För att "bumpa" min egen tråd och förklara mitt tänkta användningsområde lite bättre.

Jag har inga buskar, träd osv. Mestadels en plan gräsmatta med lite sorkhål som ojämnheter därför tycker jag en raider känns onödigt.
Jag vet att de kan dra hyffsat tunga saker, tex 1 kubikstankar med vatten, jord/grus,virke osv.

Jag vill även avnända min till att kunna transportera kluven ved från punkt a-b med vintertid.
Går de överhuvud taget att manövrera vintertid utan snökedjor om det är det minsta halt med en kärra efter? Kör man även fast lätt på sommaren om det lutar det minsta eller skulle vara någon ojämnhet?

Det optimala hade ju naturligtvis vart en riktig traktor med de grisar ner så förbannat och tar plats.
 
Jag tror du behöver kedjor. Trädgårdstraktorer/gräsklippare är ju liksom gjorda för lågt marktryck och är det litet halt så släpper det på en gång. Vår stiga park halkar i vått gräs i uppförsbacke men tuggar genom det mesta på vintern när kedjorna är på.
 
Det är en omöjlig ekvation.
För att klara det under 10000 kr, måste det bli begagnat.
Alt 1. Du köper en Toro klippare.
den klipper snyggt och snabbt de 5000 m2
 
Den kostar mindre än 10000 kr. Men går inte att använda till något annat.

Alt 2. Köp en mindre traktor med betesputs. Den klipper snbbt men inte lika fint som Toro, går att använda till allt möjligt.
Tveksamt om det går att få för under 10000 kr.

Alt 3. Trädgårdstraktor typ MTD,Stiga, Partner och liknande. Klipper snyggt men det tar lång tid. Begränsad dragförmåga.
Går att köpa under 10000 kr.
 
Grävaren;
Det lutar åt alternativ 3. Jag får ha kedjor om det visar sig att det slirar. Jag vill ju ha kompromissen så att säga och för under 10´ får man nog inget bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.