Du får lasta 100 kg mer.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Hur kommer det sig? Om släpvagnets totalvikt+ bilets totalvikt inte får överstiga 3500kg för B-körkort? Då kan man väl lasta 100kg mindre?
 
F Fixaren06 skrev:
Hur kommer det sig? Om släpvagnets totalvikt+ bilets totalvikt inte får överstiga 3500kg för B-körkort? Då kan man väl lasta 100kg mindre?
Du får alltid dra ett lätt släp på 750 kg även om totalvikten går över 3500 kg (finns vissa undantag men generellt ja)
 
Den du länkar till är en obromsad kärra. Många bilar får dra max 750 kg obromsat men en del får bara dra 650 kg. Då är det bättre att ha en 650 men du får lasta 100 kg mindre då.
 
  • Gilla
Fixaren06
  • Laddar…
Om du har ett lätt släp totalvikt 750 kg får du använda det även om totalvikten överstiger 3500 kg för bil o släp
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Fairlane
Det låter som ett missförstånd. Det är inte släpet som väger 650 kg eller 750 kg.
Släpet självt väger 187 kg, dvs om du tar ett 650 kg släp så får du lasta 650-187= 463 kg, medan om du tar 750 kg släpet så får du lasta 750-187=563 kg.

Sen får du titta på vad som är tillåtet att dra med din bil med obromsat släp och B-körkort.
 
  • Gilla
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
Jag valde ett 650 kg släp. Båda mina föregående bilar har haft en Max obromsadsläpvikt under 750 kg. Har för mig att tjänstevikten måste vara över 1500 kg för att få dra 750 kg obromsat. T.ex min förra Subaru legacy hade en tjänstevikt straxt under 1500 kg och fick bara dra 735 kg obromsat. Kombinationen bil och Max dragvikt är väldigt lätt att kontrollera om man blir stoppad, om du däremot har råkat lasta 70 kg mer än släpet är typat för är inte lika enkelt.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter som ett missförstånd. Det är inte släpet som väger 650 kg eller 750 kg.
Släpet självt väger 187 kg, dvs om du tar ett 650 kg släp så får du lasta 650-187= 463 kg, medan om du tar 750 kg släpet så får du lasta 750-187=563 kg.

Sen får du titta på vad som är tillåtet att dra med din bil med obromsat släp och B-körkort.
Så egentligen handlar det om att 750kgs släpet är 100kg lättare? Så en 650kg borde väga 287kg?

Jag omformulerar då frågan till: Varför skulle man då vilja ha en 650kg?
 
Man Får Inte Dra Ett 750 kg.
Enkelt.🙂
 
F Fixaren06 skrev:
Så egentligen handlar det om att 750kgs släpet är 100kg lättare? Så en 650kg borde väga 287kg?

Jag omformulerar då frågan till: Varför skulle man då vilja ha en 650kg?
Om din bil inte är godkänd för den vikten.
Kolla länkar som RoTe la in.
Klarar din bil vikten finns definitivt inte något skäl att välja mindre lastförmåga med risk för att då åka på överlast .
 
F Fixaren06 skrev:
Så egentligen handlar det om att 750kgs släpet är 100kg lättare? Så en 650kg borde väga 287kg?

Jag omformulerar då frågan till: Varför skulle man då vilja ha en 650kg?
Nej det är inte lättare, den är typad för 750kg totalvikt medans 650 är typad för just 650kg totalvikt. Det är samma släp. Men det innebär att du kan lasta 100kg mer på 750 släpet.

Endel bilar får inte dra 750kg obromsat utan är begränsad till 650kg därför finns det alternativet
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
F Fixaren06 skrev:
Så egentligen handlar det om att 750kgs släpet är 100kg lättare? Så en 650kg borde väga 287kg?

Jag omformulerar då frågan till: Varför skulle man då vilja ha en 650kg?
Nej, vikten på släpet är densamma oavsett. Det är exakt samma släp, det är bara en fråga vad man registrerar det som. Är det registrerat som 650 Kg så får du lasta 463 kg och är det registrerat som 750 kg så får du lasta ytterligare 100 kg.

Om det inte finns något undantag av biltillverkaren så kan man säga så här:
Ett lätt släp får dras av alla bilar, även om man kommer över 3500kg totalvikt (bil+släp)
Ett släp räknas som lätt om dess totalvikt är lika med eller mindre än halva tjänstevikten på bilen som ska dra, med ett max på 750 kg.

Det ger:
Har dragbilen en tjänstevikt på 1500 kg eller mer så får du dra ett 750 kg släp och rekommendationen blir då köp ett sådant så du kan lasta maximalt
Väger bilen mindre än 1500 kg så får du inte dra släpen om det är på 750 kg, så då är det bättre att köpa släpet som 650 kg.
Väger dragbilen under 1300 kg så får du inte dra 650 kg-släpet heller utan måste hitta ett mindre.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta något obildade frågorna, tycker det är lite av en djungel med dessa vikter.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.