Vi har länge funderat på om vi ska ha stenlagd uteplats eller trädäck. Trä är ju mycke trevligare att gå på men vi är inte intresserade av att behöva tvätta & olja det vart år. Dessutom tycker vi inte färgen ett vanligt tryckt tralldäck får efter ett par år passar med huset. Kan ceder eller lärk passa oss? Finns det andra alternativ? Är det någon som har prisuppfattning vad 80 kvm ceder eller lärk kan kosta i material om man bygger själv?

Mvh M
 
Smacker skrev:
Vi har länge funderat på om vi ska ha stenlagd uteplats eller trädäck. Trä är ju mycke trevligare att gå på men vi är inte intresserade av att behöva tvätta & olja det vart år. Dessutom tycker vi inte färgen ett vanligt tryckt tralldäck får efter ett par år passar med huset. Kan ceder eller lärk passa oss? Finns det andra alternativ? Är det någon som har prisuppfattning vad 80 kvm ceder eller lärk kan kosta i material om man bygger själv?

Mvh M
Hm,

Jag har inte siffrorna i färskt minne, men runt 50kkr känns bekant för ett lärkdäck med 45x220/45x195 i regelverk och lite trappor, räcke och annat plock.

Vad gäller tvätta/olja och färg - vilken färg talar vi om, och inom vilken tidsrymd? Tryck virke blir ju grått med tiden - tämligen snarlikt lärkträ, fast lärk grånar snabbare (jag antar att ceder blir grått också med tiden). Dessutom så blir däcket åtminstone smutsigt, och påväxt verkar ske lite olika beroende på var man bor. Här på västkusten verkar allt trä få svartmögel så det blir årlig tvätt...
Skall man behålla träfärg så får man vackert behandla på något sätt - vi oljar varje år - typ två gånger. Tjärolja.från Dalfrid använder vi med gott resultat, dessutom luktar det trevligt. Alternativet är någon form av grå nyans, och då kan ju jag tycka att det spelar ingen kvitta vilket trä man har - grått som grått.
 
Jag hade satsat på sten, ofta gratis plattor på blocket, och det är underhållsfritt.
Så här gjorde vi utanför vårt växthus
 
  • DSC02536.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02538.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg den i tryckat och SÅPA in den! :cool:
1/4 såpa & 3/4 vatten, använd dej av en ogrässpruta och fördela rikligt efter att först ha vattnat in hela altanen. Låt dra in efter första gången och lägg på en andra gång.

Håller helt med "pero" att träet i slutändan blir grått och att det i slutändan syns ganska lite vilket virke du använt dej av. ;)

Jag har nu såpat in mittt trädäck 2ggr under föregående år och är helnöjd med resultatet!!!
Blir mjukt & behagligt att gå på och det har fått en fin "silvergrå" lyster.
 
  • DSC00273.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pero skrev:
Hm,

Jag har inte siffrorna i färskt minne, men runt 50kkr känns bekant för ett lärkdäck med 45x220/45x195 i regelverk och lite trappor, räcke och annat plock.

Vad gäller tvätta/olja och färg - vilken färg talar vi om, och inom vilken tidsrymd? Tryck virke blir ju grått med tiden - tämligen snarlikt lärkträ, fast lärk grånar snabbare (jag antar att ceder blir grått också med tiden). Dessutom så blir däcket åtminstone smutsigt, och påväxt verkar ske lite olika beroende på var man bor. Här på västkusten verkar allt trä få svartmögel så det blir årlig tvätt...
Skall man behålla träfärg så får man vackert behandla på något sätt - vi oljar varje år - typ två gånger. Tjärolja.från Dalfrid använder vi med gott resultat, dessutom luktar det trevligt. Alternativet är någon form av grå nyans, och då kan ju jag tycka att det spelar ingen kvitta vilket trä man har - grått som grått.
Ok... Då är det nog sten vi ska ha... Om trät blir gråaktigt skulle de väl vara helt okej men många tralldäck man ser är ju bruna & de skulle inte passa in hos oss.

Tack för svar
 
Mixar´n skrev:
Bygg den i tryckat och SÅPA in den! :cool:
1/4 såpa & 3/4 vatten, använd dej av en ogrässpruta och fördela rikligt efter att först ha vattnat in hela altanen. Låt dra in efter första gången och lägg på en andra gång.

