Pongu skrev:
Själv försöker jag minska antalet plintar och laborerar därför med grövre bärlinor och golvbjälkar. Det finns en ca 45 min lång film på Byggmax hemsida där de bygger en rätt enkel och ekonomisk altan. Titta på den!

Vill man komma ner lågt med altanen kan man ju som sagt använda balkskor för att hänga in bärlinorna i ramen.

/Pontus
Hej Pontus.

Har kikat på filmen och det verkar ju som ett ganska snabbt sätt att bygga en rätt snygg altan.
Funderar dock på ett par saker och hoppas du eller någon annan har nåt att bidra med:

1. Infästningen av mitten och främre bärlinan görs i filmen med fransk skruv i stolparna, dvs den hänger utan vertikalt stöd...borde det inte vara bättre att jacka ur i stolpen? Hur påverkas stabiliteten efter några år?

2. Golvreglarna på balkskor har jag funderat på då jag inte kan bygga så mycket på höjden (skulle annars lagt reglar över bärlina)
Är balkskoinfästningen stadig och funkar dimensioneringstabellerna med den lösningen?

3. Är det bättre med balkskor än att ta tex en stödregel 2x2 som skruvas längs "bärlina" och golvreglar läggs upp på?
 
Hej!

Jag överlåter med varm hand frågan till mer erfarna byggare, men gör ett försök:

1. Jag håller med! Jag spikade ihop två 45x95 med lim emellan och gjorde den ena kortare så det blev ett urtag. Man kan också jacka ur en 95x95. Men Byggmax beskrivning är ju enklare. Jag skulle tro att det fungerar bra, även i längden. Man kan ju också använda två vagnsbultar istället för franska, så får man en mycket stark infästning.

2. Kan inte svara säkert på frågan om dimensioneringen, men jag TROR inte det ska göra någon större skillnad. Balkskoinfästning är mycket stabilt. Mina bärlinor sitter i balskor på ett par ställen. Litar du inte på beslagsskruvarna kan du fästa med ett par franska träskruvar om du väljer balkskor med större hål.

3. Jag tror det blir styvare och betydligt hållbarare i längden med balkskor. De kostar 8,90kr stycket, så det blir inga enorma pengar i sammanhanget.
 
Tack för svar, Jo nog håller säkert balkskolösningen ett bra tag, den gamla altanen på huset har stått i snart 30 år men balkskorna på reglarna har faktiskt börjat ge sig och hänger något, dessa är spikade. Däremot är de infästningar som hänger på bärläkt intakta så det blir nog den lösningen för min del på det ställe jag inte har plats att ha bärlinan under reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.