Funderar på att köpa denna släpvagn.
https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.335.37963/tiki-tiki-cs265-r-paket-natgrindar
Det som föbryllar mig är att man kan välja antingen totalvikt 650kg eller 750kg på släpet. Varför skulle man välja ett tyngre släp på 750kg framför en på 650kg?
https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.335.37963/tiki-tiki-cs265-r-paket-natgrindar
Det som föbryllar mig är att man kan välja antingen totalvikt 650kg eller 750kg på släpet. Varför skulle man välja ett tyngre släp på 750kg framför en på 650kg?
Har man en mindre dragbil får man kanske inte köra 80 utan 40 med obromsat släp:F Fixaren06 skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s.../Slap/Slapvagn--husvagn/hur-fort-far-du-kora/
Bilens tillverkare kan även välja att sänka denna vikt vilket då står i registreringsbeviset under "Max släpvikt, obromsad "
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Det låter som ett missförstånd. Det är inte släpet som väger 650 kg eller 750 kg.
Släpet självt väger 187 kg, dvs om du tar ett 650 kg släp så får du lasta 650-187= 463 kg, medan om du tar 750 kg släpet så får du lasta 750-187=563 kg.
Sen får du titta på vad som är tillåtet att dra med din bil med obromsat släp och B-körkort.
Släpet självt väger 187 kg, dvs om du tar ett 650 kg släp så får du lasta 650-187= 463 kg, medan om du tar 750 kg släpet så får du lasta 750-187=563 kg.
Sen får du titta på vad som är tillåtet att dra med din bil med obromsat släp och B-körkort.
Jag valde ett 650 kg släp. Båda mina föregående bilar har haft en Max obromsadsläpvikt under 750 kg. Har för mig att tjänstevikten måste vara över 1500 kg för att få dra 750 kg obromsat. T.ex min förra Subaru legacy hade en tjänstevikt straxt under 1500 kg och fick bara dra 735 kg obromsat. Kombinationen bil och Max dragvikt är väldigt lätt att kontrollera om man blir stoppad, om du däremot har råkat lasta 70 kg mer än släpet är typat för är inte lika enkelt.
Så egentligen handlar det om att 750kgs släpet är 100kg lättare? Så en 650kg borde väga 287kg?Fairlane skrev:Det låter som ett missförstånd. Det är inte släpet som väger 650 kg eller 750 kg.
Släpet självt väger 187 kg, dvs om du tar ett 650 kg släp så får du lasta 650-187= 463 kg, medan om du tar 750 kg släpet så får du lasta 750-187=563 kg.
Sen får du titta på vad som är tillåtet att dra med din bil med obromsat släp och B-körkort.
Jag omformulerar då frågan till: Varför skulle man då vilja ha en 650kg?
Man Får Inte Dra Ett 750 kg.
Enkelt.🙂
Enkelt.🙂
Om din bil inte är godkänd för den vikten.F Fixaren06 skrev:
Kolla länkar som RoTe la in.
Klarar din bil vikten finns definitivt inte något skäl att välja mindre lastförmåga med risk för att då åka på överlast .
Nej det är inte lättare, den är typad för 750kg totalvikt medans 650 är typad för just 650kg totalvikt. Det är samma släp. Men det innebär att du kan lasta 100kg mer på 750 släpet.F Fixaren06 skrev:
Endel bilar får inte dra 750kg obromsat utan är begränsad till 650kg därför finns det alternativet
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Nej, vikten på släpet är densamma oavsett. Det är exakt samma släp, det är bara en fråga vad man registrerar det som. Är det registrerat som 650 Kg så får du lasta 463 kg och är det registrerat som 750 kg så får du lasta ytterligare 100 kg.F Fixaren06 skrev:
Om det inte finns något undantag av biltillverkaren så kan man säga så här:
Ett lätt släp får dras av alla bilar, även om man kommer över 3500kg totalvikt (bil+släp)
Ett släp räknas som lätt om dess totalvikt är lika med eller mindre än halva tjänstevikten på bilen som ska dra, med ett max på 750 kg.
Det ger:
Har dragbilen en tjänstevikt på 1500 kg eller mer så får du dra ett 750 kg släp och rekommendationen blir då köp ett sådant så du kan lasta maximalt
Väger bilen mindre än 1500 kg så får du inte dra släpen om det är på 750 kg, så då är det bättre att köpa släpet som 650 kg.
Väger dragbilen under 1300 kg så får du inte dra 650 kg-släpet heller utan måste hitta ett mindre.