Hej.

Jag har ett problem som nu löst sig (pun intended) men när glädjen lagt sig över att katastrofen är över, lämnas jag med en olustig känsla och troligen en rejäl faktura på ingång.

Detta hände igår, söndag:
Jag hyr ut en hus på tomten via AirBnb. Det brukar gå bra och när en gäst checkar ut med "det rinner lite dåligt i duschen" brukar det i regel vara vattenlåset som behöver rengöras.

Inte denna gång.

Totalt stopp
Ute i huset visar det sig att vatten står i avloppet, men det har också runnit vatten vidare mot vardags-/sovrummet via hallen. Jag plockar upp vattenlåset men inget händer. Vatten står i duschens avloppsrör.
Med hjälp av ett stålband med rensspiral, tar jag mig 7,5 meter ner i röret, men lyckas inte får loss proppen.
Jag växlar över till en klassisk avloppsrensare (den där gummihatten med träpinne) och pumpar på tills jag lyckas pumpa upp avloppsvatten i duschen med allt vad det innebär och nu rinner otroligt sunkigt vatten ut i hallen.

Proppen är fortfarande kvar.

Inspektionsrör på utsidan
Utanför huset finns ett inspektionsrör/luftningsrör(?) men det lyckas jag inte öppna. Då jag inte vet hur konstruktionen inuti ser ut och hur jag ska ge mig på det, och jag ska skruva, bända, dra eller slita, så avbryter jag där.
Det känns som att risken är större att jag har sönder röret, än att jag skapar något vettigt.

Jag ringer två VVS-firmor som erbjuder akuthjälp. Det är ju söndag. Några andra svarar inte ens.

Ole, dole, doff
Den ena känns lite svajig men kan komma direkt. Den andra känns pålitlig, men kan inte komma förrän senare på söndagskvällen. Båda menar att det kommer kosta en slant, och en slant i detta fall uppskattas vara mellan 6-10 000:- beroende på spolbil eller inte, samt eventell arbetstid de behöver för att rensa avloppet.

Jag berättar allt ovanstående som inträffat och vad jag uträttat själv. Väljer sedan den svajige som kan komma direkt. Jag vill ju inte verka fördomsfull och vem är jag att döma någon bara för att de låter lite svajiga.
(Ja, jag vet. Om jag hade kunnat backa och lyssna på min magkänsla, skulle jag gjort det vid det här laget.)

Kille med spolbil
Han bestämmer sig för att spola röret. Fram med slang och några handukar. Slangen sprutar visst 1 stråle framåt, och 4 bakåt. Detta för att slangen ska driva på får jag veta och jag hinner precis fråga mig själv inombords om handukens egentliga förmåga att stå emot vattetryck, innan han kör ner slangen och lyckas spruta avföringsvatten rakt upp mot sig själv och rakt ut i duschen/hallen.
Detta är ändå en expert, i mitt tycke. Så jag backar ut och gör mig tillgänglig på tomten där jag spontanflyttar en sten och övervakar på distans.

Bastun svämmar över
En timme senare avbryter han sitt kämpande med slangen och frågar om "jag har ett avlopp i bastun också?"
Jag anar kraftig oro och när jag kollar in i huset är det bajsvatten över hela bastugolvet och det har sprutat upp ond bråd katastrof på träväggarna. Det luktar avgrund.

Efter ytterligare en timmer ger proppen med sig. Säger han.
Jag kikar ner i dushavloppet och ser vatten som står. Han provspolar i toaletten i relaxen och vatten väller upp i duschen. Saker känns inte så bra. Proppen verkar vara tillbaka.

