lars_stefan_axelsson skrev:
Vilket fick mig att titta på mina denyhosts-loggar (som alltså gör ssh-blockering). Jag har haft i genomsnitt nästan exakt 20 blockerade adresser per dygn de senaste fyra veckorna. (Så jag ökade min blockeringstid till 6 månader... Var några år sedan jag tittade på detta senast...)
Varför 6 månader? Jag blockar permanent.
 
Eftersom IP-adresser köps och säljs kan det bli problem om det blocket framöver säljs till en svensk mobiloperatör och du plötsligt inte kommer in med mobilen.

Hackarna byter ändå IP-adress rätt ofta så att blockera den länge kommer bara att göra blocklistan större och större utan att det ger nåt mervärde.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Modemet har ingen säkerhet alls. Din switch ska kopplas in efter routern, annars blir det tokigt.
Jag skulle vilja flytta den trådlösa routern till annan del av huset. Då kan jag tyvärr inte returnera till switch i skåp för inkommande fiber. Kan jag använda den gamla routern och stänga av den trådlösa delen och sedan koppla in en trådlös router? Eller bör jag ha den nya trådlösa routern i skåpet och sedan sätta förstärkare/accesspunkter på andra platser i huset?
Det är mina äppleskruttar som har svårt att behålla kontakten, övriga produkter som Smart-TV, Soundbridge mm håller igång utan störningar. Kanske dags att antingen slänga äpplena på komposten eller gå över heltäckande äpple?
 
Du kan köpa en trådlös router och konfigurera den som en accesspunkt, alltså stänga av DHCP, NAT, mm.
Du behöver inte stänga av trådlösa delen i nuvarande router om det inte blir störningar ihop med den nya.
 
peternicklas
Nerre skrev:
Ja. Med korrigeringen att den andra "trådlösa routern" du kopplar in ska konfigureras som en accesspunkt.

Se det här inlägget som jag skrev i en annan tråd:
[länk]
Jag hade nog tittat på accesspunkter som sätts direkt i ett eluttag, de tar lite mindre plats och behöver inte konfigureras lika mycket. TP-LINK har en TL-WR710N som även kan användas som router, lämplig vid t.ex. resa. Mycket enkel att använda. Denna klarar dock bara 150 Mbps men det finns de som klarar högre hastigheter.
 
peternicklas
Kjell_G skrev:
Jag skulle vilja flytta den trådlösa routern till annan del av huset. Då kan jag tyvärr inte returnera till switch i skåp för inkommande fiber. Kan jag använda den gamla routern och stänga av den trådlösa delen och sedan koppla in en trådlös router? Eller bör jag ha den nya trådlösa routern i skåpet och sedan sätta förstärkare/accesspunkter på andra platser i huset?
Det är mina äppleskruttar som har svårt att behålla kontakten, övriga produkter som Smart-TV, Soundbridge mm håller igång utan störningar. Kanske dags att antingen slänga äpplena på komposten eller gå över heltäckande äpple?
Jag hade nog satsat på ett rent system, t.ex. utan äpplena. Du får lite mer frihet med Androidbaserade produkter.
 
peternicklas skrev:
Jag hade nog tittat på accesspunkter som sätts direkt i ett eluttag, de tar lite mindre plats och behöver inte konfigureras lika mycket. TP-LINK har en TL-WR710N som även kan användas som router, lämplig vid t.ex. resa. Mycket enkel att använda. Denna klarar dock bara 150 Mbps men det finns de som klarar högre hastigheter.
En TL-WR710N behöver konfigureras precis lika mycket som liknande produkter. Ska det vara en accesspunkt ska den ju helst sitta högt på väggen och relativt fritt, det är i mina ögon inte alls lämpligt med en enhet som pluggas direkt i vägguttaget.

Dessutom ska man ju ändå ha en nätverkskabel till den (för att få optimal prestanda).
 
