Stor fråga utan detaljer.
Enklast och bäst är plintar så bärstommen kommer ifrån marken.
Bärlina i väggen fungerar också bra tillsammans med balkar på plintar

Hur stort däck skall du lägga? Bredd och djup?
Skall du lägga runt eller in i en hörnvinkel på huset?
Hur långt ut från huset skall du lägga?
Höjd skillnad mellan mark och dörr i huset?
Vad har du för jordtyp där du skall ha trädäcket?
Vad får det kosta?
Hur mycket vill du göra själv?

Hälsn

Ante

 
Att bygga på det gammla timmret eller sätta nya plintar blir inte så stor prisskillnad, dock så ger det en ordentlig skillnad i hållbarhet.

Med dina mått så skulle jag rekomendera 3 bärlinor(~45x145), en i huset, en halvvägs ut och en längst ut från huset. Dessa fäster du på egentillverkade eller färdigköpta betongplintar.

Ovanpå bärlinorna bygger du en regelstomme (~45x120) och sedan lägger du på trallen. Detta bör komme i ganska bra höjd för din dörr som låg 200mm ovanför det befintliga golvet.

Gör du på ovanstående sätt så har du en altan som står sig från röta i många år framöver.

/elof
 
Om du tycker ditt timmer ser bra ut kan du ju använda det men eftersom det är en så pass lite yta kostar det inte så mycket extra med nya plintar.

Gör det ordentligt från början så slipper du fundera framöver.
Du skrev 20 cm mellan däck och dörr. Finns det något mellanrum mellan däck och mark eller är 20 cm allt du har att jobba med?

Om vi utgår ifrån drygt 20 cm mellan dörr och mark:

Med 260 cm ut från huset skulle du klara dig med en bärlina i väggen och en plintrad  ( 4 st i linje med huset) 225 cm ut. Gräv ner plintarna så att de sticker upp 1-2 cm. Du kan sen lägga en 45x 145 regel direkt i stolpfästet (9cm brett) + en
extra bit av samma regelvirke. Bör bli de två yttre plintarna om du skarvar enligt nedanstående. Lägg en 2cm distans mellan plint och balk.
Bredden skulle vara 7,6 m vilket innebär att du måste skarva reglarna. I den plint  du måste skarva två reglar i behöver du ingen extra bit. Med andra ord, reglarnas sidor möter varandra.
Då får du 90 mm i bredd. Mellan väggens bärlina och yttre regeln fäster du tvärgående 45x145 reglar med 50-60cm mellanrum. Den sista biten ut till 260 blir ca 25 cm. Såga till 22 cm bitar av 45 x 145 virket ock spika innifrån med 3 st 4" spik. Spänn fast med en kraftig skruvtving så blir det inga problem. Dyra alternativet till spikning innifrån är balkskor.
På utsidan av dessa bitarna (kortlingar) kan du sedan skruva liggande trall för att dölja insyn under däcket.
Vill du inte ha trall utan samma regelvirke längst ut kortar du bara ner kortlingarna så det passar längst ut.

Du bör nu få plats med en 28 mm trall.

 
Om du absolut vill ha kvar dina bjälkar kan man behandla dom med linolje/terpentin blandning 50/50. Dränk in dom rejält i flera omgångar. Detta kan man köpa på byggmax till en rimlig kostnad. Se till att dom inte är fuktiga innan bara.
/CC
 
Erik.hstad skrev:
Om jag inte fäster en bärlina i huset. Går det bra att ha en plintrad en bit ut från grunden? Hur många plintar behöver jag inhandla?

Tack för svaren
Du kan ha en plintrad t ex 30 cm från grunden och den andra 30 cm från andra sidan (som ante skrev). Om du använder de dimensioner han föreslog blir det inga problem om du sätter fem plintar per rad och fördelar dessa jämnt, fyra funkar nog också men är lite knappt tycker jag. Exempelvis kan du med fem plintar sätta den första plinten 75 cm in och sedan ha 150 cm mellan plintarna, eller 50 in och sedan 165,5.
 
Hej hopp.
Kan ingenting om altanbygge..
så vänder mig till Er alla experter

Kan man göra så här som min illustration visar eller är det överjobbat?
ska man lösa det på enklare sätt?

Underarbete - fiberduk och grus som gäller eller?
Vilken typ av plint är att rekomendera?
Är dimensionerna på bärlinor och regelverk bra eller överdrivna?
Vad för trall kan rekomenderas?

Tackar för svar
 
  • trdck2_001.JPG
Sätt trallen åt adra hållet så slipper du skarvar. Hursomhelst ska inte alla skarvar ligga på samma regel. Reglar räcker att sätta cc60 och bärlinor max cc1200 oavsett dimension kan man säga generellt.
/CC
 
Benganman skrev:
Kan man göra så här som min illustration visar eller är det överjobbat?
ska man lösa det på enklare sätt?

