Håller på att bygga lösvirkeshus och ska ha IHC (ELKO Living System) i huset. Jag vill ha ett trådbundet larm som kan kommunicera med IHC-systemet, larmet måste alltså ha in- och utgångar för extern styrning. Vad är möjligt och inte möjligt? Vad finns det för larm?
Det jag vill ha är: trådbundet system, manöverpanel i hallen, centralenheten gömd i annat rum, fyra-fem IR, två magnetkontakter. Brandlarm och GSM-uppringare tänkte jag låta ingå i IHC-systemet och jag vill att larmet ska kunna utnyttja GSM-uppringaren. Det kommer inte finnas fast telefon i huset.
Någon som vet något larm som passar mina behov?
 
Bygg larmet med IHC. Det har jag gjort. Finns färdiga programmoduler för larm och sedan kan man modifiera så det funkar exakt som man vill. Vad är skälet till att du vill ha inbrottslarmet separat?
 
Min elektriker tyckte inte IHC-larmet var prisvärt. Samma funktioner kunde man få med externt larm till lägre pris. Men det verkar onekligen vara enklare att använda ELKOs modul i IHC. Kan man ha externa PIR, alltså inte dessa som sitter vid strömbytarna i rummet. Jag vill ha en PIR uppe i ena hörnan i vardagsrummet och i förrådet vill jag ha takmonterad PIR.
 
Jag har tre riktiga larm PIR på olika ställen. Du kan ha vanliga larmslingor också. Dessutom har jag ett antal brandvarnare som går att koppla ur med timer. Praktiskt då det ryker in eller man råkar bränna nåt på spisen.
 
Vet du vad ditt larm kostade? Eller du har kanske ingen spec. på det?
 
Jag tror PIR:arna kostade ca 600kr styck (Siemens), sirenen 400, 3ma ingångsmodul 800. Så någonstans mellan 3 och 4 tusen. Nu aktiveras larmet med låsningen av dörren och inte med kod eller liknande eftersom jag kan ha det så. Så lägg till 500-1000 för en kodomkopplare. Övrigt svårt att säga eftersom man samutnyttjar delar i systemet.
 
hur aktiverar du larmet med låsning av dörren?

är det speciellt lås eller har du en magnetkontakt som känner av att låskolven går in?
 
Tyckte det där lät prisvärt om jag jämför med vad larm kostar. Får prata med eletrikern efter semestern. Tack för info.
 
JanneSjo skrev:
hur aktiverar du larmet med låsning av dörren?

är det speciellt lås eller har du en magnetkontakt som känner av att låskolven går in?
Mikrobrytare som känner av låskolven. Funkar bra då detta lås bara låses när ingen finns i huset. Inga koder eller annat som behöver kommas ihåg.
 
Är det inte lite väl smidigt då för tjuven att bara dyrka låset/såga kolven?
 
mikrobrytaren hoppas jag sitter i låskistan, d.v.s där man stoppar in nyckel. typ. F.A.S
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Mikrobrytare till FAS 309[/FONT]
FAS_4216.jpg
 
mrfrenzy skrev:
Är det inte lite väl smidigt då för tjuven att bara dyrka låset/såga kolven?
larm är ingen ersättning för dåliga lås... :rolleyes:
 
Exakt, det är ett komplement. Men om larmets säkerhet är direkt beroende på låsets säkerhet så ökar det ju inte skyddet nämnvärt.
Jag har sett flera installationer där larmet manövreras med nyckel, men då är det viktigt att brytaren sitter i låskistan och att låset är av sådan typ som inte går att dyrka eller nyckeln kopiera - tex assa twin. Säkerheten blir i alla fall lägre eftersom man knappast byter ut nycklarna med jämna mellanrum som man gör med larmkoden.

Dessutom, om du tappar eller blir bestulen på din nyckelknippa, så är ju larmet satt ur spel.
 
Larmet slås på genom att man låser. Men det slås inte av enbart av att man låser upp. Finns många sätt att lägga in dolda avaktiveringsfunktioner. ;) Sedan är det ytterst få inbrott som sker genom ytterdörren.
 
pefo skrev:
Mikrobrytare som känner av låskolven. Funkar bra då detta lås bara låses när ingen finns i huset. Inga koder eller annat som behöver kommas ihåg.
intressant - var hittar man denna typ av mikrobrytare som jag gissar sitter i karmdelen där låskolven går in?

kan de kopplas som en magnetkontakt?


jag tänkte ha sådana för att få indikation om dörrarna är låsta eller ej när jag slår på larmet (har 3 ytterdörrar och 2 altan/balkongdörrar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.