Relaxen svämmar över
När en granne tillsut kommer förbi av ren nyfikenhet har jag gått ut på uppfarten och krattar grus.
Jag vet inte var jag gör bäst nytta och minst skada. Det luktar bajs i min näsa. Jag övervarkar på distans. Grannen ger sig in i leken och upptäcker att bajsvatten har sprutat in i själva badrummet nu, rummet som går under arbetsnamnet relaxen.
Under träplattegolvet från Rusta är det vatten blandat med toapapper och avföring. I HELA utrymmet!
Det har slutat lukta. Näsan har gett upp. "Har du ett avlopp där? Det sa du aldrig". Du frågade inte svarade jag och grannen påpekade stolt att han blev fundersam när det bubblade från relaxen.
Jag ville gråta inombords.

Gräset svämmar över
Strax efter frågar grannen om VVS-killen har kikat i inspektionsröret på utsidan.
Det har han inte. Han har inte ens tänkt på det röret visar det sig.
När locket med hjälp av kniv, svordomar och envis granne till slut släpper väller det ut bajsvatten på gräset.
Jag känner mig tom och van. Vällande bajsvatten är inte konstigt längre.

Brandlarmet går
VVS-killen kör nu på med ånga så det bolmar ur röret. Troligen går hans maskin på högvarv samtidigt som vattnet verkar ta slut och det låter som att pumpen kaviterar.
Jag påpekar att det finns ett brandlarm kopplat till Sector Alarm i rummet där han står.
Han menar att det inte brinner utan att det är ånga.
Jag säger att jag förstår men att brandvarnaren troligen inte gör det.
Han säger att det mest är vatten.
Jag öppnar fönster och dörrar på vid gavel.
En minut senare har han i alla fall dragit igång brandlarmet och jag får leta larmkoder och förklara för Sector Alarm att huset inte står i lågor.
Två minuter senare tjuter det igen.
Sector Alarm verkar också ha vant sig, de ringer inte igen.

Proppen löst!
Efter ca 4 timmar(?) har proppen lösts upp. Någon idiot till hyresgäst har tvångsmatat toaletten med våtservetter.
Killen packar ihop. Han lämnar med förklaringen att han tyvärr måste ta betalt för tiden hela vägen tillbaka till kontoret. Det är så det är bara.
Resan är 30 minuter enkel.

I runda slängar kommer han fakturera:
  • 5 timmar á 2075:-, ca 10 000:-
  • En framköningsavgift på ca 3600:-
  • Spolbil engånskostnad ca 3800:-
  • Användade av verktyget K10, 190:-

Med RUT kommer ett visst avdag ske, men nu undrar jag vad ni tycker?

Jag lämnas nämligen med mängder av frågor såsom:
  • Är ovanstående arbetsflöde rimligt?
  • Försöker man inte täta avloppen i opåverkade utrymmen innan man trycksätter rören?
  • Börjar man inte utifrån med inspektionsröret, ifall proppen sitter mellan huset och trekammabrunnen?
  • Ska jag verkligen betala för tiden när han grovåterställer bastun?
  • Hur gör jag med tiden det tog för mig att plocka bort golvet i relaxen, att tvätta varje platta, städa husets dusch, bastu, hall och relax och sen lägga tillbaka golvet?
  • Alla grejer som förstördes av vatten som sprutade ut, är det bara att hosta upp slantarna?

Och till sist:
Skulle du orka driva detta vidare eller skulle du bara betala och se glad ut?

Mvh Andreas

Ps. En av bilderna bifogas och försäkringsbolaget vill inte ta detta som en skada. (Såklart)
 
  • Översvämmat golv, tvätt sköljs i vatten, hink, städredskap, otydlig hemmiljö, någons arm syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
prebbs_se och 50 till
  • Laddar…
Varför nämnde du inte inspektionsröret själv?
 
  • Gilla
erikjakan och 5 till
  • Laddar…
Låter inte som ett normalt stopp. Nästa steg hade väl varit grävmaskin, liksom. Hyresgästen borde väl betala för rörspolaren?
 
