårdnad om den. Var har du fått det ifrån? Och nej, jag vill inte klippa hans häck lika lite som jag vill tvätta hans bil, laga hans strumpor eller betala hans räkningar.
 
Personligen har jag ingen som helst sympati för TS problem.
Det är inte ens intressant ur ett legalt perspektiv då det inte finns några lagar som stödjer TS.
Tycker heller inte att vårdnadstvisten är utredd till fullo.
 
Någon har ju en gång i tiden anlagt den där häcken (delvis) mitt i gränsen. Antingen av ren klantighet (man visste inte var gränsen gick), eller i enighet med dåvarande granne.
Oavsett hur goda grannar man än är så är det ALDRIG en bra idé att anlägga mur, häck eller staket precis i tomtgräns. Förr eller senare flyttar den ena grannen och då börjar eländet...

Rent juridiskt (iaf så som jag uppfattar det) så bör du först påtala för grannen att hans(?) häck tränger in på din sida gränsen och att han bör beskära den (eller ta bort den och plantera en ny en bit in på sin sida). Om han inte beskär den så har du rätt att ta bort rötter och grenar som tränger in på din sida (var dock försiktig, för om du beskär så hårt att den dör så kan du bli ersättningsskyldig). Du lär INTE ha någon chans alls att skicka en räkning till grannen.
 
Nimajneb skrev:
Personligen har jag ingen som helst sympati för TS problem.
Det är inte ens intressant ur ett legalt perspektiv då det inte finns några lagar som stödjer TS.
Tycker heller inte att vårdnadstvisten är utredd till fullo.
Är detta allmänt tyckande eller är dina påståenden baserade på gedigna kunskaper och eller egna erfarenheter inom fastghetsrätt?
Vad menar du med att vårdnadsrätten inte är helt utredd? För mitt vidkommande är den synnerligen väl känd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.