Staffans2000
Hej gott folk!
Varför gå omkring och tänka åt andra?
Gillar din granne inte dina träd, får han ta initsiativet själv och prata med dig. Ogillar han träden, men ändå inte säger något, är det hans problem - inte ditt!!

I detta och liknande fall kan rädslan för att inte vara till lags skapa mera problem än det löser.
Detta gäller förutsatt att din granne är myndig och ej är satt under förmyndare, dvs. är vid sunda vätskor.

Mitt tips är: när man har att göra med folk, bör utgångspunkten vara att de klarar av att tänka själva och ta hand om sina egna liv, UTAN min vägledning.

Med vänliga hälsningar: Staffan
 
ridax skrev:
Nu har jag läst om så många grannfejder med träd hit och träd dit så jag har börjat fundera... Jag har några björkar på tomten som står ganska nära grannen. Grannen har inte på något sätt sagt något eller klagat, men hade jag varit i grannens situation så hade jag tyckt att björkarna börjat bli lite väl stora och tagit bort det mesta av solen (men jag hade nog inte klagat högljutt heller). Vi har ingen närmare kontakt med grannen, men är inte på något sätt på kant med dem heller.

Vad tycker ni att man skall göra? Skall man någon gång när man stöter på varandra vid trädgårdssysslorna fråga om träden stör och om de skulle vilja göra något åt dem? Och hur tycker ni i så fall att man skulle göra med kostnaden för att ta ner träden? Det är mina träd, men jag störs inte alls av dem. Borde jag stå för kostnaden ifall grannen skulle uppskatta om de togs ner, skulle vi dela på kostnaden eller skulle grannen ta kostnaden? Vad tycker ni är rättvist? Någon som vet ungefär hur mycket det kostar att ta ner en stor björk i stadsmiljö (som får fällas från toppen i mindre bitar)?
Som du själv säger....Fråga om han störs av dom... Prata med grannen för guds skull, är han positiv och normal så... Grannen kanske har funderat på att prata med dej, men inte velat stöta sig med dej. Man kan hjälpas åt oxo, kanske har grannen kontakter? Eller om han vill ha björkved till öppnaspisen eller nån annan granne för den delen osv... det löser sig om man har en öppen o rak diskussion.

En bil med kran kostar runt 600-1000kr timmen beroende på hur högt/långt
 
Jag har ingen fejd, men en fråga: ett av grannens träd föll in på vår tomt (ett litet träd). Grannen är i princip "aldrig" där, och går ej att nå via telefon.
Jag lade in trädet på hans tomt, så jag kom att klippa gräset därunder - det är väl ok...?
 
B
ja.. det tycker jag verkligen

vi hade träd som hade fått växa sig lite väl stora när vi tog över huset, grannarna hade kapat av trädet jäms med tomgränsen (helt ok, det får man göra!) och de sa inte så mycket men blev väldigt glada när vi fick ner träden... träd växer, de måste klippas, beskäras osv... något jag blev förvånad över hur lite det sker "i stan", tyvärr fick vi ta ner många fler träd som helt enkelt blivit för stora, det är bara att göra och låta andra mindre träd få plats och växa...

oftast går det fälla träd utan att gå uppifrån, även om man inte tror det.. de som kan fälla träd kan ofta lägga ner dem på en bestämd linje... (kilar, vajraro osv..)
 
Ja att tänka åt andra är inte så lätt, bättre att fråga.

Vi har en liknande situation med skillnaden att två stora björkar står vid gränsen på grannens sida. Vi vill gärna att de tar bort dem så vi får in mer ljus i huset eftersom de med tiden blivit lite väl höga. Eftersom vi skall ha ut någon som tar ner lite andra träd så frågade jag grannen om vi inte kunde få ta bort deras träd ockå.

Svaret var att det inte spelade någon roll men ville vi ha bort dem så fick vi stå för kalaset. Helt OK tyckte vi eftersom det är vi som störs av träden. Efter några dagar kom grannen igen och sa att de tänkt på saken och naturligtvis skulle vi dela på kostnaden.

- Så enkelt kan det vara om man frågar istället för att gissa.
 
Jag kan möjligen tycka att den som har träden på sin tomt äger problemet d v s det kan verka lite sniket att föreslå att grannen ska bekosta hela eller delar av fällningen även om hon / han gärna vill att träden tas ner. Om sedan grannen är så angelägen att man får erbjudande om sponsring så är det väl bara att vara tacksam.

Som någon påpekade: Träd blir inte mindre med tiden.

Förr eller senare måste man ändå hantera problemet med eller utan grannens eventuella bidrag.

Jag var med om en liknande situation där ett träd började hänga in över grannens uthus.

Första frågan blev om han ville att trädet skulle tas ner och det ville han ju. Sedan föreslog jag fyra alternativ:

1) Jag tar ned trädet (med vinschar m m så att det går åt rätt håll).

2) Jag bekostar fällning av trädet och tar då dit ett proffs med rätt försäkringar etc.

3) Han tar själv ner trädet och jag tar reda på det efteråt (om han inte vill ha veden)

4) Något annat sätt som grannen föreslår

Han valde alternativ 3 och nu kommer vi tillsammans att ta ner ytterligare ett par träd som håller på att växa sig för stora längs gränsen.

Det här var naturligtvis ett mer påtagligt problem än lite för mycket skugga och det var nog helt klart min sak att fixa detta. Med snäll granne (som har motorsåg) löste det sig dock ändå.

Det viktigaste är nog att prata med varandra och lägga fram det hela på ett vänligt sätt. Det verkar lätt kunna bli konflikter om träd.
 
B
ja.. därför är det bäst att "alla" håller träden i skick (klipper regelbundet) så blir de inte stora och man får problem...

man vill ju kunna sova lungt även när det stormar.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.