Snygg sida, men känns onödigt dyr. Alla (i princip) elgrossister säljer Teletec, slå en signal till en elektriker och be att få ett pris på ett paket. Är han schysst så kan du nog nästan hamna på halva priset (nåja, kanske inte riktigt) jämfört med länken ovan.
 
Nån som har erfarenhet av Teletec nya trådlösa larmpaket, WisDom ?
 
Tomtebo skrev:
Johan Gunverth, blir det inte kaka på kaka att larma alla fönster om man ändå har rörelsedetektor?
Det kan man tycka, men jag har då ett komplett skalskydd precis som Rena skriver. Det ger också larmklass 2 och en lägre premie.
 
Har du akustiska eller limmade glaskross då ?
 
Vad bra att det finns så många experter här som vet saker och talar om det!  ::)

T.ex. Visonics trådlösa larm PowerMax är godkända av Länsförsäkringar.
Batterier till sensorer kostar ca 50 spänn och håller i ca 5 år. Det talar om i god tid när det är dags att byta.
Det klarar tjocka betongväggar (eller vägar runt) i en stor villa.
Jag har installerat kanske 50 stycken, och har inte fått ett endaste falsklarm. Eller jo, ett men där var det ett AC-aggregat som triggade en IR. Det kunde ordnas genom att minska känsligheten.

Det tar ca 2 timmar att installera ett sådant larm i en normal villa. Jag vill påstå att det tar minst en dag att installera motsvarande trådburet larm, även om man har färdiga VP-rör.
Pris 8-10000 för en normal villa, inkl installation och allt. Då äger man själv larmet och kan koppla till vilken larmcentral man vill, alternativt till mobilen.

Så snacka inte så illa om trådlöst. :)

På tal om ämnet som tråden började med, så har statens provningsanstalt testat och kommit fram till att i genomsnitt så hinner larmet skicka sitt meddelande till larmcentralen Innan en tjuv hinner gå fram och sätta en yxa i det. Larmet ringer upp på en sekund och behöver väldigt kort tid för att skicka SIA-koden.

Mvh
Magnus, nybyggare Löddeköpinge
 
När jag pratar godkända larm så menar jag larm som är testade och certiferade av SBSC och därmed godkända av alla försäkringsbolag, inte "godkända" av någon annan godtycklig organisation som Länsförsäkringar eller moster Rut.
Priset är väl ganska normalt även för ett trådbundet larm inkl installation, då mtrl är klart billigare till ett sådant.
Uppringningen går ju ganska snabbt, även om en sekund känns lite tufft ! Det brukar nog snarare ta 10 sekunder innan meddelandet har levererats, men det är ju inte speciellt lång tid det heller.
Men det är ju upp till var och en vad man väljer, bara man känner till för och nackdelarna, problemet är väl att förespråkarna för trådlösa larm har en tendens att "glömma" nackdelarna.....
 
MrMagic, har nu tittat på Power 608 och det verkar rejält. Dock är det väldigt svårt att få tag i vettig information om kringutrustning och funktioner.

1) Har inte lyckats hitta någon GSM-sändare, finns det någon, och i så fall vad har den för beteckning och cirkapris?

2) Classic pack 608 innehåller en inomhussiren som heter "SD-15W", vad jag kan utröna saknar den batteribackup och kräver signal från centralenheten för att ljuda..? Hittar även en variant som heter BY-100 med möjlighet till 9V batteribackup, men där är det oklart om batteriet underhållsladdas eller om det måste bytas med jämna mellanrum, dessutom sägs inget om sirenen varnar vid lågt eller dåligt batteri. Finns det någon inomhussiren laddbart batteri, batterivarning och som garanterat ljuder även om centralenheten demoleras?

3) För utomhusbruk finns sirenen TL-10, där står det om reservkraftsbatteri 12V, är det laddbart? Kontrolleras batteristatus? Ljuder sirenen även om centralenheten demoleras?

4) Klarar Power 608 inte två samtidiga sirener i grundutförandet (jag har tänkt mig en inomhus och en utomhus)? I databladet står "additional supervised siren output using PC5204 power supply module", betyder det att larmet kräver en extramodul för två sirener?

5) Ingår Pclink programvara och kabel vid köp av centralenhet eller vad blir extrakostnaden? Är detta något att satsa på?
 
magnusvr, ang. Visonics PowerMax, har du möjligen länk till produktkatalog, datablad, användarmanual?

Ingår GSM-modul, om inte, pris?

Är sirenerna självgående om larmcentralen demoleras efter larm har utlösts?

Med vilket intervall övervakar centralenheten detektorerna?

Larmar larmet vid utstörningsförsök?

Vilka fördelar har Visonics PowerMax gentemot andra trådlösa larm?
 
MrMagic skrev:
Har du akustiska eller limmade glaskross då ?
Ingetdera. Larmkontakt i kombination med IR-dekt räcker för privatpersoner och larmklass 2. Dessutom har jag inga fönster som lämnar sig att slå in för inbrott (för många och för små glasrutor). Dessa fönster och dörrar bryter man upp. Glaskross fungerar dåligt i hushåll enligt installatören IPS Alarm i Göteborg.
 