Kjell_G skrev:
Jag skulle vilja flytta den trådlösa routern till annan del av huset. Då kan jag tyvärr inte returnera till switch i skåp för inkommande fiber. Kan jag använda den gamla routern och stänga av den trådlösa delen och sedan koppla in en trådlös router? Eller bör jag ha den nya trådlösa routern i skåpet och sedan sätta förstärkare/accesspunkter på andra platser i huset?
Det är mina äppleskruttar som har svårt att behålla kontakten, övriga produkter som Smart-TV, Soundbridge mm håller igång utan störningar. Kanske dags att antingen slänga äpplena på komposten eller gå över heltäckande äpple?


Eftersom Kjelles problem är att han inte vill dra kabel till det stället där han behöver ha en extra accesspunk så kanske en Range extender skulle kunna vara ett alternativ. Har inte använt sådan funktion så jag vet inte om alla AP's har funktionen eller om man måste köpa en speciell Range Extender pryl (vilket alla tillverkare har).
 
Vad är det som du tolkar som att Kjelle inte vill dra kabel till det stället? Jag tolkar det som att han har EN kabel dit och därmed inte kan gå "tillbaka" till centralen.
 
Nerre skrev:
Vad är det som du tolkar som att Kjelle inte vill dra kabel till det stället? Jag tolkar det som att han har EN kabel dit och därmed inte kan gå "tillbaka" till centralen.
Båda tolkningarna är nog rätt, men ni har hjälpt mig att förstå att jag kan använda kabel till accesspunkt och behålla den trådlösa i skåpet ELLER sätta den gamla routern i serie och använda som access/switch. Jag har en liten vägguttagspryl som nog är en extender TP-link det också (hade den i förrådet tidigare) men jag har inte fattat att nätverksuttaget i den är ingång, trodde det var utgång till ex TV-box eller PC:surprised:

Nåväl, efter mätning med BBK så har jag höga hastigheter på båda våningsplanen, men mina äppleprylar tappar då och då kontakten. Det var så tydligt fast jag inte tänkte på det först, att Soundbridgen spelade internetradio flera timmar i sträck medan iPad/iPhone inte funkade lika klockrent. Frugan upplever samma med sin padda, dock har hon Samsung mobil och säger sig inte märka nåt särskilt där.
 
tommib
Beroende på vad tp-linken är för pryl så kan det nog vara både och beroende på hur du konfigurerar den.
 
Det är en sån här men nätverket reagerade när jag kopplade från patchpanel till uttaget på öv och kopplade in i prylen. Alla enheter kopplades ner (även IPTV) så jag fick göra norsk reset på alltihop ;)
Nu är det igång igen men hastigheten här uppe har gått ner rejält :/ och datorn blir så klart lite segare:/
 
tommib
Då fick du nog en nätverksloop. Det innebär i korthet att man kopplar en nätverkskabel till två portar på en switch samtidigt, eller åstadkommer samma effekt t.ex. som du gjorde via wifi+trådad anslutning.
Tittar man hastigt på webhallens produktbeskrivning fungerar porten precis som du beskrev, dvs en utgång för att koppla en vanligtvis trådad produkt till trådlöst nätverk (bryggläge).
 
Du kan gå tillbaka till en switch i samma kabel om du nöjer dig med 100Mbit/s. Då kan du använda någon av dessa i båda ändar:

http://www.kjell.com/sortiment/dato...l/kontakter/ftp-utp/kabeldelare-cat-5e-p78184
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ontakter/ftp-utp/utp-kabeldelare-cat-5-p38830
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ontakter/ftp-utp/ftp-kabeldelare-cat-5-p38832

Normalt är det en nödlösning som jag inte gillar, men i det här läget kanske det är OK. Troligen har du max 100Mbit/s till internet, Alla dina trådade burkar kan vara sammankopplade med Gigabit-switchar. Alla trådlösa enheter blir begränsade till 100Mbit/s (utom när de kommunicerar med varandra), men den hastigheten brukar de ändå inte komma upp i.

Ett mer avancerat sätt att gå tillbaka i samma kabel är att använda en VLAN-switch i båda ändar. Då kan båda "kanalerna" dela på 1 Gbit/s.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.