Jag tycker att man går in i diskussionen från fel håll. Det här med att jäklas kanske mest beror på vems ögon man ser med, eller vem som var först med att säga det.

Själv har jag sett så många ställen som blivit helt förstörd för att man fått någon mani på att rensa en skogsdunge runt/vid huset.

Men det är givetvis upp till var och en tycka.

Prata med grannen utan inställningen att om han säger nej så gör han/ hon det för att jävlas. Då i slutändan kanske man komma fram till att ni jävlas själva.

Dessutom så borde risken vara mindre att man låser sig vid ett beslut av princip.

I många fall så är det så att man sparat en bit skog vid hus för trevnad skull.

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
saturnus skrev:
inleder Du samtal med grannen, går det inte senare att prova med Round Up
Bra råd...

Om det skulle komma någon in på detta forumet och säga att grannen dödat mina träd (oavsett sätt), vad skulle du ge den får 'råd'?

(Ja, det kasnke var en dum fråga ;) )

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Redigerat:
jokomoko skrev:
Jag kunde gissa det. Och när blev Byggforum en sajt där man tipsar hur man undgår kriminell verksamhet?

Vi kanske ska tipsa om hur man bäst bränner ner granngården utan att bli upptäckt också.
charta77 skrev:
Bra råd...

Om det skulle komma någon in på detta forumet och säga att grannen dödat mina träd (oavsett sätt), vad skulle du ge den får 'råd'?
Men kan man inte få skämta lite? Det är väl ingen som på allvar tror att saturnus förespråkar Round Up behandling av grannträdet.
 
Alfredo skrev:
Men kan man inte få skämta lite? Det är väl ingen som på allvar tror att saturnus förespråkar Round Up behandling av grannträdet.
Nu tror/hoppas jag också att det var menat som skämt denna gång, men jag ville ändå "skriva av mig". Anledningen är min frustration då det ibland tycks råda fullständig normlöshet vad gäller grundläggande begrepp om vad som är "Mitt och Ditt" även i detta eminenta Byggforum. Det har funnits trådar här, där det helt klart inte var avsett som ett skämt att använda t.ex round-up hos grannen, för att utsikten "inte passar".
 
jokomoko skrev:
Anledningen är min frustration då det ibland tycks råda fullständig normlöshet vad gäller grundläggande begrepp om vad som är "Mitt och Ditt" även i detta eminenta Byggforum.
Om du byter ut ordet "ibland" till "vid sällsynta tillfällen" håller jag med dig.;) Nästan undantagslöst tycker jag att nivån här är mycket seriös med oerhört många kunniga människor som osjälviskt hjälper varandra. Att sen folk "skämtar till" det ibland tycker jag tillför ett extra värde. Visst, jag "går" jag primärt hit för "byggkunskap" men att jag då och då får mig ett gott skratt är definitivt en extra bonus för mig.

Nog om detta, jag vill inte skapa någon meningslös debatt och i sak håller jag naturligtvis med dig; man ska inte ge sig på andras träd!
 
steve5432 skrev:
Jag har viss erfarenhet av skogsvård och anser att man här bör gallra dels för att främja skogen att utvecklas normalt, sen borde granen tas bort då den hotar samtliga fastigheter samt luftledningar för el och tele.

Någon som har tips? Jag har givetvis redan tänkt på att bara fälla de mest kritiska träden, och sen ta eventuella skadeståndsanspråk och stämningar den vägen, men föredrar givetvis att hitta en fredligare lösning.
Om du bara knatar in på grannens mark och tar ner de träd som du tycker skall ner så förutsätter jag att du tycker det är ok att grannen kommer in på din tomt och tar ner de träd han tycker skall ner, eller gräver upp gamla blommor i dina rabatter som han tycker borde väck, för han har viss erfarenhet av trädgårdsarbete och anser att din trädgård skulle må bra av detta.

Om du inte vill ha denna hjälp av grannen tycker jag att du skall låta han sköta sin skog som han vill.

Och granen som hotar fastigheter el, och tele. Om den lutar, är död och därmed finns uppenbar risk att den kommer att falla och skada ditt hus så kan du ju påpeka detta för grannen, då borde han ta ner den, är granen frisk och stått tills nu borde den ju kunna stå ett tag till utan risk.
Om elbolaget eller televerket finner att denna gran är en fara för deras ledningar kommer dom att se till att granen kommer att fällas, i alla fall elbolagen brukar va snabba på sånt.
 
charta77 skrev:
Jag tycker att man går in i diskussionen från fel håll. Det här med att jäklas kanske mest beror på vems ögon man ser med, eller vem som var först med att säga det.