Tomtebo skrev:
1) Har inte lyckats hitta någon GSM-sändare, finns det någon, och i så fall vad har den för beteckning och cirkapris?
Jag svarar på denna: Det finns. Kostar enligt larmbutiken nämnd ovan 4500kr. Se denna länk en liten bit ner på sidan: http://www.teletecconnect.se/info_text.asp?UM_ID=5&Header_ID=2
 
Tackar. Tyvärr hutlöst pris. >:(
Går det månne att koppla in någon billigare variant från annan tillverkare?
 
Tomtebo skrev:
MrMagic, har nu tittat på Power 608 och det verkar rejält. Dock är det väldigt svårt att få tag i vettig information om kringutrustning och funktioner.

1) Har inte lyckats hitta någon GSM-sändare, finns det någon, och i så fall vad har den för beteckning och cirkapris?
Det finns, men är ganska dyr. GSM-uppringare är av någon anledning dyra överlag, en variant är att klämma in en vanlig GSM med snabbuppringning och styra via ett relä. Kolla annan tråd...

2) Classic pack 608 innehåller en inomhussiren som heter "SD-15W", vad jag kan utröna saknar den batteribackup och kräver signal från centralenheten för att ljuda..? Hittar även en variant som heter BY-100 med möjlighet till 9V batteribackup, men där är det oklart om batteriet underhållsladdas eller om det måste bytas med jämna mellanrum, dessutom sägs inget om sirenen varnar vid lågt eller dåligt batteri. Finns det någon inomhussiren laddbart batteri, batterivarning och som garanterat ljuder även om centralenheten demoleras?
Den medlevererade sirenen kräver ström från CA för att ljuda, de inomhussirener jag sett med backup bygger på ett vanligt 9V batteri, dvs laddas ej. Alternativet är att montera en utomhussiren inne.

3) För utomhusbruk finns sirenen TL-10, där står det om reservkraftsbatteri 12V, är det laddbart? Kontrolleras batteristatus? Ljuder sirenen även om centralenheten demoleras?
Det är ett laddbart gastätt blybatteri som underhållsladdas. Tror inte övervakning finns, har ej sett det någon gång. Ja, den ljuder om förbindelse med CA bryts.

4) Klarar Power 608 inte två samtidiga sirener i grundutförandet (jag har tänkt mig en inomhus och en utomhus)? I databladet står "additional supervised siren output using PC5204 power supply module", betyder det att larmet kräver en extramodul för två sirener?
Det går bra med två sirener dirkt på CA, extra kortet är tänkt om du har väldigt lång kabel eller många sirener.

5) Ingår Pclink programvara och kabel vid köp av centralenhet eller vad blir extrakostnaden? Är detta något att satsa på?
Det ingår inte, programvaran är gratis, kabeln koster några hundralappar. Tycker inte det är någon ide på en liten central som 608 eller 832/864, möjligtvis för de större samt för dokumentation av programmeringen. Men som engångsanvändare räcker det nog att skriva upp allt du knappar in.
 
Skall det vara någon idé med GSM-sändare måste larmet kunna kontrollera att den fungerar, så är icke fallet om man använder vanlig GSM-telefon = värdelöst. :(

Har tittat närmare på GSM-modulen från Teletec, där står inget om att den detekterar GSM-jammers (http://www.netline.co.il/Netline/LPjammer.htm) = också värdelöst i så fall. ???

Står huset ensligt med telekabel utefter husväggen kan buset enkelt slå på GSM jammern samtidigt som de kapar den vanliga telekablen. Och någon skumdetektor verkar inte Teletec ha i sina sirener, så det är bara att spruta dem tysta. Voila, fritt fram! :surprised:
 
Tomtebo skrev:
Skall det vara någon idé med GSM-sändare måste larmet kunna kontrollera att den fungerar, så är icke fallet om man använder vanlig GSM-telefon = värdelöst.  :(

Har tittat närmare på GSM-modulen från Teletec, där står inget om att den detekterar GSM-jammers ([länk]) = också värdelöst i så fall.  ???

Står huset ensligt med telekabel utefter husväggen kan buset enkelt slå på GSM jammern samtidigt som de kapar den vanliga telekablen. Och någon skumdetektor verkar inte Teletec ha i sina sirener, så det är bara att spruta dem tysta. Voila, fritt fram!  :surprised:
Hoppla! Där tog tråden ett skutt i komplexitet.
Skumdetektor till siren visste jag inte fanns, någon som har någon länk med pris?

Hur fungerar det när larmet känner att GSM nätet är jammat och inte bara råkat ut för att en operatör strulat till det? Man vill ju inte att larmet ska gå bara för att en GSM-mast har trillat eller servas eller något.

GSM uppringare av det enklare, men fungerande, slaget finns på Kjell & Co för en ynklig peng.
 
Tyvärr vet inte uppringaren om någon har startat störsändaren eller om det är operatören som byter mjukvara. Det brukar gå att ställa in tiden innan larm och operatörerna är oftast mycket snabba, så det är inget jätteproblem, men det finns där.....
Skumdetektorer finns att få lös för komplettering av bef siren, men det känns som lite overkill, montera den på ett högt och svåråtkomlingt ställe istället, montera gärna 2 st.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.