Tomtebo skrev:
Lite slött bara - "HomePlug visar upp 5-6 Mbps", och även lite trist med "En annan begränsning är att routern och de olika noderna måste befinna sig på samma fas."
Enligt min erfarenhet är det inga problem att komma upp i 14 Mbit och så länge eluttagen är kopplade mot samma elmätare (elcentral) så fungerar det klockrent!
 
Linksys är ett bra alternativ annars. Är Cisco-ägt med allt vad det innebär och enkelt att installera, stabilt som tusan och bra räckvidd. Har två antenner på basen (Diversity ?)
 
grogg skrev:
Enligt min erfarenhet är det inga problem att komma upp i 14 Mbit och så länge eluttagen är kopplade mot samma elmätare (elcentral) så fungerar det klockrent!
Ganska hyfsat.

Läste precis ett test av D-link DGL-4300 som är en "108 Mpbs" trådlös router med inbyggd gigabit switch. Den trådlösa delen snittade på 40 Mbit mottagning och 18 Mbit sänd och gigabit-delen på 550 respektive 600 Mbit.

Kabel är inte så dumt. ;)
 
Vad jag vet har inte Linksysbasen diversity då den bara har en radioenhet men två antennutgångar. Med eftermarknadsfirmware går det att stänga av den ena antennutgången för att maximera effekten på en antenn bara.

Men Linksys fungerar mycket bra men visst skulle jag köra cisco eller symbol om ekonomin fanns...

//Markus
 
Det problem man kan ha med trådlösa produkter är när de ligger på 2,4 GHz.
Har själv sprungit på pumpen med mitt trådlösa LAN och en trådlös överföring av blid och ljud till en annan TV (istället för att dra antennkabel). När jag drog igång sändaren till TV-prylen så gick det trådlösa LANet upp och ner, med följden att hela nätet flippade ur.
Kollade på specifikationerna och de låg på samma frekvens (2,4GHz), vilket är väldigt vanligt på dessa sortens pylar.

Ha det!

//Viktor
 
andymannen skrev:
Jag köpte en netgear (wgt624) .
Har samma router o inbyggt kort i min bärbara samt installerat ett kort i min stationära. :)
Lätt att använda o krypteringen funkar bra, inte heller upptäckt några problem med vare sig med microugnar eller trådlösa telefoner.
En granne har D-Link o dé é rena skräpet verkar det som, hänge sig stup i kvarten, men som nån sa "de kan va skit bakom spakarna kanske"  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.