Bensindrivna maskiner, framförallt röjsågar/trimmers, har ju blivit var mans egendom, och används flitigt. Jag hade bla tidigare en granne som inte ägde en gräsklippare, utan körde hela tomten med bensintrimmer, han brukade börja kl10 på lördagsmorgon och vara klar vid 2 tiden, och det var lite störande att höra den i 4 timmar.

Upprinnelsen till denna tråd började på nationaldagen, en extra ledig dag så folk redan haft 2-3 dagar på sig att klippa och röja. Vi är bjudna på kalas, ett radhusområde med hundratals hus på liten yta och minimala trädgårdar, man hör att folk runt om kring är ute på sina uteplatser och umgås dagen till ära som även bjöd på fint väder.
Precis när vi satt oss runt kaffebordet, då drar nån igång en röjsåg mitt i området !! Mannen bakom spakarna, ja jag gissar att det var en man, jag tror kvinnor är lite mer omtänksamma och startar inte röjsågen kl 2 på nationaldagen.
Hur som helst, vederbörande hade inte hittat gasreglaget, utan maskinen gick på toppvarv i 25 minuter.

Det var då jag kom på iden, borde inte vissa dagar i tätbebyggt område kunna vara fria från surrande maskiner vissa dagar, jag tänker tex nationaldagen, midsommardagen el aftonen och liknande.

Vad tycker ni andra om det ??
 
Helt ok, bra ide!
Men de dagarna vill jag isåfall heller inte bli störd av grannarnas musik, barnskrik, mopeder, bilar eller höga röster.
 
  • Gilla
zalsson och 12 till
  • Laddar…
harry73
Du kan skriva en lapp om det och hänga upp den vid områdets tillfartsväg :)
 
I Tyskland har de "Tysta timmar" samt "tysta" hela dagar på söndagar och helgdagar.
Ingen gräsklippning eller liknade på dessa timmar eller dagar.

Kan tillägga att på helgdagar som är festlighet så är inte festande med musik etc förbjudet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Funkar ju jätte bra för er som jobbar mån-fre 07-16. Men alla oss som jobbar obekväma tider och helger, vi får "stå ut" med att det faktiskt körs maskiner när vi behöver sova!
Naturligtvis säger jag detta med glimten i ögat, men det är ju faktiskt så att verkligheten ser inte likadan ut för alla.
Hänsyn och sunt förnuft måste få råda!
T.ex. kör man inte igång och klipper gräs på helgerna före kl. 10 (merparten av befolkningen är faktiskt ledig på helgerna) på samma sätt som att man inte ställer ut högtalarna i trädgården och spelar högt för hela grannskapet efter 22.
Att sedan vaktmästaren som jobbar mån-fre 7-16 måste köra gräsklipparen och trimmern under sin arbetstid när frun ligger och sover för att hon jobbat natt det får man leva med genom att inte ha fönster öppna. Att alla inte är lika och inte vill ha lugn o ro samtidigt kommer vi inte ifrån.
Vem säger att hen med röjsågen hade haft 2-3 dagar ledigt för att röja? Hen kanske jobbat lör-mån när du legat o sussat på kudden?
 
  • Gilla
ricebridge och 10 till
  • Laddar…
Lite glimten i ögat här också: jag har en granne (pensionär och alltid hemma) som lyckas pricka in alla sommarhelgdagar för att köra sin flistugg. Jag tror faktiskt inte det är medvetet. Tror snarare att en flistuggsinspration infinner sig just dessa dagar. Han kanske känner sig ensam?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jobbar man heltid och har två småbarn skulle det inte blir mycket gjort med huset om det skulle vara tysta söndagar. För egen del då vi brukar jobba mest tycker jag. För att inte tala om att få barnen att förstå det tysta konceptet.

Med stora projektdrömmar och alltid något igång är det en svår balans mellan att få något gjort och att inte besvära sina grannar. När barnen har somnat vid 19.30 är man supertaggad men då börjar det redan bli försent att förpesta hela grannskapet med Feinen eller annan odåga till maskin.

Om alla i kvarteret skulle välja två timmar om dagen när det skulle vara tyst skulle det nog inte bli någon tid över. Men än har ingen kommit och klagat i alla fall :)
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Bor man så får man ju gilla läget, det är inte tyst när man själv vill. Jag jobbar natt och när jag kommer hem och vill sova en tisdagförmiddag då tycker kanske grannen att det är tvärlungt att köra motorsåg för ingen är ju hemma då....
 
Det kan möjligen vara rimligt att helt förbjuda bensindrivna maskiner på tomter mindre än en viss kvadratmeter. Vi som har små tomter klarar oss bra med batteri eller sladdvarianterna.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Bor man i ett villaområde tycker jag att man får acceptera ljud från grannar och andra i området, oavsett om det gäller trädgårdsmaskiner, barnskrik eller bilar inom rimliga tidsgränser (typ kl. 9-22 på helger?) Och varför skulle man låta bli att klippa gräset och gå med röjsågen på lediga dagar? Det är ju då man har tid för att göra saker.

En av anledningarna till att vi bosatte oss på landet är just för att slippa folk som har åsikter om vad man gör på sin egen tomt. Känns skönt att veta att jag kan gå ut näck mitt på dagen på min tomt och vråla k*ken står utan att någon bryr sig. Inte för att jag brukar göra det men ändå.
 
  • Gilla
zalsson och 11 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det kan möjligen vara rimligt att helt förbjuda bensindrivna maskiner på tomter mindre än en viss kvadratmeter. Vi som har små tomter klarar oss bra med batteri eller sladdvarianterna.
Ja, vi som är unga och friska. Men för andra kanske det betyder att husdrömmen försvinner abrupt.
 
harry73
El? För det var väl därför Anna_H skrev små tomter
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
El? För det var väl därför Anna_H skrev små tomter
Ja jag läste visst för dåligt när jag matade barn samtidigt. El såklart! Sorry, @Anna_H
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
I Tyskland har de "Tysta timmar" samt "tysta" hela dagar på söndagar och helgdagar.
Ingen gräsklippning eller liknade på dessa timmar eller dagar.

Kan tillägga att på helgdagar som är festlighet så är inte festande med musik etc förbjudet.
Kanske ingen dum ide, även om jag tycker varje söndag vore väl drastiskt.
Jag är ingen gnällspik som vill ha tystnad, snarare tvärs om, tycker om att det rör på sig runt om kring mig, blir glad när jag hör barn ute, dom är sällsynta idag, men lyssna på en röjsåg varje lördag i 4 timmar kan jag vara utan.
Där jag själv bor nu verkar det finnas nån oskriven lag, det väsnas på lördagar, men på söndagar hör man sällan nått. (jag bor inte där kalaset var)
 
Jag klipper gräset, när det är väder till det och jag är ledig . Dessa två tider sammanfaller inte så ofta. Skulle ett förbud ytterligare minska mina tillfällen att sköta gräsmattan, får jag helt enkelt göra naturtomt av rubbet:)
Så snälla, inför ett förbud, så jag slipper "Gröna piskan".
 
  • Gilla
Farzan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.