Vill du göra det enkelt för dig och få en riktigt stabil länk kan jag rekommendera någon av Ubiquiti's radiolänkar som finns på trådlöst.se, t.ex NanoStation. Summan för två stycken blir mellan 2 - 3000 beroende på vilken man väljer.

Jag hjälpte en kompis att få tillgång till bredband genom att länka ihop två hus som låg 600m ifrån varandra med fri sikt. Använde då två NanoStations, dock bara 2,4 GHz, och det har fungerat helt utan något som helst problem i över ett år nu.

Bara att montera enheterna utvändigt på husen för bra sikt och dra in en nätverkskabel. Antenn och allt ingår i samma enhet. Strömmatning sker via samma kabel (POE). Enkelt att konfigurera och som sagt grymt stabilt.
 
100 m till garaget? Då antar jag att det inte är din tomt hela vägen dit, eller? Innebär detta att det är helt omöjligt att gräva ner en kabel?
 
nimhed skrev:
100 m till garaget? Då antar jag att det inte är din tomt hela vägen dit, eller? Innebär detta att det är helt omöjligt att gräva ner en kabel?
Jo det är egen tomt. Har dragit tomrör till garaget så det går att dra kabel också men ville kolla trådlöst alternativ ändå. Kommer ändå behöver en trådlös router i andra ändan då jag vill ha trådlöst i garaget.
 
Samma problem har jag. Dock bara 40 meter till garaget.
Satte idag upp en gammal extrarouter som jag confat som AP via WDS wireless bridge som finns inbyggt i bada mina tradlosa routrar. Dock sa var det lite lagom strul och jag har inte fatt det att fungera med krypteringen annu iaf.
Nu star den router som fungerar som AP i ett fonster med fri sikt mot garaget vilket inte ar optimalt for signalen ar lite klen inne i garaget for min X70 som har allmant dalig mottagning. Men jag kan iaf skriva detta ute i garaget :) nasta steg ar att testa om AP routern kan sta i garaget ist och fortfarande ha kontakt med huvudroutern, den har ju lite battre antenn.
Du har ju fatt en del bra tips for mer stabila losningar, men denna ar troligen billigast, bara se till att de routers du har stoder WDS. Mina har kostat totalt 1300 men da ar huvudroutern dyr iom att den har ADSL modem inbyggt.
 
Suhagg skrev:
Jo det är egen tomt. Har dragit tomrör till garaget så det går att dra kabel också men ville kolla trådlöst alternativ ändå. Kommer ändå behöver en trådlös router i andra ändan då jag vill ha trådlöst i garaget.
Om det redan finns tomrör nedgrävt, så kan det ju inte vara någon diskussion. Trådbundet till en trådlös switch i garaget. Detta blir billigast, bäst prestanda.
 
nimhed skrev:
Om det redan finns tomrör nedgrävt, så kan det ju inte vara någon diskussion. Trådbundet till en trådlös switch i garaget. Detta blir billigast, bäst prestanda.
Håller med. Mitt förslag fungerar mkt bra men trådlöst är alltid sämre än trådburet, både med avseende på prestanda och stabilitet.
 
J
Jag kör trådlöst 1400 m och det fungerar fint med vanliga gallerantenner.

Det viktiga är fri sikt.
 
John J skrev:
Jag kör trådlöst 1400 m och det fungerar fint med vanliga gallerantenner.

Det viktiga är fri sikt.
Jo, men det kan inte konkurrera med trådbundet. Det som gör det bättre i vissa fall är att det är lättare att sätta upp en trådlös förbindelse över avstånd än att gräva ned kabel - men i detta fall fanns ju rören redan dragna...;)
 
John J skrev:
Jag kör trådlöst 1400 m och det fungerar fint med vanliga gallerantenner.

Det viktiga är fri sikt.
Så har man 800m och ett enda träd i vägen så är det mer eller mindre kört?
Så känsligt?
 
Suhagg skrev:
Så har man 800m och ett enda träd i vägen så är det mer eller mindre kört?
Så känsligt?
Ja, det skulle jag vilja hävda, utan att ha provat. I alla fall om man kör med de grejerna man har råd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.