ok de har mycket grejor

jag hittade inte mikrobrytare - är det så att du har köpt ett lås med funktionen färdig eller har du satt in m,ikrobrytare efteråt?
 
finns färdiga med mikrobrytar i, annars kan man montera in dessa själv.

www.extronic.se säljer bra böcker för larminstallationer, bra som faktabok, anväds mycket i skolor. ger en bra grund i larminstallationer.

Där står även hur man monterar mikrobrytare.

hämta hem deras installationsbok, sida 97 i ackrobat beskriver mickrobrytaren..
 
Redigerat:
pefo skrev:
Larmet slås på genom att man låser. Men det slås inte av enbart av att man låser upp. Finns många sätt att lägga in dolda avaktiveringsfunktioner. ;) Sedan är det ytterst få inbrott som sker genom ytterdörren.
Och av de som gör det så är det ganska exakt noll stycken som sker genom dyrkning av låset. Vridande angrepp förekommer (alltså rörtång på en utstickande låscylinder), men det är svårt/omöjligt på nyare lås.

Nej, skall man in genom ytterdörren så är det fortfarande ko-fot som regerar. Tom brandkåren använder det fortfarande, även på säkerhetsdörrar (fast en tjuv hade gett upp vid det laget).
 
bumping är gammalt som gatan. en del lås är svårare att bumpa och mycket av låsen de använder i USA är rena skämtet, därför går det så lätt. Skruvmejsel och polygrip funkar bra också i många fall.
 
pefo skrev:
bumping är gammalt som gatan. en del lås är svårare att bumpa och mycket av låsen de använder i USA är rena skämtet, därför går det så lätt. Skruvmejsel och polygrip funkar bra också i många fall.
Ja, hade de haft ASSA eller motsvarande i USA så... Bumping är egentligen bara en fattigmans variant på en dyrkpistol (som vibrerar alltså), eller egentligen tvärtom. Men inte ens i USA så dyrkar tjuvar lås. Om man inte har hakregellås (och de är fortfarande ovanliga) så är det mycket snabbare och enklare att bara bryta bort karmen från kolven, och så är man inne.

Som sagt, vridande attacker, antingen direkt mot cylindern (vilket är ovanligare) eller mot hela cylinderhuset, fungerar mot de lite äldre låsen där cylinderhuset sticker ut långt; men dessa blir allt ovanligare idag, och har väl aldrig varit särskilt vanliga på villor...

Det enda skälet till att krångla till det med att dyrka lås är om man inte vill göra åverkan; jag dyrkade t ex låsen på pappershanddukshållarna på Ericsson (jag "rakade" dem mha två gem som både "pick" och "tension wrench") när jag ville ta med mig en redig bunt tillbaka till skrivbordet. Men hade jag varit seriös pappershandukstjuv så hade jag bara vridit cylindern mha en skruvmejsel. ;-)
 
pefo skrev:
bumping är gammalt som gatan. en del lås är svårare att bumpa och mycket av låsen de använder i USA är rena skämtet, därför går det så lätt. Skruvmejsel och polygrip funkar bra också i många fall.
Jo, du har rätt, har faktiskt öppnat lås (mitt eget!) i USA genom att sticka in ett kreditkort i dörrspringan, precis som man ser på TV.
 
Stålkam med reducerat antal tänder fungerade på många dörrar här i sverige förr i tiden! :D
 
Har man en Oval cylinder Knäcker man denna utan större problem med en rörtång. En oval cylinder som går att greppa tag i utan att ringen avlägsnas är Felaktigt monterad.
Har man en klass 3 låsning med rund cylinder är man säkrare mot att få cylindern knäckt, även om det inte är omöjligt. kan man bara rätt teknik så är det faktiskt mer eller mindre lika lätt som med en oval cylinder.

Att larma och larma av via låset är en vanlig variant på många ställen där mycket folk vistas och koder är svårt att använda. Faktum är när det kommer till kritan att låsen och koder byts lika ofta. Nästan aldrig.
Det säkraste låset att använda för på och avlarmning är ett tillhållarlås exempelvis FAS 309. Ända sättet att öppna ett sådant lås är genom borrning.

Sen till frågan om bumping. Tekniken bygger på kedjereaktion. Alla har vi väl provat att lägga 3 mynt på ett bord. hålla fast mittenmyntet och slå med det ena. Myntet på andra sidan flyger iväg. Bumping är just detta fenomen. Dock är samtliga lås från Assa från 701 och uppåt mer eller mindre helt säkra. en 501a går att bumpa, dock är det svårt. En 701a går även den att bumpa men den är svårare än 501an. Finns tillåmed uppgifter om att man har bumpat en Twincylinder. Dock har twin lite andra saker som måste uppnås innan man lyckas. exemelvis en nyckel i rätt serie, med rätt sidkod.
Det som gör Assas lås svårare är att assa använder starkare fjärdrar att hålla ner stiften med.
Saker som man ofta ser i bumpingfilmerna är att man bumpar ytterdörrar till flerfamiljshus. Ju fler nycklar som passar i en cylinder ju lättare att bumpa.

Men ska man se till alla sätt jag har öppnat lås på så är dom många.
Jag har borrat
Kört med "rörtång"
Arm genom brevinkast
"Slunga" låssmedsverktyg
Lyft kåpa över vred genom att skruva bort titthålet och fiska med en ståltråd.
Lyft ut nycklar som legat på bord brevid dörren.
Öppnat med kniv
Öppnat med plastkort
Öppnat med kofot
Tömt cylindern på innehåll
Dyrkat

Somsamt sätten är många, men det Ända jag sett är att någon hade kört med rörtång.
Annars va det kofot eller nystulen stor skruvmejsel från närmsta jula.
Gärna genom balkongdörren. Av någon lustig anledning så envisas man med att köpa balkong/altandörrar med fix sanjolett när man utan problem och med minimal förlust av glasyta kan sätta in en riktig dörr med riktiga lås i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.