K Kane skrev:
Varför nämnde du inte inspektionsröret själv?
Det gjorde jag i samtalet med honom på telefon innan han kom. Sen gick han rakt in i huset och började med slangen. Den första kvarten gick åt att hjälpa honom backa och fixa med vatten, och att visa huset och var stoppet troligen var. Jag glömde bort röret på utsidan men tänker att det är något som borde finnas med i hans yrkesutövning.
Inget som kunderna måste berätta.
(Vilket jag såklart önskar att jag gjorde direkt)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Låter inte som ett normalt stopp. Nästa steg hade väl varit grävmaskin, liksom. Hyresgästen borde väl betala för rörspolaren?
Problemet är att hyresgästerna sitter på ett flyg tillbaka till USA i skrivande stund. Men jag ska testa att köra AirBnb´s försäkring, och se om de kan hjälpa mig.
Jag tror inte att hyresgästerna är så peppade på att betala, men jag kommer åtminstone höra av mig till dem och testa.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Är det inte så att air bnb gästen hade ett barn som spolade våtservetter ner i avloppet, gissningsvis ungt barn. 😏
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Spelar ingen roll om dom är peppade eller inte. Air bnb försäkring är det som skall stå för fiolerna och så får dom kriga men sina gäster
 
  • Gilla
Öckeröhus och 7 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Är det inte så att air bnb gästen hade ett barn som spolade våtservetter ner i avloppet, gissningsvis ungt barn. 😏
Ah! Det borde jag såklart kolla upp, om de faktiskt vet som som proppade ner våtservetterna. Jag tänker främst att alla hyresgäster kommer skylla på varandra. 😞
 
Kan även vara nån tidigare hyresgäst som är skyldig till att ha spolat ner våtservetter…….
 
  • Gilla
johannord och 6 till
  • Laddar…
Har inga svar på dina frågor men väl skrivet må jag säga. En kort historia som jag verkligen levde mig in i, mycket bra berättat om hela händelseförloppet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 56 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Spelar ingen roll om dom är peppade eller inte. Air bnb försäkring är det som skall stå för fiolerna och så får dom kriga men sina gäster
Då hoppas jag att det spåret funkar!
 
T Taxture skrev:
Kan även vara nån tidigare hyresgäst som är skyldig till att ha spolat ner våtservetter…….
Yes, det är ju problemet. Oavsett om jag får tag på den skyldige eller inte, så lär de skylla på någon annan..
 
Helt klart en klant du fick tag på. När jag hade spolbilen hemma visade jag inspektionsbrunnen ute. Han skakade på huvudet och ville gå via trekammarbrunnen. Jag hade själv aldrig lyckats hitta inloppet med slangen, men han gjorde det och löste stoppet på några minuter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Vi har haft in en sk spolbil vid två tillfällen i två olika fastigheter, i båda fallen under ledning av en mycket kompetent rörmokare som dirigerade processen. Problemsituationen verkar likartad med vad du beskriver men givetvis svårt att avgöra, förutsttningarna kan vara helt olika.

Men i båda fallen användes hetvattenspolning, samt kraftiga sugslangar som applicerades på golvbrunnar så att inget avloppsvatten och slamrester spriddes i utrymmena som påverkades av spolningen. Det var en mycket stor spolbil med kraftiga resurser.

Det hela sköttes mycket snyggt och avloppen rensades på typ en timme eller max två i respektive fall, alla stammar och förgreningar spolades via spolnings/inspektionsställen samt från avloppets utlopp i gatan utanför ena fastigheten och från trekammarbrunnen i den andra fastigheten.

Definitivt inget jobb för amatörer detta, krävs mycket bra utrustning samt kompetens att hitta rätt angreppssätt i det unika fallet. Jag tror inte jag skulle lyckats få ordning på detta utan expertisen av min rörmokare som kände till anläggningen i detalj och kunde ge exakta instruktioner till spolbilsoperatören.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Men man kan väl för h-e inte spola inifrån huset när det är stopp! Vart ska vattnet det spolas med ta vägen tänkte han? Eller fanns en sugslang också? Det är ju upplagt för den katastrof du nu drabbades av.
Hoppas det löser sig även framöver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.