Jag tar upp och modifierar en gammal tråd som jag inte fått riktig ordning på.

Vi har fått vattenburen golvvärme installerad på en toalett. Dock hamnade cirkulationspump och termostat, av praktiska skäl, på våningen nedanför. Installatören lämnade givaren i ett litet nysta och jag tänkte jag skulle dra in givaren till toan senare (dumt). Nu visar det sig att givarröret inte räcker.

Som det fungerar nu blir det tokvarmt när solen skiner in på toa, men där termostaten sitter i källaren är det svalt, så den släpper på värme i alla fall.

Jag misstänker att det finns trådlösa system som kan lösa vårt problem, men jag vet inte exakt vad jag ska ha. De flesta system (t ex Esbe CRB121) verkar vara gjorda för styrning av pannans shuntventil och inte en radiatorventil som i vårt fall. Eller skulle de funka där också? Jag föreställer mig att det skulle gå att byta ut vredet mot någon motor med styrning och sedan ha en givare på toaletten. Finns det någon där ute som kan komma med råd, gärna konkreta tips på produkter?

Bifogar bilder på utrustningen som det ser ut just nu.

Tack på förhand!



 
En ful-lösning skulle kanske kunna vara att sätta en "vanligt" elektronisk radiatortermostat med trådlös styrning via en rumsgivare. Danfoss har ju sånt system men det är nog overkill-dyrt i detta syftet. Conrad.se har lite olika sådana grejer också, sök där så hittar du kanske något prisvärt som funkar.
 
Vad menar du med
thomasx skrev:
en "vanligt" elektronisk radiatortermostat
?
 
Ställer mig i ledet då jag har samma problematik. En billig trådad eller trådlös givare och termostatlösning efterfrågas.
 
Sånadär har jag haft ett helt system av och dom är ok för vad dom kostar. Man får räkna med att byta batterier ca en gång per år. Att den inte funkar med golvvärme avses nog att den inte passar på en golvvärmefördelare. Att byta den mot en vanlig radiatortermostat går bra sålänge den är kompatibel (finns en lista i manualen på vilka termostater den kan ersätta).
 
pelle242 skrev:
Sånadär har jag haft ett helt system av och dom är ok för vad dom kostar. Man får räkna med att byta batterier ca en gång per år. Att den inte funkar med golvvärme avses nog att den inte passar på en golvvärmefördelare. Att byta den mot en vanlig radiatortermostat går bra sålänge den är kompatibel (finns en lista i manualen på vilka termostater den kan ersätta).
Det låter ju superbra! Det kan åtminstone vara värt ett försök till det priset.
Finns det någon som känner till några alternativa produkter?
 
Jag har samma problem. Badrum mot söder. Pumpen i källaren.. Ingen kabel mellan...
 
ImageUploadedByByggahus.se1362072075.324128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut hos mig...
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1362071976.406898.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jeonas skrev:
Jag hittade en pryl hos Conrad.se.
[länk]
I detaljerade beskrivningen står det visserligen att den inte fungerar till golvvärme. ("Not possible to operate with floor heating!") Varför skulle den inte göra det är min fråga då?
Nu har jag beställt från Conrad. Jag återkommer när jag fått och installerat varorna.
 
Nyfiken om du fått och installerat? :)
 
Den verkar ju smart och något jag skulle behöva till källardelen... Återkom gärna med recension! :)
 
Har just fått besked om att de ligger hos postombudet. (Långa leveranstider från Conrad.se.) Räknar med installation i veckan som kommer, sen får vi se...
 
Nu har jag installerat vårt nya "TRÅDLÖST TERMOSTATSET FÖR VÄRMEELEMENT FHT8" (http://www.conrad.se/TR%c5DL%d6ST-TERMOSTATSET-F%d6R-V%c4RMEELEMENT-FHT8.htm?websale7=conrad-swe&pi=570055&ci=SHOP_AREA_34153_0812040) från Conrad. Har dessutom hunnit köra den i snart två veckor med både rejält kallt väder och mycket solinstrålning. Jag tycker den fungerar utmärkt! Helt klart värt 500 kr för att slippa ha 30 grader på toaletten bara för det är kallt i källaren.

Installationen var enkel. I vårt fall var det bara att skruva av den gamla termostaten med en polygrip och sen på med den nya ventildelen. Gängorna passade utan adapter. För att komma igång behöver man läsa manualen. Det fanns ett par moment där som är lätta att missa. Tyvärr var det bara batteridrift på ventilen. Hade gärna haft en batterieliminator i stället.

Termostaten var inställd på 21 grader dagtemp och 17 grader på natten. Eftersom denna sitter på en toalett så konstaterade vi snart att det var för kallt, men sånt går ju att ändra. Dessutom är det golvvärme, så systemet är lite trögare. Därför har vi ställ om tiderna för när natten börjar och slutar så vi får lite med framförhållning. Det går även att köra med samma temperatur dygnet runt.
 
Låter ju suveränt! 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.