Själv har jag sett så många ställen som blivit helt förstörd för att man fått någon mani på att rensa en skogsdunge runt/vid huset.
Fastighetsägaren kring vårt fritidshus har lämnat dungar kvar runt vår tomt när man gjort avverkningar för att vi ska få fortsatt skyddat läge för vind och insyn. Och det blir alldeles utmärkt även för honom då han kan hänvisa till att det sparats som biotopskydd, dvs vi får en vinna/vinna lösning.
Och man ska aldrig ge sig in och röja/gallra eller ta ned träd på grannens mark för det blir nästan alltid problem i efterhand. Det man idag tycker kan vara en igenväxt och illa sköt skogsområde/dunge kan bli idylliskt efter första röjningen och sedan lite gallring om det är lövskog.
 
jokomoko skrev:
Och du ville säga vaddå??
att det fanns ett tidigare dokumenterat ärende hos fjärdingsman, som kunde tydas till förgiftning kring brunnen, men förblev ouppklarat....är man då lite "lurig" kan man fortsätta här......
 
Oj vilken debatt som blossade upp här :)

För det första har jag inga som helst problem med ditt och mitt, och skulle absolut inte uppskatta om grannen knallade in på min tomt och högg ner ett träd mitt på tomten som vare sig störde honom eller någon annan.

Det jag däremot har svårare för när folk ställer upp diverse lekparker, höga träd och vad man nu kan komma på som uppenbart stör eller används som redskap för att "förarga" eller "hetsa".

Ett exempel på vad jag stör mig på, jag säger till grannen att han inte ska gasa och burna med sin bil precis utanför mitt hus. Istället för att respektera mitt påpekande burnar grannen ännu värre och ännu oftare.

Men som jag vet så är det lite eller nget man kan göra åt det, man får helt enkelt härda ut. I detta fallet får väl min dotter komma hem till oss när det blåser och stormar för hon vågar helt enkelt inte vara i huset pga denna stora granen. Kalla henne gärna tokig, men jag tycker det är fel att man skall behöva leva med detta utan att ha någon att vända sig till som kan kommendera markägaren att ta väck trädet, när dialog och vädjan har misslyckats.

Sunt förnuft borde få råda, men när det misslyckas är man ofta ganska rättslös....

/S
 
Staffans2000
Det är helt enkelt för att: Ditt sunda förnuft är inte = alla andras sunda förnuft.

Undantaget mig själv naturligtvis!!!!

Hälsningar: Staffan Den förnuftige.
 
Jag håller med tidigare råd att ta en öppen diskussion med grannen utan att blanda in eventuell tidigare strider. Ni är nyinflyttade och har inget att göra med vad som hänt eller sagts tidigare. Erbjud er att ta ner träden och samtidigt ge en en ekonomisk kompensation som är tillräcklig för att gammalt groll ska bli ointressant.

Jag har en bekant som flyttade in i ett hus där det pågått strid bland grannarna under en lång tid om ett antal höga träd som skymde sikten/solen, men ägaren till marken ville inte ta ner träden. Min bekant erbjöd sig att ta ner träden och betala för virkespriset + lite till. Efter att ha försäkrat att de inte gjorde det på uppdrag av andra grannar eller gammalt groll så köpte hon dealen och alla var nöjda och glada.

Så det kanske är en prestigefråga och fortsätter man på den inslagna vägen så hjälper kanske inga argument i världen, men om man är öppen och erbjuder en attraktiv lösning för grannen så kanske det löser sig. Man ska aldrig underskatta vad ett vänligt initiativ och kanske också lite pengar kan ha för verkan;)
 
Och vid första dialogen vara lite försiktig med en massa olika förslag. Beskriv lite de problem som ni har och be fastighetsägaren fundera på om det går att lösa på något sätt, samt att ni är mycket villiga att hjälpa till och även ekonomiskt om de skulle behövas.
 
Som alla säger, gå försiktigt fram.

Finns för många exempel på grannosämjor som startat av att den ny grannen vet bäst hur saker och ting skall skötas.
Har ett exempel inte långt härifrån, där den nye grannen tvingade fram ett möte om vägen, och läste högt ur lagboken och talade om hur det skulle vara, istället för att ta det lite lugnt och ta reda på hur det gick till innan.
Den vägstumpen är idag hemsk att köra på, för ingen vill av princip göra något med vägen.

Samma risk finns här, om man går och talar om för grannen att din skog behöver skötas, och granen måste ner. Och har inställningen att om han är tveksam eller inte vill göra något så gör han det bara för att djävlas.
Fundera på hur grannen uppfattar att man klagar på hans skog, han kanske tror att ni gör det bara för att djävlas och ställa till med bekymmer för honom.

Sen att han inte vill att ni går in på hans mark och tar ner träd kan ha att göra med ansvarsfrågan vid ev olyckor. Tror att det är han som står som ansvarig om det skulle hända en olycka.
 
steve5432 skrev:
Det jag däremot har svårare för när folk ställer upp diverse lekparker, höga träd och vad man nu kan komma på som uppenbart stör eller används som redskap för att "förarga" eller "hetsa".
Det är ju uppenbarligen inte fallet här.
 
Om granen står nära luftledningar och nära bostadshus då kan det vara knepigt och fälla ett stort träd. Erbjud dig att stå för kostnaden att anlita en profesionell trädfällare samt att ta hand om alla grenar som blir resultatet av fällningen. Det kan handla om tusentals kronor men det kan vara värt detta. Det andra är att låta elbolaget stå för kostnaden med fällningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.