Håller helt med "pero" att träet i slutändan blir grått och att det i slutändan syns ganska lite vilket virke du använt dej av. ;)

Jag har nu såpat in mittt trädäck 2ggr under föregående år och är helnöjd med resultatet!!!
Blir mjukt & behagligt att gå på och det har fått en fin "silvergrå" lyster.
Ditt däck ser riktigt snyggt ut. Hur gammalt är det?
 
Tack!
Det blev klart 2008-07-01 , men jag har redan fått till den nyans jag ville ha.
Jag tror dock att fotot jag använde i din tråd, visar däcket endast insåpat 1 gång.
Det är är endast ribborna i räcket som inte är i tryckat, du ser fler bilder i min tråd som ligger några steg under din.
:D Det är alltid roligt att sätta "griller" i huvvet på folk som ska välja material till sin altan :D

Lycka till, det kommer säkert att bli bra vad du än väljer. // mixar´n
 
LotusV8 skrev:
Jag hade satsat på sten, ofta gratis plattor på blocket, och det är underhållsfritt.
Så här gjorde vi utanför vårt växthus
Väldigt snyggt med den brutna symetrin. Bra exempel på hur man, med lite fantasi, kan göra underverk med små medel (och mycket svett).

Kudos :)
 
Hmmm.... Jag hitta Karai & Cumaro nu. Det var ju verkligen sjukt snyggt. Sånt vill jag ha. Om det går att lösa för en vettig slant dvs... Någon som vet vad sånt brukar kosta per löpmeter???
 
nanowire skrev:
Väldigt snyggt med den brutna symetrin. Bra exempel på hur man, med lite fantasi, kan göra underverk med små medel (och mycket svett).

Kudos :)
Mycket bra exempel!!! Grattis till den vackra golvet och omgivningen som det passar så bra till :). Värt all svett när man får så lyckad resultat :).
gaia
 
Hej ! Cumaru trall. denna trall kommer att gråna som allt trä gör. Att använda sig av Ceder,är nog inget bra.
 
  • Patriks Altan juni -08 040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi bestämt oss för att köra med vanligt tryckt virke... Däcket blir ca: 86 m2. Nu kommer jag då till konstruktionen... Har kollat runt lite på nätet & här på forumet & fått en ganska klar bild av hur det ska byggas men några frågetecken återstår. Har väl tänkt mig att man kör bärlinor i 195x45 & golvbjälkarna 145x45 samt 145x34 trall. Har suttit hela kvällen & funderat på hur man ska placera plintarna. Kolla gärna på bilderna ni som är proffs på sånt här & föreslå hur jag skall placera plintarna.

Mvh & tack för alla tips

/matte
 
  • tradack1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tradack2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Smacker.

Skall bygga en liknande altan till våren.
Vilken uppskattad kostad har du för rubbet?

Mvh Modewski
 
modewski skrev:
Hej Smacker.

Skall bygga en liknande altan till våren.
Vilken uppskattad kostad har du för rubbet?

Mvh Modewski
Hej!

Jag har inte kommit så långt än. Jag måste veta hur jag ska placera plintarna & bärlinorna innan jag kan begära in offerter. Återkommer när jag vet prislappen på materialet.

/matte
 
Smacker skrev:
Nu har vi bestämt oss för att köra med vanligt tryckt virke... Däcket blir ca: 86 m2. Nu kommer jag då till konstruktionen... Har kollat runt lite på nätet & här på forumet & fått en ganska klar bild av hur det ska byggas men några frågetecken återstår. Har väl tänkt mig att man kör bärlinor i 195x45 & golvbjälkarna 145x45 samt 145x34 trall. Har suttit hela kvällen & funderat på hur man ska placera plintarna. Kolla gärna på bilderna ni som är proffs på sånt här & föreslå hur jag skall placera plintarna.

Mvh & tack för alla tips

/matte
Vi har ett liknande utseende och valde att dela upp däcket längs långa sidan i "fack" avdelade med en bredare trallbräda (145 tror jag). Tre fack blev det där mittenfacket har tvärgående trall (gentemot husväggen) och de andra facken vinklade brädor i typ +/-40 grader. (I ascii såhär: /-\)
Snyggare tycker vi eftersom det bryter upp golvet i st f att ha ca 15 meter tvärliggande trall - käns lite "långrandigt" om man säger så. Dessutom fick vi ut endast hela trall - inga skarvar alltså, och avbrytningen med en bredare bräda ger ett lugnt intryck.

Historiska bilder finns här: http://altanbygge.blogsome.com/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.