Hej,

Jag är sugen på att skaffa trådlöst ADSL bredband hemma istället för att dra kabel överallt. Till om med värmepumpen ska ha Internetaccess nuförtiden. ::) Jag var på PC City häromdagen och märkte att många hade lämnat tillbaka trådlösa routers (routrar?) på öppet köp. Slutsats... trådlöst bredband är svårt att få att fungera. Finns det någon därute som kan ge lite allmänt råd? Finns det tillverkare att undvika? Jag har hört att El-Giganten har dumpat D-Link pga allt strul. Är det vanligt med interferens från trådlösa telefon? Måste man räkna med att startaom routern med jämn mellanrum? Jag har Glocalnet. Finns det Internet-leverantörer att undvika?

Många frågor... finns det några svar? Eller andra forum med svar?

Tiwood
 
Har själv en Netgear WGT634U, funkar 100% till min bärbara Dell och till en stationär dator, men däremot inte alls vidare bra till parabolboxen som är kopplad mot en d-link dwl-g810. Förmodligen handlar det om problem att blanda olika fabrikat.

Det fungerar inte heller speciellt bra mot IP-telefonidosan från Tele2, misstänker att det är strul med uPnP (detta problem ej relaterat till trådlösheten då den är kopplad direkt med kabel).

Något problem med störningar från den trådlösa telefonen har jag inte märkt.
 
Det stämmer inte att elgiganten dumpat Dlink. En skröna.

Det handlar nog mest om skit bakom spakarna, för visst kan det vara lite bök att få saker att funka som tänkt och det funkar inte alltid som tillverkaren säger. Man får vad man betalar för. Betala 10 gånger mer för Ciscos prylar så slipper man mycket av "konsumentproduktstjafset".

Jag har en punk till punkt förbindelse 60m med externa antenner och dlinkar i varje ände, den har funkat utan störning i många månader nu.

Kör också en annan dlink "innomhus" för trådlöst surf, fungerar också störningsfritt. Har inte märkt några problem med tex telefoner.
 
grogg skrev:
Kan rekommendera detta:

[länk]

Mycket enkelt att installera och fungerar klockrent!
Lite slött bara - "HomePlug visar upp 5-6 Mbps", och även lite trist med "En annan begränsning är att routern och de olika noderna måste befinna sig på samma fas."
 
Trådlöst är ett teknikområde som utvecklas fruktansvärt snabbt. Tyvärr så innebär det att kvaliteten på vissa grejor är lite si och så.

Satsa därför på lite dyrare grejor från tillverkare med bra rykte som linksys eller 3Com, de funkar och de funkar med andras grejor också. Sen är det bara så att Cisco är ett H-e att konfa tills man har vant sig, sen är de rena drömen
 
D-link har en tendens att hänga sig har jag märkt på flera ställen. Annars är det billigt och enkelt att få att snurra.
 
Jag har kört allt ifrån Lucent (Orinoco), D-Link och Netgear men är mest imponerad av Cisco. Man får vad man betalar för. Kostar upp emot 3 gånger så mycket men fy sjutton vilken radiodel. Den är verkligen av hög kvalitet. Hemma kör jag för tillfället Netgear DG834G (tror jag den heter) och det fungerar jätte bra. Har kopplat på en 9dB antenn så att syrran kan glida på samma abonemmang. Hon bor i ett hyreshus på andra sidan gatan. Trots jätte antennen på vinden så tycker jag att den lämnar mycket att önska vad gäller täckningen i mitt hus. Det är dåligt bakom murstockarna.

Innan du bestämmer dig för trådlöst så skulle jag vilja veta vilka material du har i väggarna. Vanliga gips?

Challe
 
Hej Challe.
Jag bor i en 50-tals villa. För det mesta har den plankväggar (45 mm trä). Utan dotterns rum som är rena bunkern... 150 mm betong i både golv och tak. Det är bara ventilationssystemet som saknas!
/ Tiwood




 
Jag köpte en netgear (wgt624) och ett tillhörande kort till det plus en 8db antenn av en snubbe på tradera, sök bara på netgear så hittar du den för han har flera. iallafall så kan jag säga att mitt fungerar perfekt. Jag bor i ett hus från 1800talet alltså riktigt tjocka och fina väggar. Det är inga som hellst problem den bara går. Ute i flygeln har jag en hyresgäst (ca 40 m dit) som också andvänder det trådlösa. Han har ett D-link kort med en extra antenn på. Inga problem där heller. När jag skulle kryptera det trådlösa var det lite meck men till slut så gick det bra. Då skall väl också tilläggas att det andvänds ganska kraftigt mycket trafik och stora nerladdningar om det nu spelar någon roll.
 
Sitter med D-links prylar mot Telias BB
DI-624+
DWL-G650+
DWL-G520+

Funkar mkt bra. Senaste omstart 64 dagar och det var jag själv som mekkade. Kör krypterat och inga störningar.
 
Ursäkta mina dumma frågor, men hade tänkt att koppla upp ett x-box via x-box live, funkar det enkelt med trådlöst också?

Mvh
 
Har själv installerat både ett kabel LAN samt kompletterat med WLan.

Det enda jag skulle vilja tillföra till ovanstående mycket bra tips är att så långt som möjligt försöka hålla dig till samma leverantör eftersom man generellt sett får en smidigare inkoppling då.
 
Har kört med Dlink 614+ i flera år och aldrig någonsin har det varit problem med Dlink. ADSL leverantören har haft problem några få gånger men inte själva modemet eller routern
 


Dlink har inte det bästa ryktet tyvärr. Vissa av deras prylar är hyfsade, vissa är rent skräp.

Titta tex på sweclockers forum i internet delen så finns det en hel del trådar om sturlande dlink routrar

Ska man köra nått snabbare än 54 då gäller det att hålla sig till samma märke eller åtminstånne märken som använder samma chip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.