Underarbete - fiberduk och grus som gäller eller?
Vilken typ av plint är att rekomendera?
Är dimensionerna på bärlinor och regelverk bra eller överdrivna?
Vad för trall kan rekomenderas?

Tackar för svar
Typiskt bra standardkonstruktion. Om det inte bygger för mycket på höjden så är det rätt väg att gå. Hur högt över marken vill du upp?

Fiberduk och grus håller ogräset borta. Om altanen inte är nära marken är det lite överarbetat, men ok.

Bra dimension på bärlina. Själv har jag 45x145 på reglar men med ditt avstånd mellan bärlinorna funkar 45x120 lika bra.

Jag tycker du ska sätta fyra plintar per bärlina.

Om du ska ha altanen nära mark och inte bor allt för långt upp i Sverige kan du köra med färdiggjutna plintar vilket blir enklast. Finns med justerbar balksko och då blir det superenkelt att få det hela i våg och på rätt höjd.

Välj 28x95 eller 28x120mm trall, så får du ett stabilt golv. Då kan du sätta reglarna cc50 eller tom cc60 utan problem.
 
Kommer att ligga ligga skapligt nära marknivå, antagligen så att konstruktionen får grävas ner till viss del. På nått sätt känns det bättre o säkrare med plintar.
 
chris47 skrev:
Sätt trallen åt adra hållet så slipper du skarvar. Hursomhelst ska inte alla skarvar ligga på samma regel. Reglar räcker att sätta cc60 och bärlinor max cc1200 oavsett dimension kan man säga generellt.
/CC
Men inte behöver man sätta bärlinorna så tätt som 1,20? Med hans dimensioner är ju 1,50 helt ok och med 45x145 kan man köra över 2m utan problem.

Riktningen på trallen är ju en smaksak. Själv så tycker jag att trallen blir snyggast om den går parallellt med huset, oftast den längsta sidan. Men, smaken varierar...
 
Benganman skrev:
Kommer att ligga ligga skapligt nära marknivå, antagligen så att konstruktionen får grävas ner till viss del. På nått sätt känns det bättre o säkrare med plintar.
Finns en tråd där vi diskuterat altandäck nära mark där man sätter bärlinor och reglar i samma nivå för att det inte ska bygga så mycket. Dock är ditt sätt enklare att sätta upp, stabilare och billigare (inga balkskor) - men med ökad höjd dock.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=7957
 
Ett estetiskt tips: Om du väljer 28x95 trall kan du lägga en 28x120 ram runt hela däcket. Tycker personligen däcket ser "avslutat" ut och ger ett snyggt helhetsintryck. Det kräver ju en del extra arbete eftersom det måste finnas regelvirke undertill för både ramen och 28x95 trallen vid ändarna (där ramen går tvärs med trallvirket). Oftast räcker det med en ytterliggare regelstomme förskjuten innåt så att större delen lämnas för trallvirkets ändar. Modifierade din skiss där du kan se de extra reglarnas placering. Bara ett förslag... ;)

Det är helt klart värt arbetet.

En ytterliggare fördel förutom utseendet är att det kan uppstå ett behov av åtkomst till husgrunden, tex vid målning. Då är det bara att skruva av rambiten.
 
  • trdck2_001b.jpg
Erik.hstad skrev:
Vad ska man ha för cc på reglarna när man lägger 20mm trall?
Tänker köra med 45x145 reglar.
20mm har jag nog aldrig stött på, men för 22mm vanlig trall rekommenderas max cc40.
 
Ja, du kommer innanför regeln men det är inga problem.

Om du gör som Dalle skrev så kommer du få ca 30cm mellan vägg och närmsta regel.
Såga bitar (motsvarande avståndet + någon mm extra) av samma regelvirke som regeln (45x145). Om biten blir något större kommer den kila fast sig kanon. Slå ner med hammare bara.

Alternativ 1: När väl regeln är på plats i plintarna kan du enkelt spika fast bitarna genom regeln. Ta 2-3 st 4" spik till varje bit.
Se till att överkanten kommer i samma höjd som regelns överkant.

När dessa är på plats kan du fortsätta med resten av dina långa tvärgående reglar som du nu skall fästa med balkskor.

Alternativ 2: Innan du fäster regeln i plintarna mäter du ut var du skall ha dina tvärgående reglar. Därefter fäster du dina småbitar med balkskor. Sen fäster du regeln i plintarna.
 
Benganman skrev:
Hej hopp.
Kan ingenting om altanbygge..
så vänder mig till Er alla experter

Kan man göra så här som min illustration visar eller är det överjobbat?
ska man lösa det på enklare sätt?

Underarbete - fiberduk och grus som gäller eller?
Vilken typ av plint är att rekomendera?
Är dimensionerna på bärlinor och regelverk bra eller överdrivna?
Vad för trall kan rekomenderas?

Tackar för svar
Hej,
Håller på att planera ett trädäck.
Skulle vilja veta du för ritprogram du har använt ,jag tycker det ser bra ut som arbetsritning..
Tackar på förhand
Nils
Tackar på för hand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.